• Odd Even

Ont i knäna

Jag är 60 år och kraftigt överviktig. Under de senaste åren har jag fått tilltagande problem med knäna. Det gör ont när jag går i trappor. Förut var det främst när jag gick nerför en trappa, men nu är det lika mycket när jag går uppför. Det är när jag lägger tyngden på ett ben som är böjt som det gör ont. Så länge jag håller benet sträckt när jag lägger tyngden på det så går det bra, och att bara gå är inga problem, men det kanske finns tendenser att det ska börja göra ont då också, Om inte annat så blir det kanske en felaktig belastning att så mycket tyngd läggs på benet när det är sträckt. 
    Det är i båda knäna men mest i det vänstra. 

Jag har inte talat med någon läkare om detta, än.

Kan man vara någorlunda säker på att det är artros? 

Vad kan jag göra åt saken? Blir det automatiskt bättre om jag går ner i vikt?

Kan man träna bort det genom att gå mer i trappor? Detta har föreslagits, men jag vet ju att det blir värre ju längre tid jag går i en trappa. Det är värre att gå två trappor upp eller ner än bara en. Jag undviker att gå i trappor och tar hiss om jag kan, och när jag måste gå i trappor använder jag ledstången för att lägga så mycket tyngd jag kan på armarna istället.

Vad kan jag göra, om något?

• Svar på tråden Ont i knäna
  • mammatill6

Gå ner i vikt är det du behöver göra till att börja med. Det behöver absolut inte vara artros utan det kan vara endast vikten som gör att det gör ont. 

• Anonym (Vea)

Är man överviktig rekommenderas viktnedgång vid de flesta ledbesvär, är min erfarenhet. Lättare sagt än gjort, men låter som en bra sak att börja med. Och gå till läkaren också. Hoppas du hittar något som lindrar! 

• Anonym (Sjukgymnast)

Starka muskler skyddar knäna. Gå till fysioterapeut/sjukgymnast och prova ut ett träningsprogram. 

• Anonym (Mår bättre idag)

Jag medelålders kvinna gick tidigare  i år ner ca 8 kg
    För mig försvann hälsporren och ischiasen.
    Har flera bekanta som vittnar att 5-10 kg gör susen för knäna.
    Så om du orkar byt ut dålig mat mot bättre.
    7000 kalorier är ett kilo.

• Anonym (Bea)

Det är nog en kombination av artros och övervikt.
    I din ålder är artros väldigt vanligt.
    Jag är lite yngre än du och har konstaterad artros, men har mycket lite problem med det.
    Jag äter glukosamin och det verkar hålla det i schack.

De behöver gå ner i vikt, jag tror att det skulle göra dina knän gladare och mindre smärtsamma. Det känns ju självklart då belastningen blir mindre.

Svar på tråden Ont i knäna