• Anonym (Solvindvatten)

"Bara" godkänd

Jag studerar just nu. På den utbildning jag går har jag hittills fått ett VG och resten G.

Det är kanske lite konstigt, men jag reagerar med liten besvikelse på att få "bara" godkänt.
    Egentligen är det ju gott nog...

Varför känner jag såhär?
    Vad spelar det för roll om jag får G eller VG egentligen? Ett godkänt är ju bra. Men min känsla är ändå lite besvikelse... 

Hur ska jag kunna slappna av och inte bli ledsen för att jag inte presterar på topp hela tiden? :(

• Svar på tråden "Bara" godkänd
  • Anonym (A)

Ta det här med dig: INGEN bryr sig om du fick G eller VG när du söker till vidare studier eller jobb i framtiden. INGEN.

• Anonym (gg)

Det spelar ju bara roll om du ska studera vidare efter vad jag antar är en kandidat?

Själv fick jag ganska ofta VG, men jag trodde inte på dem. Jag fick alltid för mig att de satt VG för att vara snälla för att jag har ett funktionshinder. 

• Anonym (Solvindvatten)
    Anonym (gg) skrev 2022-10-16 14:46:33 följande:

Det spelar ju bara roll om du ska studera vidare efter vad jag antar är en kandidat?

Själv fick jag ganska ofta VG, men jag trodde inte på dem. Jag fick alltid för mig att de satt VG för att vara snälla för att jag har ett funktionshinder. 

Fast så ska det väl inte vara.. att du ska få VG felaktigt?
    Troligtvis är du högpresterande. Funktionshinder eller ej.
  • Anonym (för sent)

TS, du är 11 år för sent ute. Betygen finns inte längre. Precis som i din andra  tråd.

• NessieAntilla

Du har ju inte gjort ditt yttersta eller presterat särskilt bra, så tror du är besviken på dig själv. Var ärlig, la du verkligen ner den tid som krävs och engagemanget?

• Anonym (VG)
    Anonym (för sent) skrev 2022-10-16 14:50:50 följande:

TS, du är 11 år för sent ute. Betygen finns inte längre. Precis som i din andra  tråd.

Betygsskalan VG-G-U är en av de vanligaste på universitet/högskola.
  • Anonym (---)
    Anonym (för sent) skrev 2022-10-16 14:50:50 följande:

Inte på universitet. 
    Jag studerade en utbildning på avancerad nivå för bara 2 år sen och det var den skalan. 

TS: Jag fick nog ett VG och resten G på den utbildningen. Vi var många studenter och det var inte alls många som fick VG på delkurserna. Det funkar så helt enkelt. Se det som att de som får VG gjort en helt outstanding prestation.
  • Anonym (Solvindvatten)

Jag läser på universitetet och vi har U-G-VG-skalan.

G är bra nog. Jag vet det egentligen. Jag övar på att sänka mina prestationskrav.

• PH76
    Anonym (A) skrev 2022-10-16 14:41:10 följande:

Ta det här med dig: INGEN bryr sig om du fick G eller VG när du söker till vidare studier eller jobb i framtiden. INGEN.

Eehh..? fet Är inte så ovanligt i min värld att det är viktigt med betygen när du söker första jobbet, och ska du läsa en MBA eller annat avancerad utbildning på ett bra universitet så är betygen otroligt viktiga.

• Anonym (A)
    PH76 skrev 2022-10-16 17:06:10 följande:

Eehh..? fet Är inte så ovanligt i min värld att det är viktigt med betygen när du söker första jobbet, och ska du läsa en MBA eller annat avancerad utbildning på ett bra universitet så är betygen otroligt viktiga.

Nej, det är INGEN som kommer att fråga efter dina explicita betyg i de olika kurserna. Det man tittar på är om personen har godkänd examen, rätt kurser i innehållet osv. Inte om det var G eller VG.
  • PH76
    Anonym (A) skrev 2022-10-16 17:10:32 följande:
    Nej, det är INGEN som kommer att fråga efter dina explicita betyg i de olika kurserna. Det man tittar på är om personen har godkänd examen, rätt kurser i innehållet osv. Inte om det var G eller VG.
    Prata inte om sådant du inte vet, jag har både varit tvungen att skicka in betyg från både gymnasium och universitet för jobb, samt senare suttit med i liknande urvalsmöten av kandidater, där man diskuterar de sökandes betyg i olika kvantitativa ämnen. Inom strategi - eller managementkonsulting är det inte ovanligt, inte heller inom vissa tjänster inom investmenbanking eller kvalificerad traineeprogram.
  • Anonym (A)
    PH76 skrev 2022-10-16 17:36:27 följande:
    Prata inte om sådant du inte vet, jag har både varit tvungen att skicka in betyg från både gymnasium och universitet för jobb, samt senare suttit med i liknande urvalsmöten av kandidater, där man diskuterar de sökandes betyg i olika kvantitativa ämnen. Inom strategi - eller managementkonsulting är det inte ovanligt, inte heller inom vissa tjänster inom investmenbanking eller kvalificerad traineeprogram.
    Nähä så du tror att jag är nykläckt från gymnasiet och aldrig haft ett jobb eller högre utbildning eller erfarenhet inom universitetsvärlden, eller vadå? Prata inte om sådant du inte vet var det va....
  • Kockobello

Därför att VG är bättre. 

Känner igen mig.

• PH76
    Anonym (A) skrev 2022-10-16 17:42:28 följande:
    Nähä så du tror att jag är nykläckt från gymnasiet och aldrig haft ett jobb eller högre utbildning eller erfarenhet inom universitetsvärlden, eller vadå? Prata inte om sådant du inte vet var det va....
    Haha, jaha du, ja jag har ju bara 19 års erfarenhet inom ovan nämnda branscher, från flera olika bolag. jag kan lova dig att vi kollar på betygen. Ska man anställa någon direkt ifrån skolan med en ingångs på 45-65ksek i månaden så är det till att vara så säker som möjligt på att de kommer att leverera. Det brukar även vara 3-4 intervjuer plus ett batteri av logiska och praktiska tester.
  • Anonym (A)
    PH76 skrev 2022-10-16 17:52:31 följande:
    Haha, jaha du, ja jag har ju bara 19 års erfarenhet inom ovan nämnda branscher, från flera olika bolag. jag kan lova dig att vi kollar på betygen. Ska man anställa någon direkt ifrån skolan med en ingångs på 45-65ksek i månaden så är det till att vara så säker som möjligt på att de kommer att leverera. Det brukar även vara 3-4 intervjuer plus ett batteri av logiska och praktiska tester.
    Ja men bara :) Sån tur att vi har ungefär lika lång erfarenhet då, men olika upplevelser tydligen.
  • PH76
    Anonym (A) skrev 2022-10-16 18:02:53 följande:
    Ja men bara :) Sån tur att vi har ungefär lika lång erfarenhet då, men olika upplevelser tydligen.
    Då har jag alltså rätt, i vissa branscher behövs det, inte in din och inte i de flesta andra. Men i vissa.
  • Anonym (Jo)
    PH76 skrev 2022-10-16 18:18:45 följande:
    Då har jag alltså rätt, i vissa branscher behövs det, inte in din och inte i de flesta andra. Men i vissa.
    Så kan det vara.
Svar på tråden "Bara" godkänd