• Anonym (My)

Förhöjda levervärden. Rädd. Erfarenhet?

Jag blev remitterad till en stor akut av läkare på vårdcentralen i fredags. Anledningen: kraftiga smärtor i buken, runt naveln samt högt upp där revbenen går ihop samt lätt förhöjt CRP.

På akuten togs prover.
    CRP 16
    ASAT 1.64
    ALAT 5.36
    ALP 3.6

En datortomografi buk gjordes också vilken inte visade något. Proverna på levern ska tas om i veckan.

Någon annan som haft förhöjda värden på alla tre utan att det varit något allvarligt?

Jag är rädd. Blev nyligen tvåbarnsmamma och är så så rädd att dö ifrån dom. Jag har inte druckit alkohol på 10 år, äter inga läkemedel regelbundet samt är inte övervikt. Vad kan mina förhöjda värden bero på? Jag hamnar i tankar kring skrumplever och cancer...

• Svar på tråden Förhöjda levervärden. Rädd. Erfarenhet?
  • Anonym (Maja)

Hej, ta inte ut något i förskott. Jag har provtagning varje år pga annan sjukdom där sågs stora höjningar av levervärdena. Jag fick genomgå både dt och ultraljud om jag minns rätt. Inget fel såg man.
    därefter sjönk värdena och nu är det normalt. Dock så upptäcktes ju värdena av slump, jag hade inga känningar av det alls. Men lycka till, förstår om du är orolig. 

• Anonym (Myran)

När jag hade njursten hade jag ont på liknande ställe som strålade ut mot ryggen. Hade då även förhöjda provsvar som dina. 

• Anonym (J)

Du kan mycket väl ha gallsten. Det syns inte alltid på vanlig röntgen utan ultraljud behövs.
    Har du ett värde på bilirubin?

• Anonym (My)
    Anonym (J) skrev 2022-10-16 21:23:02 följande:

Du kan mycket väl ha gallsten. Det syns inte alltid på vanlig röntgen utan ultraljud behövs.
    Har du ett värde på bilirubin?

Bilirubinet låg på 9 så gallsten känns inte så troligt..
  • Anonym (My)
    Anonym (Maja) skrev 2022-10-16 20:29:00 följande:

Hej, ta inte ut något i förskott. Jag har provtagning varje år pga annan sjukdom där sågs stora höjningar av levervärdena. Jag fick genomgå både dt och ultraljud om jag minns rätt. Inget fel såg man.
    därefter sjönk värdena och nu är det normalt. Dock så upptäcktes ju värdena av slump, jag hade inga känningar av det alls. Men lycka till, förstår om du är orolig. 

Jag försöker men det är så himla svårt... Mina värden upptäcktes också av en slump då dom inte alls tänkte levern och dom trodde heller inte min smärta kring naveln har något samband med levervärdena... 
  • Anonym (My)
    Anonym (Myran) skrev 2022-10-16 20:32:11 följande:

När jag hade njursten hade jag ont på liknande ställe som strålade ut mot ryggen. Hade då även förhöjda provsvar som dina. 

Jag har inte ont i ryggen och det verkar mer vara tarmarna som gör ont kring naveln för det känns som smärtan sitter ytligt samt att det för extremt ont vid lätt tryck... Dom trodde inte levervärdena oxh det onda kring naveln hörde ihop.. eventuellt att det onda högre upp där revbenen går ihop, hör ihop med levervärdena.. men dom kändes otydliga i sina svar..
  • Anonym (J)
    Anonym (My) skrev 2022-10-16 21:45:21 följande:
    Bilirubinet låg på 9 så gallsten känns inte så troligt..
    Det spelar ingen roll. Bilirubinet visar bara om gallvägarna är helt avstängda eller inte. Det är de inte på dig, men du kan fortfarande ha en inflammation i gallblåsan som irriterar levern så att proverna blir förhöjda. Det är det allra vanligaste som ger förhöjda levervärden.
    Ibland kan det handla om diabetes eller sköldkörtelsjukdom, men det är inte så sannolikt.
  • Anonym (My)
    Anonym (J) skrev 2022-10-16 21:54:34 följande:
    Det spelar ingen roll. Bilirubinet visar bara om gallvägarna är helt avstängda eller inte. Det är de inte på dig, men du kan fortfarande ha en inflammation i gallblåsan som irriterar levern så att proverna blir förhöjda. Det är det allra vanligaste som ger förhöjda levervärden.
    Ibland kan det handla om diabetes eller sköldkörtelsjukdom, men det är inte så sannolikt.
    Jaha okej då förstår jag... hur upptäcker man om det är inflammation i gallblåsan? Jag har hypotyreos.

Tack för att du tar dig tid.
  • Anonym (My)
    Anonym (J) skrev 2022-10-16 21:55:05 följande:

Togs amylas?

Pankreasamylas står det är det samma? 1.01 låg det på.
Svar på tråden Förhöjda levervärden. Rädd. Erfarenhet?