• Anonym (EM)

Ena barnet sjukt, andra på förskolan?

EEmJag studerar på distans, vi har alltså föreläsningar och allt annat via datorn hemma.
    Nu har jag hamnat i diskussion med förskolan, jag har två barn där,  på olika avdelningar.
    Nu i veckan blev ena barnet sjuk, förkyld.
    Jag tänkte ha honom hemma, och studera samtidigt, han är jättelugn när han är ensam med mig.
    Det hade inte varit några problem, dessutom var han ju sjuk och var nöjd med att vila under en filt i soffan framför tvn.
    Men det gick inte alls,  storebror på andra avdelningen måste också vara hemma nu, trots att han inte är helt frisk.
    Jag får sätta mina studier på paus pga detta.
    Är detta verkligen ok?
    Jag kan studera med ett sjukt barn hemma, men inte med det friska barnet också. 
  • Svar på tråden Ena barnet sjukt, andra på förskolan?
  • Anonym (Förskollärare)

På min förskola är det okej att ha barnet som är friskt på förskolan, vid förskylning. Vi reducerar tide. Då till 8.30-13.30. Det som dock kan bli lite tokigt ibland genom att ha det friska barnet på förskolan är att sina egna barn hamnar i otakt så du behöver vabba längre (händer ofta hos oss. Ena veckan ett barn andra veckan nästa). Så min teori är att man tjänar på att ha barnen hemma samtidigt för att öka chansen att de insjuknar nära varandra så man får det hela överstökat 

Magsjuka har man alla barn hemma oavsett vad. 

• Anonym (Hmm)

Har varit med om samma när mina var små. Jag blev förbannad eftersom det skulle innebär att sjuklingen inte skulle få den lugn och ro hon behövde, då storebror var som en mindre orkan när han höll igång. Slutade med att jag ringde och frågade rektorn, fick svaret att friska barn får gå på fsk även om syskon är sjuka (dock ej magsjuka). 
    Därefter var det inga problem... 

Personligen tycker jag det är absurt att friska barn till febriga och förkylda syskon ska behöva vara hemma då 
    1. Sjuka syskonet kanske behöver mer tid och omvårdnad av föräldrarna
    2. Det sjuka barnet behöver lugn och ro, vilket sällan blir med friskt syskon hemma
    3. Det friska barnet har tråkigt hemma eftersom man inte får komma ut något eller härja runt hemma då syskonet är sjukt. 

• Anonym (Student)

Har samma situation som du: studerar på distans och har två barn på olika avdelningar på förskolan. Är barnen friska är de på förskolan, dvs är ena förkyld får hen stanna hemma medan det andra barnet är på förskolan den planerade tiden (oftast 9-16). Förskolan har inte sagt något alls om det, de vet ju att barnen varit hemma mycket sen terminsstart och att det blir svårt att få ihop det med studierna iom det.

Som någon ovan skrev- magsjuka är undantaget! Då är vi alla hemma tills stormen bedarrat. 

• Anonym (Nej)

Nej. Det friska barnet har all rätt att vara på fsk. Du är inte hemma ledig, du vabbar och pluggar dessutom samtidigt. Och det är barnets vanliga timmar som gäller och inget annat.

• violis

Hos oss är friska syskon välkomna enligt allmän förskola..dvs de får komma mellan 9-14 de dagar ett syskon är sjukt..enda undantaget är magsjuka/ misstänkt magsjuka då vill vi att  även  friska syskon vara hemma ..detta av solidaritet med övriga familjer ..oddsen är höga att det tillsynes friska syskonet är sjukt/ bär med sig smittan och det finns väl ingen förälder som vill riskera att smitta ner sitt barns kompisar/ pedagoger så att även de måste vara hemma ? 

• Anonym (Schema)

Barnet som är friskt kan gå efter ordinarie schema. Vilken regel/bestämmelse hänvisar de till för att barnet ska vara hemma? Däremot kan förskolan önska att syskon ska stanna hemma men de kan inte neka ett friskt barn att följa sitt ordinarie schema. Hur du löser omsorgen över ditt sjuka barn har ju förskolan inte med att göra. 

• Anonym (EM)

Tack för era svar! 
    De säger att om jag är hemma och vabbar ett barn, så har jag möjlighet att ha det andra barnet hemma också, eftersom jag "ändå är hemma och tar hand om syskonet".
    Skillnaden för mig blir ju att jag inte kan studera alls med båda barnen hemma, varav ett helt friskt.  
    Det är ju inte samma sak som att vara hemma från jobbet.
    Magsjuka är givetvis något helt annat!  Då är båda barnen hemma eftersom det är extremt smittsamt.
    Jag pratar om förkylning. 
    Den minsta av barnen blir oftare förkyld än det andra, ofta klarar sig ettan från att smittas av tvåans förkylning.

• Anonym (J)
    Anonym (EM) skrev 2022-10-17 00:19:38 följande:

Tack för era svar! 
    De säger att om jag är hemma och vabbar ett barn, så har jag möjlighet att ha det andra barnet hemma också, eftersom jag "ändå är hemma och tar hand om syskonet".
    Skillnaden för mig blir ju att jag inte kan studera alls med båda barnen hemma, varav ett helt friskt.  
    Magsjuka är givetvis något helt annat!  Då är båda barnen hemma eftersom det är extremt smittsamt.
    Den minsta av barnen blir oftare förkyld än det andra, ofta klarar sig ettan från att smittas av tvåans förkylning.

Finns det ingen möjlighet att den andra föräldern kan vabba?

Men jag håller med dig här. Tråkigt för det andra barnet att sitta hemma och glo när syskonet är sjukt. 
  • Anonym (P)

Jag trodde att sånt här försvann under pandemin, när många började arbeta hemifrån och kunde göra så också med barn hemma. Är jag hemma med ett barn, går det utmärkt att arbeta. Är jag hemma med två barn, är det omöjligt att arbeta. Då måste jag vabba. 

Vad säger rektorn? Och vad säger kommunen?

• Anonym (Nej)
    Anonym (EM) skrev 2022-10-17 00:19:38 följande:

Tack för era svar! 

Det är inte upp till dem att bestämma. Du säger bara att nej, det har du faktiskt inte. Där är det punkt. Gå inte in i förklaringar om de frågar varför, det är bara så det är. Om du vill förstärka ditt nej kan du så klart säga att du faktiskt pluggar på heltid oavsett och inte har tid att både göra det, ta hand om ett sjukt barn OCH ett friskt barn, som har rätt att gå i fsk när hen är frisk. "Jag lämnar barnet imorgon och nu måste jag göra annat, adjö".
Svar på tråden Ena barnet sjukt, andra på förskolan?