Hur får man släkt att sluta köpa Kina-skit?
Mina föräldrar är mycket förtjusta i att köpa diverse skit från Kina-sidor till våra barn. Det är massa kläder från Shein ("det är ju så billigt att det inte gör något om det går sönder") och diverse billiga leksaker som håller en kvart.
Vi är inte överdrivet medvetna, men tänker till när vi köper kläder. Vi vill gärna att sakerna håller och går att skänka eller sälja vidare. Det behöver inte vara extremt fancy, eller väldigt miljömedvetet, men ett par jeans från Lindex är nu inne på tredje barnet och först nu börjar de bli för slitna. Vi tänker till kring impregnering av kläder och materialval på tryck och liknande. Vad gäller leksaker köper vi hellre bättre saker som håller, än ett femtonpack småbilar som spricker efter tredje lektillfället och måste slängas.
Om jag säger ifrån är jag otacksam och snobbig. Kläderna är ofta väldigt fina och barnen blir glada.
Är det fler än vi som har det här problemet? Hur bemöter man det? Nu är det snart jul och jag vet att samma sak kommer att upprepa sig igen.