• Anonym (Undrande)

Melatonin AGB och graviditet?

Hej 
    Någon som tagit melatonin AGB under graviditet? 

Kan knappt sova överhuvudtaget och undrar om jag skulle kunna ta den vid eventuell graviditet någon gång i framtiden. Vet annars inte hur jag ska göra. Sover så otroligt dåligt utan det. 

• Svar på tråden Melatonin AGB och graviditet?
  • Anonym (Undrande)

Skrev fel i tråden, jag kan sova utan det men väldigt dåligt alltså. Det funkar inte riktigt utan.

• Anonym (Undrande)

Har provat andra läkemedel som tex Propavan och Lergigan men de fungerar inte. 

• Millan644

Hej, tyvärr så rekommenderas inte Melatoning enligt FASS vid graviditet pga för lite evidens kring hur fostret påverkas. Men du får väl ta diskussionen med din läkare gällande ev risk kontra nytta😊

• Anonym (Undrande)
    Millan644 skrev 2022-10-09 08:02:46 följande:

Hej, tyvärr så rekommenderas inte Melatoning enligt FASS vid graviditet pga för lite evidens kring hur fostret påverkas. Men du får väl ta diskussionen med din läkare gällande ev risk kontra nytta😊

Nej jag såg det och det är därför jag blir så orolig. Vet du om det finns något som går bra att använda? Eller att försöka få i sig melatonin naturligt vore kanske en lösning, det finns ju i viss mat har jag förstått det som. Säkert inte i de mängderna. Men lite. 
  • LittleSunshine84

Hej! 

det finns andra sömnmediciner man kan ta under graviditet. Be om tid hos spec mödravården. Jag är gravt sömnstörd och kan inte Sova utan stilnoct eller dylikt. Men som sagt under graviditeten fick jag ngt annat men minns inte vad den heter tyvärr. 

• Anonym (Undrande)
    LittleSunshine84 skrev 2022-10-09 08:56:48 följande:

Hej! 

det finns andra sömnmediciner man kan ta under graviditet. Be om tid hos spec mödravården. Jag är gravt sömnstörd och kan inte Sova utan stilnoct eller dylikt. Men som sagt under graviditeten fick jag ngt annat men minns inte vad den heter tyvärr. 

Kan man göra det även nu innan? Det var i och för sig kanske en dum fråga. De tycker säkert att det är bra om man pratar om sådana saker innan. Skulle gärna vilja hitta något sätt att få det att funka utan melatonin redan nu så jag känner mig trygg i det.

Synd du inte kommer ihåg vilken sort det var men det är ju såklart inte lätt. Men skulle du komma på det så berätta gärna! 
  • EnAnonumius

Hittade denna information om Melatonin AGB, i patient FASS.
    Bipacksedlarna som följer med mediciner är uppsamlade i ett FASS.

Graviditet, amning och fertilitet

Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn ska du inte använda Melatonin AGB.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20170420000035
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Undrande)
    EnAnonumius skrev 2022-10-09 09:29:49 följande:

Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn ska du inte använda Melatonin AGB.

Ja det är det jag med har läst, blev därför orolig. 
  • LittleSunshine84
    Anonym (Undrande) skrev 2022-10-09 09:03:18 följande:
    Kan man göra det även nu innan? Det var i och för sig kanske en dum fråga. De tycker säkert att det är bra om man pratar om sådana saker innan. Skulle gärna vilja hitta något sätt att få det att funka utan melatonin redan nu så jag känner mig trygg i det.

Synd du inte kommer ihåg vilken sort det var men det är ju såklart inte lätt. Men skulle du komma på det så berätta gärna! 
    Det är 6 år sedan så jag minns verkligen inte. Men be att få prata med en BM innan i förebyggande syfte? 
  • Anonym (janus)

Om man vill ha helt korrekt info. ang mediciner vid graviditet ska man läsa på janusinfo. Den riktar sig till vårdpersonal och används av läkare så den "trumfar" FASS.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (janus) skrev 2022-10-09 15:04:26 följande:

Om man vill ha helt korrekt info. ang mediciner vid graviditet ska man läsa på janusinfo. Den riktar sig till vårdpersonal och används av läkare så den "trumfar" FASS.

Har gjort det också.
  • Anonym (Undrande)
    LittleSunshine84 skrev 2022-10-09 13:37:20 följande:
    Det är 6 år sedan så jag minns verkligen inte. Men be att få prata med en BM innan i förebyggande syfte? 
    Jo det skulle jag kunna göra. Tack ändå! 
  • Phalaenopsis
    EnAnonumius skrev 2022-10-09 09:29:49 följande:

Det där är standardformuleringen om man inte gjort särskilda graviditetsstudier. Det säger tyvärr ingenting.

TS, om du läst på janusinfo så förstår jag inte varför du är orolig längre. Det står ju:
    "Melatonin är ett kroppseget hormon och används bland annat för att behandla insomni. Det är inte sannolikt att det skulle kunna ha en fosterskadande effekt men erfarenhet av behandling under graviditet är begränsad [1,2]."

I klartext står det: Det är ett hormon som cirkulerar normalt i kroppen, om än i lite lägre doser. Det finns ingen anledning till att tro att melatonin skulle vara farligt för fostret, men vi har inte gjort några riktiga studier på det.

Och sedan citerar de lite från missbildningsregistret där man inte hittat något anmärkningsvärt. De siffrorna är så låga så slumpfaktorn blir ganska stor. Och de som har svåra sömnproblem tenderar att vara mer grundsjuka också.

Dessutom finns risken/chansen att om du har sömnproblem som inte är ångestrelaterade och det funkar bra med melatonin - då kanske du producerar för lite melatonin och du verkligen behöver det för att kompensera.
  • Människa84

Jag tog melatonin hela min graviditet, ingen som sa till mig att sluta med det, då hade jag ändå god kontakt med vården.
    De sa att jag skulle inte ta det när jag ammade, vilket sa sig självt eftersom jag ändå inte skulle sova mig igenom nätterna med en bebis. 

Hursomhelst har jag ett fullt friskt barn.

• EnAnonumius
    Anonym (Undrande) skrev 2022-10-09 09:52:42 följande:
    Ja det är det jag med har läst, blev därför orolig. 
    På vilket sätt gör det dig orolig?

Du skrev ju själv att du inte har tagit Melatonin AGB under grav.. Du ställer ju frågan om folk tagit den.,
    Det står ju så klart och tydligt att man INTE skall ta den.,

Så vad är det du ororar dig över?
    När du har alla tydliga svar som finns..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Undrande)
    Människa84 skrev 2022-10-10 11:17:08 följande:

Jag tog melatonin hela min graviditet, ingen som sa till mig att sluta med det, då hade jag ändå god kontakt med vården.
    De sa att jag skulle inte ta det när jag ammade, vilket sa sig självt eftersom jag ändå inte skulle sova mig igenom nätterna med en bebis. 

Hursomhelst har jag ett fullt friskt barn.

Vad skönt att höra verkligen!  
  • Anonym (Undrande)
    EnAnonumius skrev 2022-10-10 15:32:19 följande:
    På vilket sätt gör det dig orolig?

Du skrev ju själv att du inte har tagit Melatonin AGB under grav.. Du ställer ju frågan om folk tagit den.,
    Det står ju så klart och tydligt att man INTE skall ta den.,

Så vad är det du ororar dig över?
    När du har alla tydliga svar som finns..
    Det är bara för att det inte är helt kontrollerat än. Jag tar melatonin ständigt och behöver ju det.
  • Anonym (Ja)

Melatonin, propavan och lergigan är ju dom få sömnmedel man faktiskt får andvända under graviditet 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-11 06:33:53 följande:

Melatonin, propavan och lergigan är ju dom få sömnmedel man faktiskt får andvända under graviditet 

Vart står det?
  • Anonym (Kroppseget)

som Phalanopsis sa..det är  en standard formulering.. melatonin har du redan i kroppen..det  har vi alla..men vissa av oss producerar för lite och får då svårt att somna ..det går att jämföra med  de som har diabetes som regleras via sprutor..de av oss vars kroppar producerar för lite insulin  måste tillföra det till kroppen för att må bra .. skillnaden här är att det forskats mycket mer på hur ett barn påverkas i magen om mamman tar insulin eftersom konsekvenserna är mycket större om en diabetiker skulle sluta ta sina sprutor med insulin = mer angeläget att både forska och dokumentera ev biverkningar hos bebisarna 

Svar på tråden Melatonin AGB och graviditet?