• Anonym (Otacksam mottagare)

Hur får man släkt att sluta köpa Kina-skit?

Mina föräldrar är mycket förtjusta i att köpa diverse skit från Kina-sidor till våra barn. Det är massa kläder från Shein ("det är ju så billigt att det inte gör något om det går sönder") och diverse billiga leksaker som håller en kvart. 

Vi är inte överdrivet medvetna, men tänker till när vi köper kläder. Vi vill gärna att sakerna håller och går att skänka eller sälja vidare. Det behöver inte vara extremt fancy, eller väldigt miljömedvetet, men ett par jeans från Lindex är nu inne på tredje barnet och först nu börjar de bli för slitna. Vi tänker till kring impregnering av kläder och materialval på tryck och liknande. Vad gäller leksaker köper vi hellre bättre saker som håller, än ett femtonpack småbilar som spricker efter tredje lektillfället och måste slängas. 

Om jag säger ifrån är jag otacksam och snobbig. Kläderna är ofta väldigt fina och barnen blir glada. 

Är det fler än vi som har det här problemet? Hur bemöter man det? Nu är det snart jul och jag vet att samma sak kommer att upprepa sig igen. 

• Svar på tråden Hur får man släkt att sluta köpa Kina-skit?
  • Anonym (Mamma)

Du har så klart sagt till att det är hållbarhetstänk du utgår ifrån och inte snobberi?

Du får säga till dem att sluta köpa presenter öht åt er, det är enda sättet att få stopp på det, men jag tror inte de kommer sluta ändå och det är ju konstigt om de inte ska få köpa valfritt till sina barnbarn så jag tror tyvärr att du får stå ut med "slit och släng"-grejerna.

• Anonym (Fyrklöver)

Hur gamla är barnen? 

Jag kände mig oxå måttligt trött på en massa billigt skräp som barnen fick från alla märkliga håll. Så nu de senaste åren har jag och sambon gått ut med vad barnen önskar sig, ofta dyrare saker som studsmatta, elbil (för barn) upplevelser, cykel, Barbiehus osv. Har då även frågat om några kan gå ihop och köpa detta/vara med den paketen osv. Både min och sambon släkt har tyckt de vart toppen plus att barnen får rejäla saker som de kan använda många år. 

• Kockobello

Vad hemskt. Förstår er till fullo. Nej, men som den ovan skriver, försök att önska stora saker som ni typ samlar pengar till och så får ni föräldrar köpa sakerna istället. Eller kanske upplevelser istället.

• Anonym (Granskningen)

Skicka länk på den senaste granskningen av Shein till dem och förklara att med bakgrund i detta vill ni inte bidra till att företaget stödjs. 

• Anonym (Felicia)

usch, sånt hade jag tagit avstånd från också. Det håller ju inte måttet med kemikalier osv, och sen att arbetsförhållandena är under all kritik gör inte saken bättre.

men önska konkreta saker och var de kan hitta det. Tycker inte man behöver önska dyra saker. så gör jag till mina egna föräldrar. Jag erbjuder t.o.m. att jag själv inhandlar det jag vill ha till dottern, så sätter de bara in den summan på mitt konto. Sen ger de presenten. Så är allt klart efteråt

• Anonym (Miljövän)

Shein skulle jag aldrig köpa från, helt undermåliga arbetsvillkor, 18 timmars dagar sju dagar i veckan. De bryter till och med mot Kinas arbetslagstiftning, som inte är speciellt hård. Då kan man ju räkna ut att de inte följer några regler alls vad gäller kemikalier och farliga ämnen, inte ens de få som finns i Kina. Jag skulle aldrig köpa eller låta mina barn använda dessa kläder. Det skadar ganska säkert miljön och kanske även barnen. Det gäller ju för övrigt all direktimport av billiga grejer från Kina. Om du köper kläder på Lindex som är tillverkade i Kina , då står ju Lindex bakom detta och har viss koll på fabrikerna, kräver tex att fabrikerna följer gällande lagstiftning vad gäller kemikalier i Europa. Köper du direkt från Kina är det du som är importören och egentligen bör kontrollera detta. Detta gäller inte bara kläder utan även elektronik som köps som direktimport från Kina, flera bränder har starta på grund av dåliga mobilladdare tex.

Jag gör ett samlat svar eftersom det inte går att citera.

Jag har påtalat varför vi inte vill ha Kina-skit, att det beror på hållbarhet, miljötänk och på att sakerna inte är kontrollerade på samma sätt som saker som säljs i Sverige. Jag har ingen aning om vad det är för plast i leksakerna, eller vad slimet innehåller. 

Barnen är 7 och 3. Den yngre kanske inte kan uppskatta upplevelser eftersom det är svårt att koppla ihop upplevelse med gåva, men den äldre kan det absolut. Vi har försökt styra önskningarna men får till svar att det är så tråkiga saker att det får vi föräldrar köpa. De är inte heller villiga att låta oss köpa presenter från dem. 

Jag är generellt mycket osnobbig och går själv gärna i kläder från Lindex eller Cubus. Mina barn får gärna göra detsamma. Däremot går varken barn eller vuxna i kläder som kan innehålla diverse okontrollerade kemikalier. Ett "bra" exempel är en uppsättning sängkläder, där jag inte visste att de kom från en kinasida förrän nyligen. De är knallröda och har färgat den vita sängstommen röd, en färg som inte går att få bort. Man undrar vad den innehåller...

• Tukt

Tänker barnen växer och det där växer bort. Och att det därför kanske är bättre ta det försiktigt och lite progressivt, snarare än en uppgörelse. Vis gradvis hur kläder och saker  går sönder så kanske det blir mindre kul att köpa.

Tukt skrev 2022-10-18 12:57:12 följande:

Tänker barnen växer och det där växer bort. Och att det därför kanske är bättre ta det försiktigt och lite progressivt, snarare än en uppgörelse. Vis gradvis hur kläder och saker  går sönder så kanske det blir mindre kul att köpa.

Jag har visat. Responsen blir att köpa nytt av samma usla kvalitet. Det är ju så billigt, så det gör ju ingenting!
  • Anonym (Erfaren_man)

Men saken är ju den att det mesta som säljs i de etablerade butikerna i Sverige, fortfarande är tillverkade i Kina. Visst finns kanske en viss kontroll på de prylarna, men det fuskas garanterat en hel del med certifikat och kontrollprotokoll. 

Svar på tråden Hur får man släkt att sluta köpa Kina-skit?