• Anonym (Nya glajjor?)

Input byte av glasögonbågar synsam

Jag var på min (första) årliga synundersökning som ingår i mitt abbonnemang hos synsam. Ingår gör även ett bågbyte per år vilket i sin tur förlänger abbonnemangets bindningstid. Jag har haft mina glasögon ganska exakt ett år.

Försäljaren försökte väldigt ihärdingt att få mig att byta bågar. Jag sa att jag var nöjd med de jag hade men hon påstod att de var slitna och att jag lika gärna kunde byta ut dem. Jag upplever dock bågarna som välfungerande och upplever dessa ej som slitna. Men hon fortsatte och förstod inte varför jag inte bara skulle byta om det nu ingår.

Ni andra med abbonnemang hos synsam, brukar ni byta bågar "bara" för att det ingår? Eller väntar ni tills behovet uppstår? Jag är skraj att jag inte ska gilla de nya bågarna lika mycket. Försäljaren sa att jag ju kan byta båge till en likadan som jag har, så får jag iaf en ny och fräsch... Men menar de att bågar bara ska hålla i ett år? Är det så pass slit och släng med ett par bågar för flera 1000?? Ska de inte hålla längre än så?
  • Svar på tråden Input byte av glasögonbågar synsam
  • mammaåten

Jag hade mina under hela två-årsperioden. Upplevde inte heller personalen som så tjatig som den du mötte.
    De informerade om att det gick att byta, men att det då förlängdes. När jag sa att jag ville ha kvar mina tre bågar (2 vanliga ett par solglasögon) så sa hen bara okej och sen var det inget mer med det.

Jag skulle haft kvar mina om det är första gången. När du sedan haft i två år och känner att du vill fortsätta, ja då kan du ju byta årligen om DU vill. 

• Anonym (Nya glajjor?)
    mammaåten skrev 2022-10-12 16:48:26 följande:

Jag hade mina under hela två-årsperioden. Upplevde inte heller personalen som så tjatig som den du mötte.
    De informerade om att det gick att byta, men att det då förlängdes. När jag sa att jag ville ha kvar mina tre bågar (2 vanliga ett par solglasögon) så sa hen bara okej och sen var det inget mer med det.

Jag skulle haft kvar mina om det är första gången. När du sedan haft i två år och känner att du vill fortsätta, ja då kan du ju byta årligen om DU vill. 

Ja men det är lite så jag känner, har jag inget behov av att byta så är det väl bättre att avvakta? De kändes lite väl måna, för att då hålla mig kvar. Har dock varit nöjd med abonnemanget i övrigt. Så smidigt att kunna ha 3 par glasögon som alla kan servas och bytas bid behov. Men blev lite anti efter tjatet. 

Sen tänker jag på miljöaspekten, vad gör de med alla bågar som byts ut hipp som happ? säljs de igen eller slängs de? 
  • Anonym (Teddy)

Jag förstår inte varför folk skaffar abonnemang hos optikern? Det är ju bara ett sätt för dom att tjäna mer pengar och hålla kvar dig som kund. Behöver man göra synundersökning varje år? Hade din syn försämrats sen sist så att du behövde starkare glas? 
    Jag går till optikern när jag tycker att jag behöver. Vid mitt senaste besök var det fem år sen sist. Nu har det gått två år och jag ser bra med mina glasögon och har då verkligen inga planer på att gå dit igen förrän jag märker ett behov.
    Gällande att byta glasögon varje år. Det hade jag vägrat. Nej, glasögon ska hålla längre, mina första glasögon höll i tio år utan problem. Ja, för vår arma miljö är det ju katastrof. Fråga dom om miljöaspekten vet ja. Alla företag nu för tiden påstår ju att dom försöker vara så miljövänliga som dom kan vara. Men det kan man inte påstå ifall man försöker få kunden att byta glasögon som inte behöver bytas.

• Anonym (P)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 09:04:43 följande:

Jag förstår inte varför folk skaffar abonnemang hos optikern? Det är ju bara ett sätt för dom att tjäna mer pengar och hålla kvar dig som kund. Behöver man göra synundersökning varje år? Hade din syn försämrats sen sist så att du behövde starkare glas? 
    Jag går till optikern när jag tycker att jag behöver. Vid mitt senaste besök var det fem år sen sist. Nu har det gått två år och jag ser bra med mina glasögon och har då verkligen inga planer på att gå dit igen förrän jag märker ett behov.
    Gällande att byta glasögon varje år. Det hade jag vägrat. Nej, glasögon ska hålla längre, mina första glasögon höll i tio år utan problem. Ja, för vår arma miljö är det ju katastrof. Fråga dom om miljöaspekten vet ja. Alla företag nu för tiden påstår ju att dom försöker vara så miljövänliga som dom kan vara. Men det kan man inte påstå ifall man försöker få kunden att byta glasögon som inte behöver bytas.

Jag gissar att du ännu inte inträtt i ålder då armarna börjar kortas. Då kan det gå fort, kan jag meddela. På ett år har det hänt mycket med synen. Eftersom jag numera behöver glasögon för långt avstånd och för kort avstånd, samt slipade solglasögon, var abonnemang förmånligt. 

Innan detta, ändrades inte min syn på 18 år. Glasögon hade jag tills de i princip föll isär. Nu vill jag gärna se något...
  • Anonym (Uggla)
    Anonym (P) skrev 2022-10-13 09:22:05 följande:
    Jag gissar att du ännu inte inträtt i ålder då armarna börjar kortas. Då kan det gå fort, kan jag meddela. På ett år har det hänt mycket med synen. Eftersom jag numera behöver glasögon för långt avstånd och för kort avstånd, samt slipade solglasögon, var abonnemang förmånligt. 

Innan detta, ändrades inte min syn på 18 år. Glasögon hade jag tills de i princip föll isär. Nu vill jag gärna se något...
    Håller med, och med stora synfel kostar glasögon lätt 10000-15000 kr/par och det är inte bågen som kostar mest. Däremot slits bågarna mycket eftersom man byter glasögon stup I kvarten och till slut är de omöjliga att justera bra igen. Metallen I tex sadlar bli mjuk och behåller inte formen.
  • Anonym (Nya glajjor?)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 09:04:43 följande:

Jag tycker iof att abbonnemanget är asbra. Ska byta glas i både mina avståndsglasögon (eftersom de har blivit repiga) och i mina terminal. Terminalen jag fick var för stark styrka så behövde gå ner ett par snäpp.. Sen var det klockrent att slippa punga ut hela summan på ett bräde. Jag fick dessutom 50% rabatt på bågen OCH 3 fria månader. Så generellt är jag positiv till det men gillar inte när de utnyttjar läget och försöker sälja ännu mer. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (P) skrev 2022-10-13 09:22:05 följande:

Aha, ja då kanske det är förmånligt. Jag har faktiskt noterat att synen förändras fortare än förut. Även jag har börjat komma upp i den åldern nu.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Nya glajjor?) skrev 2022-10-13 10:53:58 följande:
    Jag tycker iof att abbonnemanget är asbra. Ska byta glas i både mina avståndsglasögon (eftersom de har blivit repiga) och i mina terminal. Terminalen jag fick var för stark styrka så behövde gå ner ett par snäpp.. Sen var det klockrent att slippa punga ut hela summan på ett bräde. Jag fick dessutom 50% rabatt på bågen OCH 3 fria månader. Så generellt är jag positiv till det men gillar inte när de utnyttjar läget och försöker sälja ännu mer. 
    Även jag kanske snart börjar tycka abonnemang är förmånligt nu när jag läser svaren här. Som jag nyss skrev så har jag börjat märka att synen försämras snabbare än förut. 
    Nej, människor som inte lyssnar på ens nej är ju en pain in the ass!
Svar på tråden Input byte av glasögonbågar synsam