• Marie7

Blir förkyld hela tiden

Varning för gnäll!

Blir så trött på infektioner! 
    Arbetar på förskola och har arbetat i barnomsorg över 20 år. Immun? Verkligen inte! Nu är hösten här vilket ger infektion på infektion. Efter pandemin är reglerna brutna och som bortglömda. Barnen snorar och hostar värre än någonsin. Vi går på allmäntillstånd och ringer hem barn som inte orkar. "Men hen är så pigg hemma!" får man till svar när de dyker upp dagen efter hemringning. Suck. Det nyses och hostas över mat, leksaker, kompisar och pedagoger. Föräldrar gnäller att de måste vabba. En del vobbar och oj vad jobbigt det var! Men vi pedagoger kan inte "vobba". Vi kan inte vabba oss själva. Vi får dyr karensdag när vi är hemma. Hemma pga smittade av barn på arbetet. Resultatet blir hög sjuknärvaro bland personal. Man proppar i sig Ipren och Alvedon för att orka. När helgen kommer blir det soffan/sängen i 48 timmar. Är det ett liv säg?! 

• Svar på tråden Blir förkyld hela tiden
  • Anonym (Ivo)

Ät massor av d-vitamin.

• Marie7
    Anonym (Ivo) skrev 2022-10-15 10:56:13 följande:

Ät massor av d-vitamin.

Som om jag inte gör det? Jo tack. Äter massa vitaminer samt är ute mellan 3-6 timmar varje dag.
  • Anonym (H)

Jag förstår att det kan vara jobbigt med föräldrar som skickar snoriga barn till förskolan. Tyvärr finns det människor som är egoister, tänker på sig själva och bryr sig inte om andra blir smittade. 

• Anonym (Ivo)

Fast barn är ju snoriga ofta utan att vara sjuka 

• Marie7
    Anonym (Ivo) skrev 2022-10-15 11:30:19 följande:

Fast barn är ju snoriga ofta utan att vara sjuka 

Jo tack så är det, men menar när de är förkylda!
  • Anonym (Förskollärare)

Det är visst nyttigt att vara ute! Ts, en kollega till mig slutade äta några måltider ihop med barnen, efter det blev hon inte sjuk. Själv har jag varit sjuk två veckor nu, en och en halv månad till förlossning dessutom. Jag är så utmattad så jag gråter, känner ingen smak så jag får knappt i mig nån mat, hostar, kan inte sova, helt täppt. Det är säkert corona. Jobbade 1a veckan men nu är jag hemma. Ett föräldrapar som kom med sin unge, pappan hade ingen röst, men skulle lämna ändå. Mamman sa rakt ut att hon går runt på Ipren och kaffe. Ungen orkade inte delta alls. Varför är inte hela familjen hemma då? Jag orkar inte vara den enda som ska ringa hem, även om vår chef skickat ut mejl för nån månad sen att vid symptom som kan bero på corona ska man inte komma. Föräldrarna säger att vi ska ringa hem om dom inte orkar, men då har dom ju redan smittat alla? Dom ser ju att jag är gravid dessutom. Jättetröttsamt. 

• Um Hamza

Halva barngruppen har varit sjuk. Men inte hemma. Undrar om de föräldrar som skickar tillbaka sina barn till oss hela tiden fått en tankeställare nu, när halva personalgruppen ( på hela förskolan!) ligger hemma. Man kan ju hoppas. 

• Anonym (Ivo)

Det handlar ju så klart om ekonomin. Man förlorar ju sjukt mkt på att vara hemma hela tiden.

Dagens Sverige 

• Citronella

Jag läste om en förskola som halverade sin sjukskrivning genom att tvätta och sprita händerna på barnen ofta. Före och efter måltider, före och efter utevistelse mm Det kanske kan vara något för er att testa? 

Svar på tråden Blir förkyld hela tiden