• Anonym (OP)

Gula fotsulor hos barn

Min son är nyss fyllda fem och jag noterade för ett par dagar sedan att hans fotsulor är gula. som om han klivit i saffran. Det är inte färg eller kläder/skor som färgat av sig utan det sitter i huden. Någon som vet vad det kan vara? Ska jag gå till läkare med honom?

• Svar på tråden Gula fotsulor hos barn
  • Anonym (är)
    Anonym (OP) skrev 2022-10-07 12:32:45 följande:
    Gula fotsulor hos barn

Min son är nyss fyllda fem och jag noterade för ett par dagar sedan att hans fotsulor är gula. som om han klivit i saffran. Det är inte färg eller kläder/skor som färgat av sig utan det sitter i huden. Någon som vet vad det kan vara? Ska jag gå till läkare med honom?

Är han gul någon annanstans? I ögonvitorna, resten av huden, handflator till exempel? Eller har han ätit ovanligt mycket morot eller sötpotatis?

Om han är gul på fler ställen och det inte går över så tycker jag du ska söka läkare. 
  • Anonym (OP)
    Anonym (är) skrev 2022-10-07 13:10:40 följande:
    Är han gul någon annanstans? I ögonvitorna, resten av huden, handflator till exempel? Eller har han ätit ovanligt mycket morot eller sötpotatis?

Om han är gul på fler ställen och det inte går över så tycker jag du ska söka läkare. 
    Inte i ögon. Lite på handflatorna.

Nej han äter inte sötpotatis och har inte ätit mycket morot på sistone.
  • Anonym (Liza)

Gula fotsulor kan handla om svett, i alla fall hos lite äldre barn och vuxna. Men säger inte att det måste vara så i ts sons fall. Och jag insinuerar absolut inte att det i så fall skulle ha med bristande hygien att göra, då alla människor svettas om fötterna och det är helt naturligt.

• Anonym (OP)
    Anonym (K) skrev 2022-10-08 23:04:01 följande:

Förtjockad hud. 

Nej det är inte problemet. Han har små mjuka fötter men det ser ut som om han klivit i saffran. Det sitter på insidan av huden.
Svar på tråden Gula fotsulor hos barn