• Anonym (Anja)

Gravid- Dålig i magen - Vecka 7

Som rubriken säger.. Jag är ganska lös i magen, inte helt vatten diare men lös. Brukar det inte vara tvärtom när man är gravid?

Min morgon börjar med att springa på toa 4-5 gånger inom 2 timmar (och ja bajsar varje gång) . Sen lugnar sig magen allt från ett par timmar till några timmar, men.. Blir akut bajsnödig i fel tillfälle som tillexempel någon kö, i bussen osv.

Finns det något man kan göra? Har provat äta banan som ska göra magen hårdare, funkar ej..

Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Gravid- Dålig i magen - Vecka 7
  • Anonym (Hormoner)

Har förträngt lite hur jag mådde som gravid, men så där dålig i magen blev jag varje mens så det är hormonellt betingat. Förstoppande mat är mitt enda råd. Vitt bröd, hårdost, te. Nu är mitt minne som en kratta, men nåt av päron, kiwi eller morötter var förstoppande också minns jag från bebistiden.

• Anonym (Anja)
    Anonym (Hormoner) skrev 2022-10-18 12:33:53 följande:

Har förträngt lite hur jag mådde som gravid, men så där dålig i magen blev jag varje mens så det är hormonellt betingat. Förstoppande mat är mitt enda råd. Vitt bröd, hårdost, te. Nu är mitt minne som en kratta, men nåt av päron, kiwi eller morötter var förstoppande också minns jag från bebistiden.

Detta är min andra graviditet och i förra var jag varken lös eller hård, helt normal. Men ja som du skriver, såhär brukar jag ha vid mens typ. 

Jobbigt men försökrr komma på förstoppande mat och kanske mat man inte borde äta för mycket av som kanske gör mig lös(?). 
  • Anonym (Hormoner)

Kaffe, fibrer, fullkorn är lösande. Sockerfri läsk och sockerfritt godis också. 

• Anonym (Anja)
    Anonym (Hormoner) skrev 2022-10-18 12:43:19 följande:

Kaffe, fibrer, fullkorn är lösande. Sockerfri läsk och sockerfritt godis också. 

Sockerfri saft, kan de va boven då? Är hos en släkting på besök och har drukit just sokerfri saft några dagar här (vilket jag aldrig gör hemma, köper aldrig sånt). 
  • Anonym (Hormoner)
    Anonym (Anja) skrev 2022-10-18 12:49:01 följande:
    Sockerfri saft, kan de va boven då? Är hos en släkting på besök och har drukit just sokerfri saft några dagar här (vilket jag aldrig gör hemma, köper aldrig sånt). 
    Det kan det faktiskt vara. Om det började sen du kom dit har du nog en del av förklaringen.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Hormoner) skrev 2022-10-18 12:56:53 följande:
    Det kan det faktiskt vara. Om det började sen du kom dit har du nog en del av förklaringen.
    Ja ungefär 1 dygn senare började det och har hållt på nu 3 dygn, har blivit lite för mycket saft här.. Får återgå till vatten helt enkelt och se om det hjälper.
  • Anonym (Hormoner)
    Anonym (Anja) skrev 2022-10-18 13:04:44 följande:
    Ja ungefär 1 dygn senare började det och har hållt på nu 3 dygn, har blivit lite för mycket saft här.. Får återgå till vatten helt enkelt och se om det hjälper.
    Det gör det säkert. Lyllo dig som kan dricka vatten. Jag mådde illa även av det som gravid! Skrattande  Så jag hade aningens lite saft i vattnet eller citron. Men nu blev det lite ot. Lycka till med allt hörru. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Hormoner) skrev 2022-10-18 13:07:27 följande:
    Det gör det säkert. Lyllo dig som kan dricka vatten. Jag mådde illa även av det som gravid!  // Skrattande  Så jag hade aningens lite saft i vattnet eller citron. Men nu blev det lite ot. Lycka till med allt hörru. {#emotions_dlg.flower}
    Jaha oj, illamående av vatten då är det nog jobbigt :O
    Jag har inget illamående alls ,än iallafall *peppar peppar* . 

Tack! <3
  • Anonym (Hormoner)

Hoppas du får slippa illamående. Det var få saker jag fick ner. Skippa saften nu så blir det nog bra.  Glad

• Anonym (Anja)
    Anonym (Hormoner) skrev 2022-10-18 13:56:10 följande:

Hoppas du får slippa illamående. Det var få saker jag fick ner. Skippa saften nu så blir det nog bra.  Glad

Hoppas jag med :) Hehe ja asså har som sagt aldrig saft hemma men märkte nu på besök att efter 1 stort glas var jag "tvungen" att ta ett till, så blev de ett tredje osv.. ja lite för mycket helt enkelt 😅. Vatten är ju nyttigare också :)
  • Mijjoo

Är i vecka 9, har varit lös i magen ända sen bim. det har dock blivit bättre senaste 2 veckorna. brukar vakna på morgonen av att jag har ont i magen. hoppas det blir bättre för dig också snart!

Svar på tråden Gravid- Dålig i magen - Vecka 7