• Kalasmink

    Flytta norrut?

    Jag fyller snart 32 år. Ensamstående. Utbildad lärare med goda referenser och kan i princip få jobb var som helt i landet. Funderar på att flytta norrut, är jag helt knäpp?

    Lite om mig: Född och uppvuxen i Skåne. Har arbetat i Stockholm sedan 8 år tillbaka. Men är så less på allt som har med Stockholm att göra. Jag festar inte. Jag hatar tunnelbana/pendeln. Jag har inga fritidsintressen så det enda jag gör är jobba och sitta i soffan när jag kommer hem. Shoppa gör jag ibland, men beställer mest på nätet. Beställer mycket hämtmat och det är väl det enda som är bra med Stockholm - alla ställen som har nattöppet. 

    Det är tufft att arbeta i skolans värld. Ibland funderar jag på att skola om mig. Men egentligen så älskar jag mitt jobb. Jag funderar därför på om det är jargongen och förväntningar i Stockholm som är problemet. 

    Jag funderade på Kiruna. Eller kanske Luleå. Umeå? Arjeplog! Mina tankar är all over the place. 

    Vad ska jag tänka på om jag flyttar upp? Suck, hoppas någon har tid och ork att ge mig lite input. Annars tackar jag för att du tog din tid att läsa mina röriga tankar :)

  • Svar på tråden Flytta norrut?
  • Jag är bara jag

    En stor sak är klimatet. Arjeplog och Kiruna har knappt sommar öht och oerhört långa vintrar med mycket snö. Umeå är mildare, men ändå vinter. Och kanske lite mentaliteten? Det är en oerhörd skillnad att flytta till en större stad med mycket blandat folk än små orter långt uppe i norr. Pratar du dessutom skånska kommer folk ha svårt att förstå vad du säger. Nästa grej är folkmängd och vad du vill i framtiden. Hela Arjeplogs kommun är några tusen så vill du gifta dig och få barn kanske du ska välja nåt större ställe. Vill du ha stort utbud av nöjen måste det bli en större ort också. Men även södra Sverige finns ju och behöver lärare på många orter. Du får väga in alla aspekter av att flytta nånstans helt enkelt.

  • Stooler

    Antagligen kommer dina omkostnader minska om du flyttar till "landet". Men förmodligen är löneskillnaderna inom skolan ännu större! För egen del så är jag uppväxt i storstan men har nästan alltid jobbat nära min bostad. Så jag har egentligen aldrig tillbringat värst mycket tid på kommunala färdmedel.

    Kuriosa är att Arjeplog har hälften så många innevånare som Ringvägen (på söder)....

  • Kalasmink

    Klimatet är absolut något som jag har oroat mig för. Jag tror på uttrycket kläder efter väder men vilka plagg och hur många blir nytt för mig :) Däremot vet jag inte riktigt hur det kommer gå om jag kör ner i ett dike eller sladdar med bilen. Kan tänka mig att det tar tid innan man får hjälp!

    Jag umgås inte med så mycket folk då jag är dränerad efter jobbet. Har släkt kvar i Skåne och vi hörs per telefon, funkar för mig. Om jag hittar en eller två vuxna att kunna samtala med så är jag nöjd. Men samtidigt är Arjeplog nog för litet, i alla fall till att börja med.

    Just nu arbetar jag också nära mitt boende. Kör till jobbet. Men det tog ett par år innan jag hade råd med bra boende och bil. Jag började ju på minus ett par hundra tusen (i studielån)...

    Angående lön är jag inte särskilt orolig. Med min behörighet får jag bra erbjudanden. Har redan två erbjudande i en av ovannämnda orter som matchar min lön i Stockholm.

    Umeå kanske är mer aktuellt. Inte för litet. Studentstad så kanske något bättre mentalitet, ja. Jag har också funderat på Dalarna som ju är lite närmare. Men jag har fått uppfattningen om att det förekommer en del vi och dom tänkande pga invandring. 

  • Medborgare
    Kalasmink skrev 2022-10-17 19:21:45 följande:

    Klimatet är absolut något som jag har oroat mig för. Jag tror på uttrycket kläder efter väder men vilka plagg och hur många blir nytt för mig :) Däremot vet jag inte riktigt hur det kommer gå om jag kör ner i ett dike eller sladdar med bilen. Kan tänka mig att det tar tid innan man får hjälp!

    Jag umgås inte med så mycket folk då jag är dränerad efter jobbet. Har släkt kvar i Skåne och vi hörs per telefon, funkar för mig. Om jag hittar en eller två vuxna att kunna samtala med så är jag nöjd. Men samtidigt är Arjeplog nog för litet, i alla fall till att börja med.

    Just nu arbetar jag också nära mitt boende. Kör till jobbet. Men det tog ett par år innan jag hade råd med bra boende och bil. Jag började ju på minus ett par hundra tusen (i studielån)...

    Angående lön är jag inte särskilt orolig. Med min behörighet får jag bra erbjudanden. Har redan två erbjudande i en av ovannämnda orter som matchar min lön i Stockholm.

    Umeå kanske är mer aktuellt. Inte för litet. Studentstad så kanske något bättre mentalitet, ja. Jag har också funderat på Dalarna som ju är lite närmare. Men jag har fått uppfattningen om att det förekommer en del vi och dom tänkande pga invandring. 


    Jag tycker du ska testa. Eftersom du inte är bunden till någon speciell stad/ort, singel och har ett eftertraktat yrke, så kan du alltid ångra dig, och skaffa nytt jobb någon annanstans.
  • NorrbottenMassage

    Jag bor här uppe och det händer en hel del här med nya företag som etableras och städerna växer, så helt klart värt att flytta upp. Men gäller ju att man trivs med riktig vinter några fler månader om året än i Stockholm Skrattande Trevligaste staden tycker jag är Piteå, är en stad som lever med butiker restauranger och även bra ställen gå ut på helgerna, även ett stort och fint havsbad på somrarna. Men vill man ha en ännu större stad så är ju Umeå trevligt som någon skrev, men jag skulle nog ändå flytta till Piteå ifall jag skulle flytta, trevligt folk med. Jag bor själv utanför Lule men vem vet, kanske blir Piteå nästa flytt Glad

  • Jag är bara jag

    Du är ju flyttbar igen om det nu skulle skuta sig och du inte trivs. Men kolla runt lite till innan du bestämmer dig. Jag är född där uppåt och minns den djävulusiskt kalla vintern 85-86. Det var ca 2 månader på raken med drygt 30 minusgrader. Då pratar vi inte långkallingar och fingervantar inte utan en helt annan arsenal kläder!

  • Kalasmink

    Jag har inte upplevt kallare än minus 18 och då var det vindstilla... Men 30 minusgrader och sen lite vind och snö på det, det låter kallt. Nu skäms jag lite men jag är utomhus ca 5 minuter om dagen. Jag tror det är därför jag är lite obrydd när det kommer till kylan. Och så föreställer jag mig att element och eldstad är igång när man är inomhus. 

    Men om jag lämnar min fantasivärld så är 5 min i 30 minusgrader en evighet om man går klädd så som man gör i södra Sverige. Måste utöka min garderob, helt enkelt.


    Jag är bara jag skrev 2022-10-17 22:18:26 följande:

    Du är ju flyttbar igen om det nu skulle skuta sig och du inte trivs. Men kolla runt lite till innan du bestämmer dig. Jag är född där uppåt och minns den djävulusiskt kalla vintern 85-86. Det var ca 2 månader på raken med drygt 30 minusgrader. Då pratar vi inte långkallingar och fingervantar inte utan en helt annan arsenal kläder!


  • GGN

    Alltså, det är ju snö redan i september däruppe...

    Varför inte flytta tillbaka till Skåne?

  • Ällingen

    Välj inlandet. Du har små fina samhällen längs tex 45:an/E10 från södra Lappland ända upp till Kiruna. Storuman, Sorsele, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Dessutom andra fina byar runtomkring.
    Även om du inte verkar vara så aktiv, så kan jag nästan lova dig att du kommer att vilja se dig omkring när du är så nära fjällvärlden. Det är oerhört vackert där uppe oavsett årstid :)

  • JodiBabe
    Flash Gordon skrev 2022-10-21 14:58:42 följande:

    Det här är Kiruna idag, den 21 oktober.

    Snö och dessutom mulet de timmar det är dagsljus.


     


  • Tukt

    Du beskriver dig själv som en rätt ensam person. Vilket i sin tur både kan vara något du trivs med, eller mer har vant dig vid.
    En flytt kommer säkert påverka den ensamheten i någon riktning. Att du antingen blir mer isolerad, eller känner en större samhörighet. Men tänker spontant du kommer längre från de eventuella vänner du har i dag, i stockholm och skåne.
    Och eftersom det kanske tar några år att komma i ett läge där man vet hur det blev, så är det kanske den biten du borde fundera på mest.

Svar på tråden Flytta norrut?