• Anonym (Trött)

Han blir arg när jag "lägger mig i"

Min man är för det mesta hopplös med våra barn... Han har noll tålamod och anser att barnen bara ska lyda.
    Nyss fick han vår sjuåring att bryta ihop över att hon inte bytt om än och han blev vansinnig på mig som lugnade ner henne och tog kontroll över situationen. Nu är klär hon på sig, glad och lugn.

Han tycker att jag ska låta honom sköta det själv, men det går ju inte... Inte när han håller på såhär. 

• Svar på tråden Han blir arg när jag "lägger mig i"
  • Dexter dot com

Låter som han behöver gå någon form av föräldrar utbildning samt att ni går i parterapi och lär kommunicera med varandra.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det låter som ni har olika syn på barnuppfostran. Är han för hård och du för mjuk? Men om ditt sätt funkar, är det ju bättre.

Jag tror också att ni behöver hjälp av någon utomstående så att ni kan kommunicera bättre kring detta. Ni behöver båda förklara hur ni tänker. Han behöver svara på varför han är så rigid samt inte vill att du ska lägga dig i, trots att hans metod uppenbarligen inte fungerar?

Alla föräldrar förlorar tålamodet ibland, men noll tålamod är inte bra. Ibland måste man vara hård, men man måste också lyssna på barnen och resonera med dem när det är befogat. Om barn bara ska lyda utan att ifrågasätta, lär de sig inte att bli självständiga. 

• Anonym (Jaha)

När ska ni skilja er då? För du hade väl tänkt ta ditt föräldraansvar och sätta stopp för den psykiska misshandel han utsätter era barn för, antar jag...?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-15 11:48:23 följande:

När ska ni skilja er då? För du hade väl tänkt ta ditt föräldraansvar och sätta stopp för den psykiska misshandel han utsätter era barn för, antar jag...?

För det är bättre att han är ensam med barnen utan att jag kan gå emellan?

• Anonym (Trött)

Nej, jag är inte för mjuk, jag kan definitivt säga till på skarpen när det behövs.

Vill du separera? Eller vill du bara att han ska tagga ner och att det ska funka? Hur är han i övrigt?

Hans beteende låter inte acceptabelt, men att man är kass på barnuppfostran betyder inte att man är kass på allt annat, eller inte kan lära sig. Men då måste han ju lyssna, det låter som sagt som ni skulle behöva parterapi samt att han kanske behöver gå någon föräldrakurs. Om han är mottaglig för det.

Den egentligen frågan är väl: Hur allvarlig är situationen? 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-15 11:57:54 följande:

För det är bättre att han är ensam med barnen utan att jag kan gå emellan?

Skitdålig bortförklaring ts! Om han är elak mot barnen när de är ensamma har du fortfarande skyldighet att skydda dem, t ex genom att de inte ska sova över, att det ska vara övervakat umgänge mm.
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-15 12:09:26 följande:
    Skitdålig bortförklaring ts! Om han är elak mot barnen när de är ensamma har du fortfarande skyldighet att skydda dem, t ex genom att de inte ska sova över, att det ska vara övervakat umgänge mm.
    Det där är inte så lätt att fåt till i praktiken. Särskilt inte om pappan kräver vv samt är bra på att hålla fasaden utåt, har lätt för att snacka och föra sig offentligt. Då måste TS gå till domstol och risken är stor att hon inte blir trodd. Samt anklagas för att ha manipulerat barnen om de visar rädsla för sin pappa.

Tyvärr måste pappan anses vara direkt farlig med barnen ensam, innan övervakat umgänge brukar bli aktuellt. Eller det måste tydligt framgå att pappan är direkt olämplig. Psykisk misshandel räcker tyvärr inte alltid. Men som sagt, vi vet inte hur illa situationen är eller vad TS kan göra.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-15 12:18:21 följande:
    Det där är inte så lätt att fåt till i praktiken. Särskilt inte om pappan kräver vv samt är bra på att hålla fasaden utåt, har lätt för att snacka och föra sig offentligt. Då måste TS gå till domstol och risken är stor att hon inte blir trodd. Samt anklagas för att ha manipulerat barnen om de visar rädsla för sin pappa.

Tyvärr måste pappan anses vara direkt farlig med barnen ensam, innan övervakat umgänge brukar bli aktuellt. Eller det måste tydligt framgå att pappan är direkt olämplig. Psykisk misshandel räcker tyvärr inte alltid. Men som sagt, vi vet inte hur illa situationen är eller vad TS kan göra.
    Om barnen ofta berättar att pappa är elak så blir det till slut tillräckligt med bevismaterial för att begränsa umgänget. Mitt tips är att spela in barnens förklaringar så det är deras egna ord, naturligtvis att man inte ställer ledande frågor osv då utan öppna frågor så barnen får ge "egna" svar. Ärligt talat kan det vara lättare att få ensam vårdnad och styra umgänget på så sätt än att begära övervakat umgänge MEN det jag menar med övervakat är inte att t ex soc ska vara med utan att mamman själv kan vara närvarande. Då ligger det snarare på pappan att ta det till tingsrätt om han har invändningar kring umgänge eller boende.
  • Anonym (imperfekt)

Men vad gör han då, när han har noll tålamod?

Skriker han på dem?
    Tar tag i dem?
    Drar på dem kläder med lätt våld?
    Går ifrån dem till bilen och säger att han ska åka utan dem?

Svårt att veta graden av problem om du inte förklarar vad det är han gör som får barnet att bryta ihop. En del barn bryter ihop bara älsklingsbyxorna är i tvätten liksom...

Svar på tråden Han blir arg när jag "lägger mig i"