• Ninaa90

    Oro för utomkvedshavandeskap- igen! Lugnande ord?

    Gråter

    Hej alla kloka familjelivare! 


    Första gången jag skriver här, men så orolig och nervös att jag inte vet var jag annars ska vända mig.. 

    i mars i år så akutopererades jag för ett utomkvedshavandeskap i v6. 
    Då hade jag egentligen inga gravidsymptom förutom positivt test (Och blödning med buksmärta, men mer x symptom än grav). 

    Nu plussade jag för en dryg vecka sedan igen i v 4+0. Och fick tidigt symptom i form att ömma bröst (deluxe). har inte ens kunnat sova på mage för att dom gör så ont, och känner mig verkligen gravid. 


    Har nu gjort 3 tidiga vul för att se att grav sitter rätt, senaste idag v 5+2, men man ser varken hinnsäck eller grav i livmodern (dock inget runtom heller). Mitt hcg för två dagar sedan låg på 992 och idag på 1550, vilket betyder att det inte dubblats helt och håller, vilket har gjort gyn lite misstänksamma. Och nu är jag så nervös och orolig att händerna bara skakar, vill så gärna att denna graviditet ska gå bra. 

    Har ni några positiva upplevelser kring att man inte kunna se nån hinnsäck eller gravidlitet i v 5+2, men kanske gjort det senare? 
    Har ett nytt vul inbokat om 6 dagar ( v 6+1), men vet inte hur jag ska hålla nerverna i schack till dess.. 

  • Svar på tråden Oro för utomkvedshavandeskap- igen! Lugnande ord?
  • Michis

    Hej!

    Med min son, som nu är 15 månader, var det liknande. 
    Jag gjorde ett ultraljud i mitten på vecka 5. Då syntes bara en hinnsäck så de ville ta hcg. Det ökade inte alls bra så jag fick komma på ett nytt ultraljud i slutet på vecka 6. Då syntes ett litet tickande hjärta. 

    Det kanske bara är så att barnet sitter i livmodern på ett sånt sätt att de inte kunde se något än?

    Hoppas verkligen att det går bra för dig på ultraljudet nästa gång! 

  • Ninaa90

    Vad skönt att höra, och fint att du har din lilla nu Hjärta Tyvärr såg de ingen hinnsäck heller igår (är i v 5+3 idag), men såklart lever hoppet fortfarande. Har ju fruktansvärt ont i brösten samt en extrem hunger, och inget av detta kände jag i våras när jag hade mitt X. 


    Håller tummarna att det kan vara som för dig, att det är för tidigt helt enkelt. 

    Fick du något svar på varför ditt hcg inte ökade som det skulle? 


    tack igen för att du svarade! 

  • Michis

    Håller verkligen tummarna! Oron är outhärdlig när man väntar, vet att det är jättesvårt men du får försöka slappna av och distrahera dig med något så gott det går ❤️

    Nej, jag fick inget svar på det. Vet inte om läkaren visste heller. Men det var ungefär samma ökning som du hade. 

  • Ninaa90

    Hej! 


    Försökte distrahera mig själv så gott jag kunde igår. Fick provsvaren nu, det har ökat men inte dubblerats tyvärr. Gått från 1550 till 2460 sen i fredags. Försöker fortsätta att hoppas, och att jag får samma utgång som du. Men oron finns ju där såklart. Nästa hcg prov är på onsdag och sen VUL på torsdag, hoppas så innerligt att dom hitta en liten skrutt  livmodern då Hjärta

  • Anonym (Jag)

    Personligen skulle jag ha tillit till sannolikhetsläran. Att få utomkvedshavandeskap är ovanligt. Att få två i rad extremt ovanligt. Det är fyra dagar kvar, försök fokusera på annat när orostankarna börjar snurra.

  • Ninaa90

    Tack! Försöker tänka så också, och att det helt enkelt är för tidigt. Ska försöka att inte stressa innan torsdag, kan ju tyvärr inte något ändå. 
    Håller tummarna för sannolikheten :)

  • Michis

    Det har ju ändå ökat en hel del, det tror jag är ovanligt om man har utomkvedshavandeskap. 
    Tänker på dig!

    Du får gärna berätta hur det går sen, om du vill såklart ❤️

  • Ninaa90

    Ja, jag tycker ju det med. Dom vill ju att det ska fördubblas på 48 h, men läser på ganska många ställen att det är vanligt att det fördubblas inom 72 h också, så håller tummarna för det! 


    Tack! Hjärta Absolut, uppdaterar nästa gång :) 

  • Ninaa90

    Liten uppdatering. 
    Åkte in akut i söndags förra veckan med buksmärtor och började ana att deras misstankar om utomkvedshavandeskap igen stämde. De gjorde vul igen samt tog hcg, igen. Vul visade ingen graviditet nånstans, men hcg fortsatte att öka. Blev till slut hemskickad med order om att komma in igen om jag fick mer ont. 


    Det värsta av buksmärtan avtog, men hade lite molvärk kvar. Lämnade hcg  onsdags, som också ökat dock inte fördubblats som dom vill ha det. Vaknade km 06.00 i torsdags med panikont i magen. Aldrig känt en sån smärta i mitt liv, var tvungen att kräkas för att det gjorde så ont. Åkte in akut igen, blev inlagd direkt, grät från det att jag kom dit av smärta. Fick göra vul igen, där man efter en lång undersökning tillslut hittade graviditeten som fastnat mellan livmodern och en millimeter som av misstag sparat av äggledaren de tog bort i våras. oddsen för detta är nästan 0.. blev akut operation två timmar senare där dom också såg att jag hade över en liter blod i  buken på mig. Så det förklarade smärtan. Så tyvärr var det ett utomkvedshavandeskap igen, men håller tummarna för nästa gång. Hjärta

  • Michis

    Jag beklagar verkligen! Så hemskt 💔 har själv förlorat flera barn genom missfall, en bit av en själv dör också. 
    Det finns inga ord för smärtan...

    Tänker på dig, hoppas du har bra stöd runtom dig ❤️

  • Ninaa90

    Tack ❤️ Min sambo är fantastisk, så jag är väldigt glad att jag har honom. Och det är som du säger, det är tufft. SkA försöka komma över rädslan att det ska hända en tredje gång, så vi kan försöka igen 🥰❤️
    Tack för stöd och fina ord! ❤️

Svar på tråden Oro för utomkvedshavandeskap- igen! Lugnande ord?