• Anonym (Ydnub)

Förskola vid sjukskrivning

En vän som har barn på 1,5 år är sjukskriven pga psykisk ohälsa dock så arbetar pappan från typ lunch till kväll.
    Har de inte rätt till några timmar alls på förskolan ?
    Vet att som arbetslös att man har rätt till 15 h i veckan men hur är det i detta fallet?

Vännen får ju absolut ingen återhämtning alls. Enligt förskolan så har de inte rätt till timmar. Och då betalar de dessutom maxtaxa 

Någon som vet ?

• Svar på tråden Förskola vid sjukskrivning
  • Körsbärsdalen

Det är enbart reglerat i lag att barn till studerande, arbetande, föräldralediga och (inskrivna) arbetslösa har rätt till förskola. Så när det gäller barn till sjukskrivna är det upp till kommunen att bestämma om barnen får gå eller inte, och i så fall omfattning. Mina barn hade exempelvis inte rätt att vara på förskolan när jag sjukskrevs och lades in på sjukhus i hyperemisis när jag väntade tredje barnet.

• Anonym (Fel)

Men barnet har rätt till förskola för eget behov - som t.ex om en förälder är långtidssjukskriven.

• Anonym (Borde gå att lösa)
    Anonym (Ydnub) skrev 2022-10-13 20:30:12 följande:
    Förskola vid sjukskrivning

En vän som har barn på 1,5 år är sjukskriven pga psykisk ohälsa dock så arbetar pappan från typ lunch till kväll.
    Har de inte rätt till några timmar alls på förskolan ?
    Vet att som arbetslös att man har rätt till 15 h i veckan men hur är det i detta fallet?

Vännen får ju absolut ingen återhämtning alls. Enligt förskolan så har de inte rätt till timmar. Och då betalar de dessutom maxtaxa 

Någon som vet ?

Jag tror nog man kan få lov att gå där om barnet har särskilda behov, eller en hemsituation som inte fungerar till 100%. Hör med kommunen, det borde gå att lösa på något sätt. 
  • Anonym (3 år)

Det är barn över 3 år som har rätt till 15 timmar. 

• Anonym (Maria)

Eftersom barnet hade gått ändå vad jag förstår då de betalar för platsen och ts arbetat, så vet jag att många förskolor/kommuner har så att barnet fortsätter gå ett visst antal timmar i ett sådant läge. Kanske 9-14 el dylikt. 

Hade ts varit föräldraledig så hade mannen fått ta över det. Alternativt skola in på fsk, beror ju på hur sjuk man är. Eller i vad. 
    Det måste ju finnas reglerat i kommunen vad som gäller. Det får kollas upp ordentligt. Inte bara lyssna på fsk. De vill förståeligt iofs ha så få barn som möjligt. 
    Mår man väldigt dåligt och barnet redan är i systemet kan det ju vara bättre att barnet är på fsk några timmar per dag. 

• Anonym (Maria)
    Körsbärsdalen skrev 2022-10-13 20:33:51 följande:

Det är enbart reglerat i lag att barn till studerande, arbetande, föräldralediga och (inskrivna) arbetslösa har rätt till förskola. Så när det gäller barn till sjukskrivna är det upp till kommunen att bestämma om barnen får gå eller inte, och i så fall omfattning. Mina barn hade exempelvis inte rätt att vara på förskolan när jag sjukskrevs och lades in på sjukhus i hyperemisis när jag väntade tredje barnet.

Men var pappan föräldraledig då? Eller släktingar hjälpte er? 
  • Anonym (A)

När jag var sjukskriven fick mitt barn vara på förskolan 15 timmar i veckan. Olika beroende på kommun. Ring kommunen 

• Körsbärsdalen
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-14 11:22:31 följande:
    Men var pappan föräldraledig då? Eller släktingar hjälpte er? 
    Nej han fick använda sin semester.
  • Körsbärsdalen
    Körsbärsdalen skrev 2022-10-14 15:04:43 följande:
    Nej han fick använda sin semester.
    ...plus att min mamma tog sin semester när min mans var slut.
  • Anonym (Maria)
    Körsbärsdalen skrev 2022-10-14 15:05:18 följande:
    ...plus att min mamma tog sin semester när min mans var slut.
    Ok. Men om man inte har anhöriga. Semester tar ju slut rätt fort. Man kan ju vara sjuk länge. Märkligt att det kan se så olika ut i olika kommuner. 
Svar på tråden Förskola vid sjukskrivning