• Snowflingan

    Pappan saboterar och håller dottern från förskolan

    Hej, 

    jag håller på bli knäpp på mitt ex som saboterar allt vad han kan för mig och nu även min nya relation. Det har kommit fram genom dottern att han försöker manipulera henne vad hon tycker om min partner, ?pappa sa att jag inte gillar xxx? ?jag gillar inte xxx, pappa sa det?

    Han håller aldrig tider när det är hämtning och lämning, kan vara 4 timmar sen. Försöker krångla och ändra dagar hit och dit, säger att hon är sjuk så hon inte borde komma till mig utan stanna hos honom längre utan att hon ens är sjuk. 

    Det har gått två år sedan jag sa att jag ville göra slut och han kan inte bete sig överhuvudtaget. Jag har försökt flera gånger med samarbetssamtal men han vill inte. 


    sedan gick vi över till att ha byten via förskolan och sedan i somras är hon i snitt 1 dag i veckan på förskolan under hans veckor. Kan jag göra något att han håller henne borta från förskolan? Hon mår väldigt bra av att ha tydliga rutiner, leka med kompisar och lära sig saker. 
    jag misstänker att han gör massa aktiviteter med dottern och fejkar att hon är sjuk till FK. de första dagarna på mammaveckan när dottern kommer till mig är hon oftast väldigt utåtagerande och våldsam, men efter att ha lite regler och ramar hemma hos mig blir hon snabbt lugnare igen. 

    regler i stil med att man absolut inte får slåss, man ska städa upp efter sig, inte kasta saker osv, alltså passande för en treåring att ha. Min sambo och dottern har jättefin relation och hon säger ofta pappa till honom och de leker massvis. 


    har googlat som en galning men hittar inget vettigt. Snälla har någon ett tips eller kloka råd? Jag vill bara det bästa för min dotter och att vi ska kunna vara den fina bonusfamiljen vi är, inte att vi ska behöva jaga ikapp exet för att ens få hämta dottern när vi byter 😔

  • Svar på tråden Pappan saboterar och håller dottern från förskolan
  • Magical

    Vad säger förskolan? De måste märka om ett barn är borta mycket enbart vissa veckor. 

    Du får tvinga honom till tingsrätten om han vägrar gå på samarbetssamtal hos familjerätten. 

  • Fröken Allvar

    Det låter verkligen påfrestande och jag har inga svar, men tycker att du låter som en fin mamma till ditt barn och vill också säga att det låter fint att ni kan njuta av er bonusfamilj.

    Oroande att hon kommer hem och är utåtagerande men skönt att hon svarar snabbt på rutinerna och blir lugn. Han låter inte särskilt ansvarsfull men det kompenserar ni för. Barnet har ju rätt till sin pappa. Tids nog inser han att ni måste samarbeta trots er separation, men om uppbrottet var smärtsamt för honom kan det ta sin tid. 

  • Spucks

    En pappa som hetsar upp henne mot bonuspappan och en mamma som tycker det är kul att hon kallar bonuspappan för Pappa, trots att hon har en pappa.
    Ni är nog lika dåliga bägge två.

  • Snowflingan
    Magical skrev 2022-10-10 20:31:40 följande:

    Vad säger förskolan? De måste märka om ett barn är borta mycket enbart vissa veckor. 

    Du får tvinga honom till tingsrätten om han vägrar gå på samarbetssamtal hos familjerätten. 


    De är inte glada på honom för han sköter inte heller lämningarna där, han lämnar ofta kl 10, 11 och de har många gånger påtalat att senast 9 är vad som är bäst för dem och barnet. 


    han lämnade även henne kl 12 första dagen på hennes nya avdelning och trots att förskolan önskade att hon skulle vara delaktig för att komma in i gruppen lämnade han inte henne alls hennes andra vecka där

  • Snowflingan
    Fröken Allvar skrev 2022-10-10 20:38:58 följande:

    Det låter verkligen påfrestande och jag har inga svar, men tycker att du låter som en fin mamma till ditt barn och vill också säga att det låter fint att ni kan njuta av er bonusfamilj.

    Oroande att hon kommer hem och är utåtagerande men skönt att hon svarar snabbt på rutinerna och blir lugn. Han låter inte särskilt ansvarsfull men det kompenserar ni för. Barnet har ju rätt till sin pappa. Tids nog inser han att ni måste samarbeta trots er separation, men om uppbrottet var smärtsamt för honom kan det ta sin tid. 


    Tack så mycket <3 
    jag tror att hon är utåtagerande för hon verkar ha noll regler hos honom och de bara gör roliga saker och han köper massa presenter jämt. 


    jag vill inte att hon ska ha mindre tid med sin pappa eller så, jag vill bara att han ska växa upp och sköta sig :(

  • Snowflingan
    Spucks skrev 2022-10-10 21:04:54 följande:

    En pappa som hetsar upp henne mot bonuspappan och en mamma som tycker det är kul att hon kallar bonuspappan för Pappa, trots att hon har en pappa.
    Ni är nog lika dåliga bägge två.


    Nyfiken över varför jag ska stoppa dottern om hon vill kalla min partner för pappa när det kommer helt och hållet från henne? Jag kommer aldrig vara annat än glad över min partners och dotters fina relation. Vi refererar till min partner vid namn, hennes pappa vid pappa så det är inget vi ?eldar på?. 
  • Tomelilla15
    Snowflingan skrev 2022-10-11 05:41:25 följande:

    De är inte glada på honom för han sköter inte heller lämningarna där, han lämnar ofta kl 10, 11 och de har många gånger påtalat att senast 9 är vad som är bäst för dem och barnet. 


    han lämnade även henne kl 12 första dagen på hennes nya avdelning och trots att förskolan önskade att hon skulle vara delaktig för att komma in i gruppen lämnade han inte henne alls hennes andra vecka där


    Varför vet du så mycket om hur det funkar med hans lämningar etc? Tycker inte förskolan ska berätta det för dig. Du bör koncentrera  dig på dina veckor. Han låter jobbig men fokusera på att du har en bra relation med dotter och förskola. 
  • sextiotalist
    Snowflingan skrev 2022-10-11 05:51:33 följande:
    Nyfiken över varför jag ska stoppa dottern om hon vill kalla min partner för pappa när det kommer helt och hållet från henne? Jag kommer aldrig vara annat än glad över min partners och dotters fina relation. Vi refererar till min partner vid namn, hennes pappa vid pappa så det är inget vi ?eldar på?. 
    För att inte göra det värre än vad det redan är. 
  • Magical
    Snowflingan skrev 2022-10-11 05:41:25 följande:

    De är inte glada på honom för han sköter inte heller lämningarna där, han lämnar ofta kl 10, 11 och de har många gånger påtalat att senast 9 är vad som är bäst för dem och barnet. 


    han lämnade även henne kl 12 första dagen på hennes nya avdelning och trots att förskolan önskade att hon skulle vara delaktig för att komma in i gruppen lämnade han inte henne alls hennes andra vecka där


    Förskolan kan göra orosanmälan (ska) om de är oroade över ett barn. Har de nämnt något om sin oro? 
  • Magical
    Tomelilla15 skrev 2022-10-11 06:02:05 följande:
    Varför vet du så mycket om hur det funkar med hans lämningar etc? Tycker inte förskolan ska berätta det för dig. Du bör koncentrera  dig på dina veckor. Han låter jobbig men fokusera på att du har en bra relation med dotter och förskola. 
    Förskolan ska se till helheten runt ett barn. Om föräldrarna har gemensam vårdnad och båda lämnar/hämtar kan de givetvis prata om detta, även om man inte lever ihop längre. 
  • Mrs Moneybags

    Låt förskolan reda ut detta med närvaron. Det är säkert lättare än om det kommer från dig. 

    Sedan behöver din dotter inte kalla sin bonusfar för pappa, väl? Hon har ju en pappa redan. Är det inte bättre att hon har ett annat namn för styvpappan?

    Som tur är, är det skolplikt och snart nog börjar din dotter i skolan och då kan pappan inte slingra sig ur det hela utan konsekvenser. 

  • The Sneakier John Doe

    Jadu, nog för att det låter trist att han är så strulig och verkar dålig på gränssättning men det enda du kan göra om ni inte kan lösa det frivilligt är att ta det till tingsrätten. Och du bör fundera både en och två gånger innan du ger dig in i en tvist. Det är rejält påfrestande, ganska dyrt, väldigt tidskrävande och det finns inga garantier att domstolen går på din linje.

    Det kan sluta med att ni, efter nåt år, står ungefär på samma ställe som innan, med den skillnaden att ni är fattigare och surare på varandra.

    Men om situationen fortsätter att vara väldigt besvärlig länge, eller om hans beteende förvärras, så måste du givetvis sätta ned foten nån gång.

    Hoppas det reder sig!

Svar på tråden Pappan saboterar och håller dottern från förskolan