• Anonym (Orolig för eskalering)

Har min man tidig frontallobsdemens som sin far

Han är 50 och han har senaste åren blivit
    1. Mer Introvrert
    2. Orkar inte ha fokus på en hel film, bara YouTube klipp 
    3. Tappar tråden I samtal och går in i sig själv
    4 varit otrogen, pratar öppet om sexuella luster att strypa och ha hårdhänt sex
    5.allämänt nedstämd 
    6. Svårt att behålla erektion  vid samlag
    7. Allmänt osocial i kontakt med grannar där man ska säga hej osv
    8. Svårt att sköta sin firma

Varje liten sak är inget bevis men allt sammantaget. Har någon erfarenhet av denna demens som ofts Kommer runt 50. Ärftlighet finns och jag är orolig

• Svar på tråden Har min man tidig frontallobsdemens som sin far
  • Anonym (guldfisk?)

Svårt att säga, jag hade nog försökt få in honom på undersökning.

Min mans minne var så dåligt att jag tjatade honom till minnesklinik redan vid 45, men läkarna påstod att han var inom det normalas gränser.

När ens man förnekar att han ens haft en konversation i telefon som det finns vitttnen till på min sida, förutom telefonloggarna, så börjar man liksom undra...

• LittleSunshine84

Hej! 
    Ett ändrat kognitivt beteende oavsett vad personen gör är en varningsklocka. Min pappa fick förändrat beteende runt 50-55 års åldern. Började göra saker annorlunda mot vad han gjort tidigare och påstod att han alltid hade gjort på det viset. Pratade om samma saker om och om igen, sociala koder existerade inte helt plötsligt. 

Efter minnesundersökning hittade man inget annat än att han fått små tysta strokes som satt sig på de kognitiva funktionerna. Men vi har så oändligt mkt konflikter med honom i allt för att han inte minns, eller är envis och kan stå på sig och hävda saker som inte hänt eller varit på ett särskilt sätt. Han glömmer väldigt lätt och håller inte sin hygien. Ständiga konflikter. 

Så har inga konkreta tips men förstår att det är jobbigt. 

• Anonym (---)
    Anonym (Mammatill6) skrev 2022-10-08 02:10:06 följande:

Svårt att säga efter att bara ha läst frågan i din rubrik

Varför läste du i så fall bara rubriken? TS har ju skrivit en hel rad med symtom också. 

Du verkar mest bara vara ute efter att tramsa. 
  • Anonym (---)
    Anonym (Mammatill6) skrev 2022-10-08 02:33:24 följande:
    Svårt att säga efter att inte ha hört dem.
    Den frågan var väl ändå till TS och inte till dig? 

Han har ju igen känsla själv att han har problem så ta honom till doktorn blir inte lätt.

Han har även orolig sömn och kan gå runt svettig och i ofräsha kläder.

Men han duschar ändå till sist.

Diffust alltihop men så mycket som går åt fel håll och som sagt hans pappa hade detta och blev ett vårdpaket runt 50. Finns inget botemedel. 

• Anonym (J)

Det kan vara det, men det kan också vara något annat som är botbart.
    Är det demens kan det vara viktigt att få in bromsmediciner nu!
    Kan du få med honom till läkaren på något sätt? Han är ju säkert själv rädd för att det är demens och vågar inte söka hjälpen.

• Anonym (Early signs)
    Inte ovanligt att det bryter ut i 50 års åldern.
    Vid frontallobsdemens påverkas ofta personligheten först. Man kan verka inbunden, ha svårare att engagera sig och ha besvär med att följa vett och etikett. Dessutom är koncentrationssvårigheter vanligt. Ibland drabbas man även av psykiska symptom som nedstämdhet och håglöshet.

Svårt att fixa arbetet med fokus och sociala kontakter?
  • LittleSunshine84
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2022-10-08 08:56:49 följande:

Han har ju igen känsla själv att han har problem så ta honom till doktorn blir inte lätt.

Han har även orolig sömn och kan gå runt svettig och i ofräsha kläder.

Men han duschar ändå till sist.

Diffust alltihop men så mycket som går åt fel håll och som sagt hans pappa hade detta och blev ett vårdpaket runt 50. Finns inget botemedel. 

Spot on. Tyvärr prata, prata, prata, prata även med vården och se om hans läkare kan kalla honom på ett hälsobesök med lite utökade tester. tyvärr är det så man får göra. 
    Anonym (Early signs) skrev 2022-10-08 11:32:43 följande:
    Inte ovanligt att det bryter ut i 50 års åldern.
    Vid frontallobsdemens påverkas ofta personligheten först. Man kan verka inbunden, ha svårare att engagera sig och ha besvär med att följa vett och etikett. Dessutom är koncentrationssvårigheter vanligt. Ibland drabbas man även av psykiska symptom som nedstämdhet och håglöshet.

Svårt att fixa arbetet med fokus och sociala kontakter?
    Ja på båda.
    Håglös i sociala sammanhang. Kan också bli lite gubbsjukt pinsam. 
    Svårt att vara i fas med arbetet. Ger honom mer ångest. Ond spiral. 
Svar på tråden Har min man tidig frontallobsdemens som sin far