• Anonym (Anonym)

Min mamma är hos kronofogden

Hej
    Jag är orolig för min mamma då hon är hos Kronofogden och får pengar av socialen. Har väl alltid vetat att hon inte varit bra med pengar. Pappa har alltid tyckt att hon slösat pengar och varit ständigt orolig för att hon ska köpa upp allt hon har. Nu bor de inte med varann längre. Hon spårar. Köper mycket nya kläder, piercat sig på flertalet ställen och nu även tatuerat sig. 

Hon är redan hos Kronofogden och väntar på att få skuldsanering. Hennes lägenhet är väldigt fin men rätt så dyr. 

Det jag undrar är hur det kommer bli med skuldsaneringen? Jag har snällt försökt säga till henne att inte slösa sina pengar så hon får skuldsanering men då säger hon att ingen sagt något om det till henne. 

Så det jag undrar är, kan personen slösa pengar så men ändå få skuldsanering? Har fått för mig att man måste vara väldigt försiktig med sina pengar då. 

• Svar på tråden Min mamma är hos kronofogden
  • Anonym (Anonym)

Glömde skriva att hon också sagt att hon bytt nummer för att bolag som tex Kronofogden hör av sig hela tiden och hon inte orkar med det. 

Har försökt prata med henne lugnt men det känns inte som att det går. Hon håller med mig när jag pratar med henne men när jag sedan gått därifrån gör hon tvärtom ändå. Så prata med henne är inget jag kan göra, samtidigt är det ju inte mitt ansvar heller.

Men jag undrar hur det kommer gå om hon fortsätter på det viset. Hur funkar reglerna egentligen? 

• Räkan77

De flesta kommuner har en budget- och skuldrådgivare. Det bästa är ju om du kan boka en tid och gå tillsammans med din mamma, vill hon inte så kan du säkert få rådgivning själv.

• Anonym (Anonym)
    Räkan77 skrev 2022-10-15 06:59:31 följande:

De flesta kommuner har en budget- och skuldrådgivare. Det bästa är ju om du kan boka en tid och gå tillsammans med din mamma, vill hon inte så kan du säkert få rådgivning själv.

Hur menar du, ska jag prata med dem om hennes situation? Får man ens det? 
  • Anonym (Anonym)

Tror att hon redan har kontakt med en sådan.

• MsM84

Söker du på skuldsanering och går in på kronofogdens hemsida, så står det att för att få skuldsanering ska du ha försökt lösa situationen själv. Sitter hon och drar på sig nya skulder för onödig konsumtion har hon definitivt inte försökt lösa situationen själv och det känns väldigt osannolikt att hon beviljas en sanering.

• Anonym (Anonym)
    MsM84 skrev 2022-10-15 07:53:34 följande:

Söker du på skuldsanering och går in på kronofogdens hemsida, så står det att för att få skuldsanering ska du ha försökt lösa situationen själv. Sitter hon och drar på sig nya skulder för onödig konsumtion har hon definitivt inte försökt lösa situationen själv och det känns väldigt osannolikt att hon beviljas en sanering.

Ja precis. Vet ju inte om hon drar på sig nya skulder men hon köper ju onödiga saker iallafall och jag förstår inte hur hon varken kan eller får göra det. Men det är kanske ingen som kontrollerar var pengarna går till? Men det lär de väl göra senare, när det blir tal om skuldsanering väl?
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej

Jag är budget och skuldrådgivare.

Om jag ska vara ärlig så låter det inte riktigt som din mamma är redo för skuldsanering. 
    Hur har hon råd att handla och konsumera när hon går på försörjningsstöd?

Ingen på kronofogden kommer att kontrollera hennes ekonomi i detalj även om hon beviljas skuldsanering. Det är hennes ansvar att se till att få ekonomin att gå ihop. Om hon inte klarar det så är det väldigt dumt att ansöka skuldsanering som man bara har rätt till en gång i livet.

Socialtjänsten har rätt att ta in kontouttdrag och hennes rätt till försörjningsstöd minskar om hon får pengar någon annanstans ifrån (tex lån, swishinsättningar spelvinster, extrajobb etc). De kollar i regel även så att hyra, el och liknande är betalt men i övrigt får hon ju använda sina pengar till vad hon önskar.

Om hon börjar få nya skulder (obetalda räkningar är också skulder) innan skuldsaneringen har beviljats kommer hon mest troligtvis få avslag. Om hon får skulder efter kan det antingen bli så att skuldsaneringen dras tillbaka (med väldigt liten chans att få en ny möjlighet) eller att hon får nya skulder hos "vanliga" kronofogden. De kommer att se på möjligheten att göra utmätning.
    Risken finns ju att hon inte kommer kunna betala och kommer vara skuldsatt även efter de 5 åren som skuldsaneringen.
    Saneringen blir således meningslös.

Mitt råd till henne är att ta kontakt med budget och skuldrådgivare i kommunen för att få råd.
    Du kan inte tvinga henne till något och det är inte ditt ansvar att se till att hennes ekonomi fungerar.
    Jag träffar så många anhöriga som går under både mentalt och ekonomiskt när de försöker hjälpa. Det är din mamma som ska vara orolig för sin ekonomi, inte du...

Ge din mamma information, erbjud dig att följa med men kom ihåg HON måste vilja förändra sig och sin situation för att nån förändring ska kunna ske. Hennes motivation är A och O

Ta hand om dig

• me33

Bra att du själv förstår att din mammas beteende är direkt ohållbart och påför stora negativa konsekvenser för henne i livet.

• Kockobello
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-10-15 08:32:27 följande:

Hej

Jag är budget och skuldrådgivare.

Om jag ska vara ärlig så låter det inte riktigt som din mamma är redo för skuldsanering. 
    Hur har hon råd att handla och konsumera när hon går på försörjningsstöd?

Ingen på kronofogden kommer att kontrollera hennes ekonomi i detalj även om hon beviljas skuldsanering. Det är hennes ansvar att se till att få ekonomin att gå ihop. Om hon inte klarar det så är det väldigt dumt att ansöka skuldsanering som man bara har rätt till en gång i livet.

Socialtjänsten har rätt att ta in kontouttdrag och hennes rätt till försörjningsstöd minskar om hon får pengar någon annanstans ifrån (tex lån, swishinsättningar spelvinster, extrajobb etc). De kollar i regel även så att hyra, el och liknande är betalt men i övrigt får hon ju använda sina pengar till vad hon önskar.

Om hon börjar få nya skulder (obetalda räkningar är också skulder) innan skuldsaneringen har beviljats kommer hon mest troligtvis få avslag. Om hon får skulder efter kan det antingen bli så att skuldsaneringen dras tillbaka (med väldigt liten chans att få en ny möjlighet) eller att hon får nya skulder hos "vanliga" kronofogden. De kommer att se på möjligheten att göra utmätning.
    Risken finns ju att hon inte kommer kunna betala och kommer vara skuldsatt även efter de 5 åren som skuldsaneringen.
    Saneringen blir således meningslös.

Mitt råd till henne är att ta kontakt med budget och skuldrådgivare i kommunen för att få råd.
    Du kan inte tvinga henne till något och det är inte ditt ansvar att se till att hennes ekonomi fungerar.
    Jag träffar så många anhöriga som går under både mentalt och ekonomiskt när de försöker hjälpa. Det är din mamma som ska vara orolig för sin ekonomi, inte du...

Ge din mamma information, erbjud dig att följa med men kom ihåg HON måste vilja förändra sig och sin situation för att nån förändring ska kunna ske. Hennes motivation är A och O

Ta hand om dig

Ja, det är viktigt att anhöriga inte tar åt sig och går och mår dåligt.

Hennes ekonomi är till 100% hennes egna ansvar, det är en vuxen människa.
  • fornminne

Det låter ju som mamman är shoppingmissbrukare eller har någon form av lättare funktionsnedsättning. Hon verkar leva i en drömvärld eller inte alls förstå allvaret? Och TS skriver att hon aldrig har varit bra på att hantera pengar.

Det låter som hon skulle behöva god man och kanske terapi eller annan behandling. Risken är att anhöriga blir medberoende eller själva hamnar i skiten för att hjälpa henne. Hoppas att mamman får hjälp som fungerar, samt att TS inte tar på sig för mycket. Men om mamman ska få hjälp måste hon själv vilja. Tyvärr verkar hon sakna konsekvenstänk. Vad beror det på? Kan hon ha någon outredd diagnos?

Man kan hamna i skuldträsket av många orsaker. Missbruk, otur, att man har haft det svårt i livet, att man har blivit utnyttjad eller lurad. Då brukar man dock vara medveten om sin situation och vilja förändra den. Här verkar det inte vara så.

• fornminne

Det jag reagerar på är att flera skriver att mamman själv har ansvar (givetvis), hon är vuxen (givetvis), minst medelålders får vi gissa, eftersom hon verkar ha vuxna barn. Men hon beter sig inte som en vuxen, hon beter sig som en omogen tonåring. Det är svårt att hjälpa en sådan människa om den saknar självinsikt. Men hennes havererade ekonomi är bara ett symtom, de egentliga problemen måste ligga någon annanstans.

• Anonym (Nja)
    fornminne skrev 2022-10-15 10:00:12 följande:

Det jag reagerar på är att flera skriver att mamman själv har ansvar (givetvis), hon är vuxen (givetvis), minst medelålders får vi gissa, eftersom hon verkar ha vuxna barn. Men hon beter sig inte som en vuxen, hon beter sig som en omogen tonåring. Det är svårt att hjälpa en sådan människa om den saknar självinsikt. Men hennes havererade ekonomi är bara ett symtom, de egentliga problemen måste ligga någon annanstans.

Fortfarande inte ts plats att försöka reda i, särskilt som mamman inte verkar redo för att ta emot hjälp.
Svar på tråden Min mamma är hos kronofogden