• Anonym (F)

Känns inte bra med Bvc

Hej! Jag tänkte höra om det är fler än jag som känner såhär? Varje Bvc-möte känns det som om Bvc-sköterskan tittar på mina kläder, att dom är hela och rena och frågar mig hur jag mår och upprepar att det var länge sedan hon såg mig nu. Min sambo har varit på de senaste Bvc-besöken och hon verkar tycka att det är konstigt av ngn anledning att han gått dit och inte jag. Jag känner mig synad i sömmarna och misstänkliggjord, och som att jag måste förklara varför min sambo gått dit med vårt barn och inte jag. Jag har ingenting att dölja och jag mår bra och vi har det bra i vår familj, men att jag ska känna att jag måste bevisa det känns jobbigt. Är det fler som känner såhär på Bvc-besöken? Det är första barnet så jag har inga tidigare erfarenheter och jag har bara träffat en bvc-sköterska. 

• Svar på tråden Känns inte bra med Bvc
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2022-10-09 15:18:07 följande:
    Känns inte bra med Bvc

Hej! Jag tänkte höra om det är fler än jag som känner såhär? Varje Bvc-möte känns det som om Bvc-sköterskan tittar på mina kläder, att dom är hela och rena och frågar mig hur jag mår och upprepar att det var länge sedan hon såg mig nu. Min sambo har varit på de senaste Bvc-besöken och hon verkar tycka att det är konstigt av ngn anledning att han gått dit och inte jag. Jag känner mig synad i sömmarna och misstänkliggjord, och som att jag måste förklara varför min sambo gått dit med vårt barn och inte jag. Jag har ingenting att dölja och jag mår bra och vi har det bra i vår familj, men att jag ska känna att jag måste bevisa det känns jobbigt. Är det fler som känner såhär på Bvc-besöken? Det är första barnet så jag har inga tidigare erfarenheter och jag har bara träffat en bvc-sköterska. 

Be om en annan sköterska. Kan även vara så att du är extra känslig för kritik. Många nyblivna mammor kan vara det, och överreagerar på mycket som bara är vanligt småprat. Ta med dig någon nästa gång, om det är så tydligt att du blir granskad borde ju även en utomstående märka det. 
  • Anonym (Se upp!)

Byt sköterska eller Bvc helt och hållet. Och passa dig vansinnigt noga för vad du säger och hur du uttrycker dig! Bvc är till för att sätta dit föräldrar och soc.anmäla dom. Spelar ingen roll om det är rena lögner. Råkade vi ut för och går numer inte öht till Bvc. Det är nämligen frivilligt.

• Anonym (Mamma)

Byt sköterska eller BVC. Man ska inte känna sig bedömd så fort man sätter foten hos en sköterska, som ändå är där för att se så ens barn utvecklas som hen ska.

• BuoBä

Ett av uppdragen BVC har är att se hur mamman mår, och om hon på något sätt verkar utsatt i relation till pappan. Därför brukar de vilja att mamman kommer ensam åtminstone en gång. MEN, de ska även verka för ett jämställt föräldraskap, så att pappan är den som kommer dit ibland borde bara vara positivt. 
    Det man måste komma ihåg är att BVC-sköterskor är människor de också, och vissa har seriösa "hangups" på saker som de inte borde, om de var 100% professionella. Vi hade tex en som var väldigt bra i övrigt, men lätt besatt av viktkurvan. Minsta lilla hopp oavsett positivt/negativt var en stor katastrof...

Om du inte trivs med den du har, se om du kan byta. 

Svar på tråden Känns inte bra med Bvc