• Ollebollen

    IUFD/MF/TROMBYL

    Hej! Önskar kanske lite råd? Eller kanske lite stöttning. Har någon varit med om liknande? 


    Jag (24) och min fästman (31) började försöka få barn för ett år sedan. Vi blev gravida på tredje försöket, men nu i maj dog vår son i v 26 pga infarkter i moderkakan samt svår preeklampsi. Det som var betryggande med det beskedet var att det till stor del går att förebygga med trombyl. I augusti blev jag gravid igen, men det slutade tidigt med en kemisk graviditet. 


    Månaden efter, nu då alltså, så blev jag gravid igen. Denna gången hann jag gå på VUL tre gånger där hjärtat slog. Började med trombyl i v 6+1. Dagen efter jag började med trombylen fick jag ljusrosa flytningar/lite blod. Dagen efter samma sak, åker in till gyn där hjärtslag ses. 2 timmar(!!!!) senare börjar det komma klumpar. Och sedan kommer det annat(tmi) som bekräftar att det är ett missfall. 

    Har vi bara haft otur? Är det dumt att försöka bli gravid igen direkt? Vill verkligen försöka tänka att det är just otur vi har haft. Men min fästman utbrast direkt att det måste vara trombylen som satte igång missfallet. Men det finns ju så många av er här som haft så stor hjälp av den. Det måste väl ändå bara vara ett ?vanligt? missfall.
     Egentligen verkar jag ju ha rätt lätt för att bli gravid om jag räknar bort tiden under detta året då jag faktiskt varit gravid.  


    Vill jättegärna höra era historier om ni varit med om liknande. Hur stor risk är det att få ännu ett missfall efter detta? Har inga faktorer (vad vi vet) som kan orsaka detta; som förhöjt BMI eller liknande. 


     

  • Svar på tråden IUFD/MF/TROMBYL
  • Jag är bara jag

    Beklagar verkligen! Jag tog Trombyl med båda barnen efter att ha haft 4 m.f Även tagit de starkare Fragmin och Innohep. Ett missfall som är på gång går inte förhindra så det var redan på g när du började med Trombylen. Hur kom det sig att du började med Trombyl så sent som v.7? Du ska ju absolut ta det så fort att du vet att du är gravid. Kanske krävs nåt starkare också. Otur är det ju inte när de såg ett uppenbart fel första graviditeten. 

  • Ollebollen
    Jag är bara jag skrev 2022-10-08 21:29:31 följande:

    Beklagar verkligen! Jag tog Trombyl med båda barnen efter att ha haft 4 m.f Även tagit de starkare Fragmin och Innohep. Ett missfall som är på gång går inte förhindra så det var redan på g när du började med Trombylen. Hur kom det sig att du började med Trombyl så sent som v.7? Du ska ju absolut ta det så fort att du vet att du är gravid. Kanske krävs nåt starkare också. Otur är det ju inte när de såg ett uppenbart fel första graviditeten. 


    Tack! Då kan jag kanske våga mig på trombyl även nästa gång. i min region är det väl kanske vanligast att börja i v 12. Anledningen till att jag ska ta trombyl är ju för flöde i navelsträng/moderkaka/tillväxt och inte missfall. Kanske därför de tänker att jag inte ska börja direkt vid plus? Men man kanske bör börja tidigare ändå? 

    Försöker nog bara lugna mina tankar med att tänka att de    senaste missfallen efter första graviditeten bara är otur (många graviditeter slutar ju faktiskt i missfall). Tyvärr upptäckes inte felet med första graviditeten förrän efter obduktionen. Vågar vi försöka nu direkt? Vet många säger att det ibland kan vara bra. Det var ju fortfarande väldigt tidigt i graviditeten så tänker att det kanske inte är supermyclket för kroppen att hantera. 
  • Jag är bara jag

    De som får Trombyl pga m.f tar det alltid från plus. Vi som fått Trombyl pga m.f och gjort IVF får det från v.3. Ytterst sällan det skadar, tvärtom. Sen vet ju ingen om ditt andra m.f hade kunnat förhindras med Trombyl, det kan ju ha varit nåt annat fel. Men just Trombyl och sen lite annat som tex progesteron är de absolut vanligaste medicinerna man får testa vid nästa graviditet.

    När man slutat blöda kan man försöka direkt igen.

  • Ollebollen
    Jag är bara jag skrev 2022-10-09 15:02:03 följande:

    De som får Trombyl pga m.f tar det alltid från plus. Vi som fått Trombyl pga m.f och gjort IVF får det från v.3. Ytterst sällan det skadar, tvärtom. Sen vet ju ingen om ditt andra m.f hade kunnat förhindras med Trombyl, det kan ju ha varit nåt annat fel. Men just Trombyl och sen lite annat som tex progesteron är de absolut vanligaste medicinerna man får testa vid nästa graviditet.

    När man slutat blöda kan man försöka direkt igen.


     


    Tack! Då kan vi känna oss trygga med den medicineringen vid nästa plus. Och magkänslan känns ju rimlig då, att försöka direkt igen. 

  • Jag är bara jag
    Ollebollen skrev 2022-10-10 08:29:21 följande:

     


    Tack! Då kan vi känna oss trygga med den medicineringen vid nästa plus. Och magkänslan känns ju rimlig då, att försöka direkt igen. 


    Absolut och jag önskar er verkligen lycka till! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden IUFD/MF/TROMBYL