• Anonym (Sjukling)

Sjukskriven som arbetslös?

Är föräldraledig just nu men planerar att börja jobba i februari. Jobbar som sjuksköterska och har tänkt byta arbetsplats så jag ska säga upp mig sista oktober. Vet inte riktigt ännu var jag tar vägen då, men jag ska inte till min nuvarande arbetsplats i alla fall! Jobben flödar så jobb finns.

Tyvärr har min sjukdom blivit mycket sämre på senaste tiden och jag vet inte om jag klarar av att jobba. Är rädd att jag ska bli sjukskriven av min läkare. Men hur funkar det om jag blir uppsagd och utan ett nytt jobb från februari, och sjukskriven? Var skickas sjukintyget tex? Får jag ens vara sjukskriven? 

• Svar på tråden Sjukskriven som arbetslös?
  • Citronella

Är man sjukskriven som arbetssökande prövas man mot hela arbetsmarknaden så det är svårare att få det godkänt. Intyget skickas i så fall direkt till FK. 

Jag tycker inte att du ska säga upp dig om du är orolig över att bli sjukskriven, att arbetsträna eller jobba deltid är ett helvete som arbetslös och risken är stor att det blir obetald praktik. 

• Madida

Som ovanstående skriver, du prövas mot hela arbetsmarknaden då. Så det bästa är att inte säga upp dig om du tror att du kommer bli sjukskriven. 

• EnAnonumius

Som de ovan säger.. Blir man sjukskriven som arbetslös så blir man prövad mot hela arbetsmarknaden..

Är väl bättre att jobba kvar på arbetsplatsen man är på och söka en deltidstjänst om man har skäl till det.. Om det nu går att söka deltid som sjuksköterska.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Sjukskriven som arbetslös?