• Beacon99

    Mamma vill skriva barnen hos sig

    Vi har nyligen separerat och det har blivit fler och fler konflikter under separationen. Det handlar mycket om pengar och det börjar hamna på detaljnivå som små saker i hemmet till värdet på olika saker.
    Nu vill mamman skriva båda barnen hos sig även om vi har varannan vecka, detta eftersom hon vill ha omvårdnadsbidraget som vi får på ett av barnen säger hon. Även barnbidragen går till hennes konto.
    Min fråga är då om det finns andra saker att ta med eller tänka på innan jag godkänner att skriva över barnen. Jag tänker att hon fortfarande kan få bidragen även om de står skrivna hos mig.
    Till saken hör att hon saknar fast inkomst.
  • Svar på tråden Mamma vill skriva barnen hos sig
  • Magical

    Hur är barnen skrivna idag?

    Givetvis kan man ange bankkonton för utbetalning på annat sätt än till den person där barnen är skrivna. 
    Vill du att hon ska få alla pengarna, som det verkar i din TS så är det så klart snällt av dig. 

    Barnbidragen kan ni ha 50%50 på om barnen bor varannan vecka. Det anmäler du bara till FK, du behöver inte få godkänt från henne på det. 
     Barnet har väl inte behov av omvårdnadsbidrag enbart på hennes veckor? Även där kan man skicka in att man vill ha summan till två konton. 

    Det skulle kunna vara så att hon har rätt till någon form av bostadsbidrag om hon har barn skrivna hos sig, 

    Mitt ex och jag hade ett gemensamt konto kvar efter skilsmässan, där bb gick in. Vi hade också ett bidrag för NPF, som vi delade på. Det konton kunde ingen av oss göra något med utan att den andra såg det. 

  • Magical

    Har det med skolor att göra förresten? Om barnen är skrivna hos henne kanske barnen hör till ett annat skolområde än hos dig? Sånt kan vara anledningar till varför man vill skriva på ett visst ställe. 

    Sen kommer posten rörande barn till den adressen, så har ni inte helt ok samarbete kanske ena parten inte får veta allt? 

  • Mortiscia80

    Barnen bör vara skrivna i den bostad som är närmast deras skolor. Dessutom ska du ha halva barnbidraget, kontakta FK för att justera det.

Svar på tråden Mamma vill skriva barnen hos sig