• Anonym (S)

Feber vuxen

Om man tar tempen i munnen, vilken temperatur anses vara feber?

• Svar på tråden Feber vuxen
  • Anonym (Jag)

Det är individuellt och utgår i mitt tycke från två saker; personens normala grundtemp ffa men också måendet. Två personer med samma höjning, även om det är från samma grundtemperatur, kan må helt olika av den höjningen.

• Anonym (Näppeligen)
    Anonym (Eva) skrev 2022-10-03 09:59:29 följande:

Över 37.5

Det är inte feber....Feber räknas från 38 och mer. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Näppeligen) skrev 2022-10-03 11:16:47 följande:
    Det är inte feber....Feber räknas från 38 och mer. 
    Då kanske de är olika då. För de har dom uttryckligen sagt till mig på Sundsvalls sjukhus 
  • Anonym (olika)

Tycker man får olika svar på detta beroende på vem man frågar. Kanske är det gammal och ny kunskap som blandas i vården? 

Jag har oftast 36,3 när jag är frisk. När jag var sjuk senast och hade 37,8 kände jag mig verkligen mosig och sjuk.  

Tycker det låter konstigt om man inte tar hänsyn till vad man har för temp när man är frisk. En person som har 37,0 som frisk borde ju inte känna sig lika sjuk vid 37,8 som jag gjorde? Men jag vet inte...

• sextiotalist
    Anonym (Eva) skrev 2022-10-03 11:16:25 följande:
    På sjukhusen räknas de så iaf
    Det tar tid att få ett nytt tankesätt. Men det står ju i artikeln, att man kan missa allvarliga infektioner om man står fast vid ett tänk, som har sin grund från 1800-talets mätmetoder och kunskap
  • Anonym (Varm)
    Anonym (olika) skrev 2022-10-03 11:30:43 följande:

Tycker man får olika svar på detta beroende på vem man frågar. Kanske är det gammal och ny kunskap som blandas i vården? 

Jag har oftast 36,3 när jag är frisk. När jag var sjuk senast och hade 37,8 kände jag mig verkligen mosig och sjuk.  

Tycker det låter konstigt om man inte tar hänsyn till vad man har för temp när man är frisk. En person som har 37,0 som frisk borde ju inte känna sig lika sjuk vid 37,8 som jag gjorde? Men jag vet inte...

Man kan ju också känna sig sjuk utan feber. Oftast, när jag känner mig mosig och sjuk, har jag ingen feber. När jag sen har feber, kan jag må ungefär likadant. Jag är verkligen ingen lågtempare, snarare tvärtom. 
  • Anonym (Näppeligen)
    Anonym (Eva) skrev 2022-10-03 11:26:43 följande:
    Då kanske de är olika då. För de har dom uttryckligen sagt till mig på Sundsvalls sjukhus 
    Kolla 1177 så får du se. Om 37.5 räknas som feber så är väldigt många sjuka dagligen. Det kan möjligen anses som något höjd kroppstemperatur som inte kommer åtgärdas. Men feber är det garanterat inte. 
    Som många skriver så är en del lågtempare och upplever obehag snabbt. Ta din egen temp under några dagar så ser du vad din normaltemp är. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (olika) skrev 2022-10-03 11:30:43 följande:

Samma här, grundtemp runt 36,4 (veckorna före ägglossning) och om jag har 37,8 så är jag oftast liggande, eller nära på.
Svar på tråden Feber vuxen