• Anonym (Orolig)

Knöl i pungen?

Jag och min man badade nyss och mös litegrann. Han tog lite tvål och började tvåla in sig i en sittande position. Då upptäckte han en märklig knöl som ligger i pungen, under testiklarna.

Han bad mig att känna på knölen. Den är hård och cirka 1-1,5 cm. Oval form. Går inte att klämma eller något likadant. Stenhård knöl men flyttbar. Är liksom en fristående knöl med någon sträng som fortsätter in i kroppen. 

Man måste lyfta upp pungen för att kunna komma åt, lättast i en sittande position. När han står upp blir det svårare att hitta denna. 

Vårdcentralen är kontaktad och vi väntar på en tid. Under tiden googlar jag runt och försöker hitta svar. Det tycks inte finnas någon förklaring. De flesta beskriver smärta, svårigheter att kissa, ont i ryggen/magen eller så sitter knölen ovanpå en testikel.

Min man upplever inte smärta, tyngdkänsla och knölen sitter under testiklarna. 

Någon annan som upplevt samma sak? 

• Svar på tråden Knöl i pungen?
  • Tukt

Låter ju som ni hittat och klämt på bitestikeln. Den är ju en utväxt där sädesledaren går.
    Men alltid bra låta experter undersöka en, även om det är i skrevet, och man är tveksam,

• Anonym (M)
    Tukt skrev 2022-10-14 20:21:44 följande:

Låter ju som ni hittat och klämt på bitestikeln. Den är ju en utväxt där sädesledaren går.
    Men alltid bra låta experter undersöka en, även om det är i skrevet, och man är tveksam,

Bitestikeln är inte stenhård, och sitter inte under pungen.
    En hård knöl i pungen är en tumör tills motsatsen är bevisad tyvärr.
    Bra behandlingsmöjligheter, men se till att få en snabb tid och därefter ett ultraljud. Man kan inte säga något utan röntgen.
  • Tukt
    Anonym (M) skrev 2022-10-14 20:51:31 följande:
    Bitestikeln är inte stenhård, och sitter inte under pungen.
    En hård knöl i pungen är en tumör tills motsatsen är bevisad tyvärr.
    Bra behandlingsmöjligheter, men se till att få en snabb tid och därefter ett ultraljud. Man kan inte säga något utan röntgen.
    Kan hålla med om att en undersökning är bra, vilket jag skrev, Beskrivningen av problemet däremot, låter inte entydigt.
  • Agnescecila

Hittar man en okänd knöl ska man alltid söka vård. Sen kanske det visar sig att allt är normalt, men okända knölar måste undersökas om det är tex en tumör. Ju tidigare man hittar en tumör är bra. Mindre risk för död. Mindre aggressiv behandling. Jag hoppas att din man söker vård och håller tummarna för att det inte är någon fara.

• Anonym (Orolig)

Ja, vårdcentralen är kontaktad och vi väntar på att få en tid. Det är ju helg nu. 

Kan kanske vara en spermiecysta (stavning?) även om läget känns fel. Knölen har börjat göra ont. Är säkert för att vi har varit där och klämt en massa gånger. 

Är det en tumör borde det göra ont och knölen ska inte gå att flytta på sig. Den är alltså fristående och flyttbar. 

Vi försöker att inte oroa oss och invänta en läkartid. Tror säkert att det är något harmlöst som spermiecysta eller bitestikeL.Kanske bråck? Han steriliserade sig för ett par år sedan så det är kanske något kopplat till den. 

Vi låter knölen vara och är coola nu. 

Svar på tråden Knöl i pungen?