• Kvinna1989

    När tidigast VUL?

    Är gravid med mitt andra nu och är i vecka 5+0 enligt mig själv men vecka 5+2 enligt MVC , eftersom dom går tydligen efter en 28 dagars cykel men jag har en på 30-31.

    Frågan, när som tidigast är smartast att boka VUL för att inte vara allt för tidig?

    Känns så konstigt att inte "känna något". Bra mådde jag sist också MEN hade ändå känslan att "jag är gravid" , men inte nu.. 
    (Var gravid förra året, dvs har en född september 2021).

    Trodde man skulle vara mindre orolig denna gången eftersom det inte är första, men hade fel :D

  • Svar på tråden När tidigast VUL?
  • Jag är bara jag

    V.8 om man vill ha ett klart besked. Då ska nämligen hjärtat synas slå. Man kan se v.7 också, men det är ingen garanti. Tycker du ska påpeka det där med menscykelns längd också. Visserligen skiljer det bara 2 dagar, men ändå.

  • Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-10-07 13:55:32 följande:

    V.8 om man vill ha ett klart besked. Då ska nämligen hjärtat synas slå. Man kan se v.7 också, men det är ingen garanti. Tycker du ska påpeka det där med menscykelns längd också. Visserligen skiljer det bara 2 dagar, men ändå.


    Tänkte runt vecka 8. Sist var jag i vecka 7+ något och det syntes då. Åkte in pga smärtor men allt såg bra ut då. Denna gången måste jag nog betala ett själv (om inget händer vill säga).

    Jag sa att jag har wn cykel på 30-31 dagar men dom fick ett BF som jag får om jag räknar med en 28 dagars cykel.

    Menar du vecka 8+0 eller 7 plus något? :) vill inte vara för tidig heller. 
  • Jag är bara jag

    V.7+ vilket är vecka 8. Att betala själv kan ju vara värt det för sinnesfriden. Det är märkligt det där att så många Mvc hakar upp sig på en 28-dagars cykel! Långt ifrån alla har ju det och ju längre eller kortare cykel man har desto mer misstämmer ju b.f. Värst är ju dom som tom ändrar b.f på de som gjort IVF. 

  • Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-10-07 14:13:11 följande:

    V.7+ vilket är vecka 8. Att betala själv kan ju vara värt det för sinnesfriden. Det är märkligt det där att så många Mvc hakar upp sig på en 28-dagars cykel! Långt ifrån alla har ju det och ju längre eller kortare cykel man har desto mer misstämmer ju b.f. Värst är ju dom som tom ändrar b.f på de som gjort IVF. 


    I finland kostar det mellan 500-2000 kr enligt google. Men sinnesfriden , är nog värt det.. 

    Ja asså sist (förra året) hade jag graviddiabetes och var bestämmt att igångsättning på BF pga insulinen , vilket det då blev. Så om/när det händer igen vill jag inte bli igångsatt evetuellt 2 dagar för tidigt. (Vet att i sverige blir man inte igångsatt på bf pga graviditetsdiabetes om allt ser bra ut men här blir man de. Hade alltså en normal stor bebis och allt såg bra ut men dom vill sätta igång).
  • Jag är bara jag
    Kvinna1989 skrev 2022-10-07 14:41:11 följande:
    I finland kostar det mellan 500-2000 kr enligt google. Men sinnesfriden , är nog värt det.. 

    Ja asså sist (förra året) hade jag graviddiabetes och var bestämmt att igångsättning på BF pga insulinen , vilket det då blev. Så om/när det händer igen vill jag inte bli igångsatt evetuellt 2 dagar för tidigt. (Vet att i sverige blir man inte igångsatt på bf pga graviditetsdiabetes om allt ser bra ut men här blir man de. Hade alltså en normal stor bebis och allt såg bra ut men dom vill sätta igång).
    Det kostar samma här beroende på var man går. Nu brukar inte 2 dagar hit och dit spela nån roll, men känner du som du gör tycker jag absolut du ska påpeka felet med b.f. Hade jag gjort för rätt ska vara rätt. Det är ju inte alls säkert du får graviditetsdiabetes den här gången. Men om det blir så får du ta det som det kommer. Hoppas du får må bra!
  • Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-10-07 14:49:31 följande:
    Det kostar samma här beroende på var man går. Nu brukar inte 2 dagar hit och dit spela nån roll, men känner du som du gör tycker jag absolut du ska påpeka felet med b.f. Hade jag gjort för rätt ska vara rätt. Det är ju inte alls säkert du får graviditetsdiabetes den här gången. Men om det blir så får du ta det som det kommer. Hoppas du får må bra!
    Det är väll egentligen eventuell igångsättning som skulle störa mest. Men får se hur de går. Dom pratade i till mig i den tonen att med 90% chans får man diabetesen igen 😅 men man vet aldrig! 

    Nu har jag inga direkta symtom, förutom att min blodtryck har sjunkit, som sist. Molvärken som jag hade till och från varade i 2 dagar, idag tex inget alls, vilket såklart är skönt men själv "känslan" saknas vilket känns lite oroligt.
  • Jag är bara jag

    Jag hade ingen direkt känsla före v.7 med andra barnet. Sen slog det till med samma gräsliga mående som med första. Ta en dag i taget! 

  • Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-10-07 15:15:00 följande:

    Jag hade ingen direkt känsla före v.7 med andra barnet. Sen slog det till med samma gräsliga mående som med första. Ta en dag i taget! 


    Jaha ja man vet ju aldrig. Mår jätte bra nu och får försöka njuta av de , en dag i taget just som du skrev. :)
  • Jag är bara jag

    Njut av att må bra just nu! Kanske du får fortsätta med, man vet aldrig. Det blir som det blir och det viktiga är ett levande barn i slutänden. Solig

Svar på tråden När tidigast VUL?