• Anonym (Mamman)

Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.

Min dotter är 16år, pojkvännen 19år. De har varit tillsammans i över ett år. I somras dömdes han till ett långt fängelsestraff för misshandel (av min dotter) och mordförsök av en bekant till dem. De har fram tills ganska nyligen inte kunnat ha någon kontakt förutom via brev. Nu pratar de i telefon. Mest hela tiden. Åtminstone flera timmar per dag.
    Enligt dotterns kompis är han enormt manipulativ (vilket jag inte sett några tendenser till innan denna misshandel).  Sen de började prata i telefon har min dotter isolerat sej mer och mer. Enligt hennes yngre syster (också min dotter) har hon mått dåligt och då ringt sin pojkvän men det har bara resulterat i att hon mår sämre. Hon har nu i höstas börjat gymnasiet men frånvaron blir bara högre. Tidigare, innan de kunde prata i telefon, var min dotter iaf ute "och hängde" var och varannan dag men nu sitter hon bara på sitt rum.
    Socialtjänsten är inkopplade och likaså BUP men inget händer.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.
  • Anonym (Mamman)

Tillägg: Jag vill ju såklart att hon ska försöka avsluta relationen till pojkvännen och se framåt då det starkt lutar åt att han manipulerar henne och får henne att må mycket sämre. Alla "instanser" jag sökt hjälp hos skyller på att "hon inte vill", trots att hon faktiskt aldrig motsatt sej hjälp, även om hon inte jublar vid förfrågan. Hon har fått antidepressiva insatt, och även hunnit höja dosen, men på eget bevåg slutat med dem för att hon inte tycker att de hjälper. Jag ser dock stor skillnad, men hon "vet ju bäst". Hon tycker inte att hon behöver hjälp, hon tycker till och med att hon förtjänade att bli misshandlad. Hon är 16år!!! Hon tror att hon kan fixa allt själv men samtidigt vill hon varken gå i skolan eller någonting. För det har gått för långt redan! Hur mycket ska instanser respektera hennes "vilja"? Bevisligen funkar inte hennes strategi men om alla bara backar så fort hon knorrar lite så kommer allt gå åt fanders. Det är bara att kolla på vad hon fyller i på Självskattningen för depression, där hon är brutalt ärlig. Självmordstankar varje dag i flera minuter t.ex. Äter dåligt, sover dåligt osv osv.

• Anonym (Mamman)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-06 02:48:05 följande:

Kan du ta telefonen ifrån henne? 

Tack för svar!
    Självklart kan jag det. Problemet då är att hon har en far som jag inte har någon bra kontakt med plus att hon skulle hitta sätt att fixa det ändå. Anledningen till att jag "tillåter" dem att ha kontakt är att han kommer sitta inne i minst 6år och jag då hoppas att hon ska mogna och förstå detta själv. Varken hon eller jag har något nätverk vad gäller familj eller vänner så att -förbjuda- henne att ha kontakt med pojkvännen känns inte som rätt väg att gå. Då tappar jag all kommunikation med henne och hon har ingenstans att vända sej.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-06 05:37:27 följande:
    Tack för svar!
    Självklart kan jag det. Problemet då är att hon har en far som jag inte har någon bra kontakt med plus att hon skulle hitta sätt att fixa det ändå. Anledningen till att jag "tillåter" dem att ha kontakt är att han kommer sitta inne i minst 6år och jag då hoppas att hon ska mogna och förstå detta själv. Varken hon eller jag har något nätverk vad gäller familj eller vänner så att -förbjuda- henne att ha kontakt med pojkvännen känns inte som rätt väg att gå. Då tappar jag all kommunikation med henne och hon har ingenstans att vända sej.
    Men va? Så bara för ni inte har några vänner ska hon fortsätta prata mee honom? sluta. Hon kanske blir arg för stunden för hon inte får prata med honom men det går nog över och hon förstår säkert varför senare. Säg ifrån.
  • Anonym (---)

Vad är det du önskar att de olika instanserna ska göra, när hon har kvar grabben i telefonen? Steg 1 är ju att hon ska ta bort så att hon inte kan kontakta, samt blocka, så att han inte kan ringa henne. Vägrar hon att gå med på detta så är det svårt för soc eller BUP att göra något som helst. 

En kurator kanske kan lirka och prata med henne så att hon efter många gånger, kanske går med på det, om hon inte fattar det själv, mer vet jag inte vad som kan göras.

Han är alltså dömd för misshandel av henne? Var hon inte med på att det skulle anmälas, eller varför vill hon ha honom kvar? Vad tror hon ska hända när han kommer ut? Har ni pratat om sånt? 

• Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-06 00:41:21 följande:
    Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.

Min dotter är 16år, pojkvännen 19år. De har varit tillsammans i över ett år. I somras dömdes han till ett långt fängelsestraff för misshandel (av min dotter) och mordförsök av en bekant till dem. De har fram tills ganska nyligen inte kunnat ha någon kontakt förutom via brev. Nu pratar de i telefon. Mest hela tiden. Åtminstone flera timmar per dag.

Det jag funderar mest över här är hur han från fängelset har möjlighet att prata i telefon flera timmar om dagen med sitt brottsoffer?

Skulle du kunna ta kontakt med fängelset och be att din dotter stryks från listan över personer han får ringa till?
  • Kockobello

Undrar vad som skulle hända vid ett långt och radikalt miljöombyte? Säg att ni åker till Vietnam ett halvår. 

• Anonym (Zzz)

Kan någon som sitter i fängelse verkligen prata i telefon flera h om dagen? Låter jättekonstigt. Har han en insmugglad telefon?

Hör av dig till fängelset och begär att han slutar kontakta din dotter. Ni har väl en advokat med, kontakta denne om vad som kan göras. Kontaktförbud tex.

• Anonym (Zzz)

Googlar man ser man att telefonsamtal kräver tillstånd och intagna får inte ha egen telefon.

Antingen har han lyckats komma över en telefon på olagligt sätt eller så är det någon på utsidan din dotter pratar med.

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-06 08:04:32 följande:

Undrar vad som skulle hända vid ett långt och radikalt miljöombyte? Säg att ni åker till Vietnam ett halvår. 

Skulle hon kunna plugga utomlands en termin?
Svar på tråden Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.