• Anonym (diagnos?)

Egoism eller diagnos?

Vad lider jag av?

Är egoist och vill att allt ska kretsa kring mig. Är i princip ointresserad av att lyssna på andra människor, OM de inte är jätteintressanta, typ kändisar eller läkare eller något sådant. Jag vill alltid komma i första hand och jag saknar empati i stunden. Jag kör över alla för att komma först i köer, jag kan göra dumma saker utan att tänka på konsekvenserna. Samtidigt så är jag känslig som person och älskar jag någon så är det av hela mitt hjärta, men det är svårt att fånga in mig. Jag skulle aldrig ställa mig i en kö, utan blir otålig och irriterad och arg och tränger mig före. 
    Jag vill ha all uppmärksamhet och blir lite avundsjuk om någon annan skulle få det, men oftast får jag all attention ändå, så har ej känt någon avundsjuka på minst 10 år till någon annan.

Jag kan säga väldigt sårande saker rakt ut till folk (impulsiv, rakt på sak) utan att tänka och förstår inte sedan varför de blir sårade. I efterhand kan jag dock känna empati och ånger, så jag är ingen psykopat. Ångrar om jag gjort något dumt, men när jag är i stunden så saknar jag helt empati och kan inte stoppa mig från att säga något dumt eller det som är sant. jag tänker inte alls på att jag sårar den andra människan. Jag är helt uppe i mig själv och har svårt för att sätta in mig i andra människors situation, att alla faktiskt ÄR olika. Jag tror att alla måste tycka och tänka som jag.

Jag har inte de narcissistiska äkta dragen, och inte autist. ADHD har jag tydligen en hög dos av.

• Svar på tråden Egoism eller diagnos?
  • Anonym (Dumpa!)

Dumpa din flickvän, ignorera din kollega eller vem du nu fantiserat om (den här gången? Tycker många trådar är såhär, ett "jag" som folk på Familjeliv ska spöa upp åt en, vad får man ut?! ). 

Det där är inte en person som får dig att må bra.

Släpp! 

• Anonym (diagnos?)
    Anonym (Dumpa!) skrev 2022-10-06 09:14:28 följande:

Dumpa din flickvän, ignorera din kollega eller vem du nu fantiserat om (den här gången? Tycker många trådar är såhär, ett "jag" som folk på Familjeliv ska spöa upp åt en, vad får man ut?! ). 

Släpp! 

Vilken flickvän? Jag skriver om mig själv!
  • Anonym (Hmm)

Hur blev du uppfostrad? Fick du lära dig om empati av dina föräldrar? Om man inte får den hjälpen under uppväxten är det lätt att framstå som en egoist. Eller om man aldrig behövt lära sig vänta på sin tur, dela med sig osv, något som är vanligt för ensambarn. Empati går däremot att träna upp så det är inte kört för dig. Extremt få människor har en sådan oförmåga att man kan tala om en diagnos.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Dumpa!) skrev 2022-10-06 09:14:28 följande:

Släpp! 

Du skrev nog i fel tråd
  • Anonym (Nfnf)

Tror inte ens du hade funderat på detta om det vore så.

• Anonym (diagnos?)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-06 12:28:27 följande:

Hur blev du uppfostrad? Fick du lära dig om empati av dina föräldrar? Om man inte får den hjälpen under uppväxten är det lätt att framstå som en egoist. Eller om man aldrig behövt lära sig vänta på sin tur, dela med sig osv, något som är vanligt för ensambarn. Empati går däremot att träna upp så det är inte kört för dig. Extremt få människor har en sådan oförmåga att man kan tala om en diagnos.

Väldigt hårda och känslokalla föräldrar som aldrig kramade mig eller mitt syskon. Utan allting handlade om att prestera och se fin ut. De tryckte ner oss och jämförde oss ofta med andra för att vi skulle förstå att vi inte är bra på något sätt eller bättre än andra. Trots att jag alltid var väldigt söt, så sa alltid min mamma "du ska inte tro att du är någonting. Där finns många vackrare än dig därute" och om jag fick högst poäng på ett prov, så sa hon alltid "jaja, men där fanns säkert någon som hade ännu bättre!"
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (diagnos?) skrev 2022-10-06 13:28:07 följande:
    Väldigt hårda och känslokalla föräldrar som aldrig kramade mig eller mitt syskon. Utan allting handlade om att prestera och se fin ut. De tryckte ner oss och jämförde oss ofta med andra för att vi skulle förstå att vi inte är bra på något sätt eller bättre än andra. Trots att jag alltid var väldigt söt, så sa alltid min mamma "du ska inte tro att du är någonting. Där finns många vackrare än dig därute" och om jag fick högst poäng på ett prov, så sa hon alltid "jaja, men där fanns säkert någon som hade ännu bättre!"
    Ja, där skulle jag säga att du har en stark förklaring. Blir man bemött på ett känslokallt sätt lär man sig inte "normala" mönster. Du skulle ha nytta av terapi för att bearbeta såna bitar men också försöka aktivt tänka mer empatiskt. Eftersom du är medveten om det blir det lite lättare för dig att jobba med. Sedan kommer det finnas många situationer där du glömmer den aspekten ändå, men man blir bättre.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (diagnos?) skrev 2022-10-06 13:28:07 följande:
    Där är förklaringen. Fy vad hemskt.
  • Anonym (diagnos?)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-06 12:42:24 följande:

Tror inte ens du hade funderat på detta om det vore så.

Iom jag alltid skyllt ifrån mig och trott att det är fel på alla andra och inte mig, så fick jag mitt straff nu efter 50 år då min partner bemötte mig på samma sätt och sa att jag behöver söka hjälp för min egoism etc. Det är tack vare honom som jag sedan några år börjat inse att det faktiskt är mig det är mycket fel på. Jag vill inte vara sån längre.
  • fornminne

Du har blivit skadad av din uppväxt. Det låter på det du skriver som att ditt egoistiska och otrevliga beteende är inlärt, samt säkert en slags överlevnadsstrategi från din sida. Inte något obotligt eller resultatet av något fel i hjärnan. Detta eftersom du känner ånger samt kan vara känslig och kärleksfull. Men du är flyktig, vilket också är vanligt om man har anknytningsproblem eller har blivit illa behandlad under uppväxten.

Att inte ge sina barn kärlek är värre än att slå dem. Missförstå mig inte, jag är emot alla former av barnmisshandel, men det finns olika typer av misshandel. 

Svar på tråden Egoism eller diagnos?