Vad krävs som vuxen kvinna att få en autism / Aspergers diagnos?
Jag vet att Aspergers tagits bort, men undrar generellt över hur många av kriterierna som behövs för att få en diagnos? Är de hälften eller ex två punkter? Någon som vet?
Jag vet att Aspergers tagits bort, men undrar generellt över hur många av kriterierna som behövs för att få en diagnos? Är de hälften eller ex två punkter? Någon som vet?
Min man har en aspergers/autismdiagnos som tradionellt har ansetts vara "kvinnlig." Han är - vad som förr slarvigt kunde kallas för -"inåtaggerande aspergers syndrom" vilket innebar att hans diagnos inte fanns på världskartan trots att han gick på BUP från han var 11-15 och man i sista journalen skrev: "N.N kommer troligen att söka vård senare i livet." Man ville inte avsluta det hela och rådde honom från det, men min make gjorde det där och då.
40 år gammal och många sorger därefter träffade han mig och vi fick ett barn ihop. Givetvis förstod jag att han högst sannolikt hade en diagnos, men när det blev jobbigt i mitt liv och jag ville att han skulle söka hjälp - så blev det stopp, just för att han var "inåtaggerande aspis" (Jag vet att det inte heter så - men det var vad det var helt enkelt.) Min man förstod att han hade en autismdiagnos. Sjukvården såg det direkt, men han agerade inte riktigt som man förväntade sig av en man.
Det finns så mycket fördomar inom autismspektrat. Man ska bete sig på ett vis när man är man och på ett vis när man är kvinna. Min man har verkligen kämpat. Han hamnade hos BUP när han var 11 år, men han klarade dessvärre inte ut att gå på alla möten på grund av bristande vuxenstöd (då fanns inte ens aspergerdiagnos.) Han har provat i tre omgångar i 30-40-årsåldern, men där märkte vi skillnad när vi bodde på mindre eller större ort. En storstad kan förstå en - jag vet inte hur jag ska beskriva det rätt - men en tanig, ickemuskulös man, som har inåtaggerade känslor - ja, jag vet inte riktigt.
I Malmö räckte det med att min karl gick till en kurator och hon frågade direkt, efter några minuter: "Har du någon diagnos?" varpå min man svarade: "Nej,men jag misstänker det.." och hon berättade om asperger/autism varpå min man svarade: "Okej." medan jag hemmavid jublade eftersom jag fick det bekräftat som ingen förstår, eftersom min man inte är utåtagerande.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med din fråga. Det krävs många punkter för att få diagnosen. Utredaren kommer att vilja läsa journaler från barndom och prata med någon från barndom.
Hur många punkter vet jag inte. Det är lite större än punkter.
Du kan läsa här TS:
www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/
Det står inget om manligt/kvinnligt, och det är inte så de brukar prata om det heller. Om man som skribenten ovan, menar att man är mer "kvinnlig" om man är tyst och introvert så är det i så fall det min vuxne son är. Han fick diagnos autism grad 1.
Du kan läsa här TS:
www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/
Det står inget om manligt/kvinnligt, och det är inte så de brukar prata om det heller. Om man som skribenten ovan, menar att man är mer "kvinnlig" om man är tyst och introvert så är det i så fall det min vuxne son är. Han fick diagnos autism grad 1.
Man har börjat prata mer om det de senaste åren. Autism uttrycker sig annorlunda hos tjejer och killar men kriterierna är bara skrivna för killar det leder till att tjejer både underdiagnosticeras och missförstås.
Manligt och kvinnligt handlar inte om att vara tyst och introvert utan exempelvis att tjejer och killars specialintresse skiljer sig åt och tjejer är oftare intresserade av något som ses som mer accepterat (och därför mindre udda) de är bättre på att smälta in och låtsas vara en del av gruppen fast de i själva verket står utanför.
Det är ju ett spektrum så det är helt omöjligt för oss att svara på. Du får först göra en screening hos psykolog för att se om du kommer upp i kriterierna för att beviljas en utredning. Detta är 1-2 sidor om jag minns rätt, med massa punkter.
För att göra detta kan du ringa till din vårdcentral eller göra en egen vårdbegäran på 1177 om att du önskar utredas.