• Anonym (Ledsen)

Måste jag ta ut semester även om jag inte vill?

Jag har fått semesteransökan avslagen. Det har aldrig hänt mig innan i hela mitt liv så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Jag har väldigt mycket sparad semester och min chef vill att jag ska ta ut, men i anslutning till julen istället (hade tänkt både och - jag har dagar så det räcker). Jag skulle vara ledig av en särskild anledning så om jag inte får ta semester dessa dagar vill jag inte ta några semesterdagar alls mer än mellandagarna. Kan min chef tvinga mig att ta semester?

• Svar på tråden Måste jag ta ut semester även om jag inte vill?
  • flemens

Oj, länken blev konstig. Klicka inte på den utan kopiera den till en ny flik.

• Anonym (Nej)

Din chef kan inte tvinga dig att ta semester vid jul om arbetsplatsen håller öppet då. Dessutom kan hen inte neka dig semester utan god orsak, t ex att arbetsplatsen blir stående utan dig. Då gäller så klart att man ansökt i god tid också.

Kontakta facket, även om du inte är medlem så kanske de kan besvara frågan utifrån just ert avtal.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-06 14:11:19 följande:

Din chef kan inte tvinga dig att ta semester vid jul om arbetsplatsen håller öppet då. Dessutom kan hen inte neka dig semester utan god orsak, t ex att arbetsplatsen blir stående utan dig. Då gäller så klart att man ansökt i god tid också.

Kontakta facket, även om du inte är medlem så kanske de kan besvara frågan utifrån just ert avtal.

1) Arbetsplatsen är öppen under mellandagarna, men det är lågsäsong
    2) Det är egentligen lågsäsong hela december, annars hade jag inte ansökt om semester
    3) Arbetet blir inte stående utan mig. Inte den här tiden på året. Inte pga 9 dagars ledighet

Min nuvarande chef är ett kontrollfreak. Hon litar inte heller på oss medarbetare. Jag var på rehab tidigare i år och då antydde hon att jag kunde ta semester (istället för sjukpeng).
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-06 14:11:19 följande:

Glömde:

Jag är med i facket

Jag har ansökt drygt två månader innan

Min mamma behandlas för cancer och detta är enda tillfället när jag jag resa och besöka henne och mina syskon
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-06 15:04:35 följande:
    Glömde:

Jag är med i facket

Jag har ansökt drygt två månader innan

Min mamma behandlas för cancer och detta är enda tillfället när jag jag resa och besöka henne och mina syskon
    Bra, kontakta facket om detta så får de hjälpa dig med att få igenom din semesteransökan.
  • Anonym (Chef)

Ja, det är arbetsgivaren som bestämmer när semester ska läggas. 

Finns massor av regler kring detta som rätt till sammanhängande sommarsemester, framförhållning, rätt att söka semester och få svar, sparad semester mm

Ta ett snack med ditt fack 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Chef) skrev 2022-10-06 15:15:47 följande:

Ja, det är arbetsgivaren som bestämmer när semester ska läggas. 

Finns massor av regler kring detta som rätt till sammanhängande sommarsemester, framförhållning, rätt att söka semester och få svar, sparad semester mm

Ta ett snack med ditt fack 

Vanlig sommarsemester ja, men det här handlar inte om flera veckor antagligen utan om några dagar, en vecka, en kortare period i vilket fall. En ag har inte rätt att neka om det är möjligt att ge ledighet och ts har dagar att ta ut så att det fortfarande finns semester för den riktiga semesterperioden, vilket inte är förrän nästa sommar ändå. Ts vill ju åka NU, innan jul.
  • Anonym (Chef)

Semesterlagen, sen kan det finnas kompletteringar i avtal
    "11 §   Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats." 

• Anonym (Chef)

Ts
    Om chefen vägrar semester. Kolla möjligheten att få tjänstledigt 

• Anonym (Facket)

Som "chef" skrev så är det arbetsgivaren som bestämmer. Så länge arbetsgivaren följer huvudregeln och du har fått 4 veckor semester under juni-augusti kan arbetsgivaren neka dig semester i övrigt.

Kontakta facket så kan de försöka förhandla åt dig om semestern. Kanske lyssnar de bättre på argumenten om det är en "starkare" motpart? Men i slutändan är det ändå arbetsgivaren som bestämmer - oavsett vad de fackliga representanterna och du vill. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-06 15:26:21 följande:
    Vanlig sommarsemester ja, men det här handlar inte om flera veckor antagligen utan om några dagar, en vecka, en kortare period i vilket fall. En ag har inte rätt att neka om det är möjligt att ge ledighet och ts har dagar att ta ut så att det fortfarande finns semester för den riktiga semesterperioden, vilket inte är förrän nästa sommar ändå. Ts vill ju åka NU, innan jul.
    Det rör sig om 9 dagar nån vecka innan jul. Enda chansen jag har att träffa min mor och mina syskon (de bor i en annan del av landet).

Jag har inget speciellt i min kalender då. Jag borde kunna förbereda innan om det skulle vara något. Det är som sagt en lugn period på jobbet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Facket) skrev 2022-10-06 15:44:05 följande:

Som "chef" skrev så är det arbetsgivaren som bestämmer. Så länge arbetsgivaren följer huvudregeln och du har fått 4 veckor semester under juni-augusti kan arbetsgivaren neka dig semester i övrigt.

Kontakta facket så kan de försöka förhandla åt dig om semestern. Kanske lyssnar de bättre på argumenten om det är en "starkare" motpart? Men i slutändan är det ändå arbetsgivaren som bestämmer - oavsett vad de fackliga representanterna och du vill. 

Jag vet att chefen kan neka mig semester, även om det är mycket märkligt att hen gör det nu eftersom hen tjatat på mig att ta ut semester och det är lugnt på jobbet den perioden. Men - kan chefen TVINGA mig att ta semester under mellandagarna? Arbetsplatsen är inte stängd.
  • MammaKajsa

Vet din chef om varför du vill vara ledig, att din mamma behandlas för cancer och det är viktigt att du får ledigt? Hon kanske bara tror att du vill chilla lite extra vid jul?

Man ska ju inte behöva ange en anledning för uttag av semester, men hon kanske skulle hantera din ansökan annorlunda om visste?

• Anonym (Chef)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-06 16:42:32 följande:
    Jag vet att chefen kan neka mig semester, även om det är mycket märkligt att hen gör det nu eftersom hen tjatat på mig att ta ut semester och det är lugnt på jobbet den perioden. Men - kan chefen TVINGA mig att ta semester under mellandagarna? Arbetsplatsen är inte stängd.
    Ja, så länge övriga vilkor i semesterlagen och avtal uppfylls.
  • Anonym (Facket)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-06 16:42:32 följande:
    Korta svaret: Nej. Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att ta ut semester. Inte ens om arbetsuppgifter saknas en period (bortsett från 4 veckor under sommaren som ska tas ut enligt lag).

Långa svaret: MEN det skulle kunna finnas skrivningar i kollektivavtal (detta är sällsynt och i så fall är det oftast i lokala avtal) som ger arbetsgivaren rätt att kräva att arbetstagarna tar ut all semester under året. Jag går själv under ett sådant lokalt avtal. Så om jag ska få spara semesterdagar måste jag ha min chefs godkännande. Annars måste jag ta ut alla årets dagar. Kommer vi inte överens om de dagarnas förläggning skulle min chef kunna säga att "du får ta ut dina sista semesterdagar för året under mellandagarna" - och då blir det så.
  • Anonym (PV)

Av ren nyfikenhet, varför nekade chefen?

• Anonym (A)
    Anonym (PV) skrev 2022-10-07 05:18:16 följande:
    Av ren nyfikenhet, varför nekade chefen?
    Det undrar jag med.
Svar på tråden Måste jag ta ut semester även om jag inte vill?