• Anonym (Bonusbarnbarn)

Bonusmormor gör skillnad på barnen

Min bror är gift med en tjej som har 2 barn sedan innan. Min bror har 1 barn. Jag har 1 barn. 
    När det ska firas jul, födelsedagar etc blir min mamma inbjuden till detta, även när bonusbarnbarnen fyller år. De får alltid någon billig grej eller något hon hade liggande hemma, eller får DELA på en sak i julklapp. Mitt barn samt min brors barn kan få jättefina saker för flera tusen. 
    Har påtalat detta för min mamma att det inte är riktigt okej att ge dem skräp medan hennes "riktiga" barnbarn får fina saker. De är barn och förstår inte varför. 
    Hon menar att de har egna mor/farföräldrar som kan köpa de dyrare sakerna. Förstår hennes poäng men ändå inte. 
    Det handlar inte om att man ska få dyra saker eller att barnen är otacksamma utan att min svägerska känner att hennes barn inte är lika mycket värda som mitt eller min brors.
    Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Bonusmormor gör skillnad på barnen
  • Anonym (Avig)

Jag förstår din mamma på ett sätt med att de har egna mor/farföräldrar men nog kunde hon ge dem varsin klapp som inte är alltför dyr men ändå är nåt vettigt.

Jag har en familj i min närhet där det finns ett gemensamt barn och tre sen tidigare. Det är stor skillnad på vad de barnen får. Mamman har accepterat att det är så (hon har inte ekonomi att se till att det jämnar ut sig helt) men jag blir förbannad varje gång det kommer på tal. Kan väl förstå om det skiljer lite på den gemensamma och de som bor vv men här snackar vi allmänt leverne, resor, märkeskläder etc.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Bonusbarnbarn) skrev 2022-10-18 12:21:41 följande:
    Bonusmormor gör skillnad på barnen

Min bror är gift med en tjej som har 2 barn sedan innan. Min bror har 1 barn. Jag har 1 barn. 
    När det ska firas jul, födelsedagar etc blir min mamma inbjuden till detta, även när bonusbarnbarnen fyller år. De får alltid någon billig grej eller något hon hade liggande hemma, eller får DELA på en sak i julklapp. Mitt barn samt min brors barn kan få jättefina saker för flera tusen. 
    Har påtalat detta för min mamma att det inte är riktigt okej att ge dem skräp medan hennes "riktiga" barnbarn får fina saker. De är barn och förstår inte varför. 
    Hon menar att de har egna mor/farföräldrar som kan köpa de dyrare sakerna. Förstår hennes poäng men ändå inte. 
    Det handlar inte om att man ska få dyra saker eller att barnen är otacksamma utan att min svägerska känner att hennes barn inte är lika mycket värda som mitt eller min brors.
    Hur hade ni tänkt?

Fast det är ju inte hennes barnbarn, de måste ju barnen och även din brors tjej förstå. De har egna mor- och farföräldrar. Däremot kan hon köpa något vettigt till dom. 
  • Anonym (???)

Varför skulle hon lägga pengar på andras barnbarn?! Det var det dummaste jag hört..

• Anonym (???)

Samma pengar. Uppenbarligen lägger hon redan pengar på andras barnbarn.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Avig) skrev 2022-10-18 12:28:55 följande:

Jag förstår din mamma på ett sätt med att de har egna mor/farföräldrar men nog kunde hon ge dem varsin klapp som inte är alltför dyr men ändå är nåt vettigt.

Jag har en familj i min närhet där det finns ett gemensamt barn och tre sen tidigare. Det är stor skillnad på vad de barnen får. Mamman har accepterat att det är så (hon har inte ekonomi att se till att det jämnar ut sig helt) men jag blir förbannad varje gång det kommer på tal. Kan väl förstå om det skiljer lite på den gemensamma och de som bor vv men här snackar vi allmänt leverne, resor, märkeskläder etc.

Så blir det ju när man blandar två familjer med olika syn på vad man ger barn och barnbarn samt de vuxnas ekonomi. 
  • Anonym (Avig)
    Så blir det ju när man blandar två familjer med olika syn på vad man ger barn och barnbarn samt de vuxnas ekonomi. 

Japp, tyvärr är det väl så. Så tråkigt bara när det är så uppenbara skillnader på barn i samma familj.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Avig) skrev 2022-10-18 12:47:48 följande:

Japp, tyvärr är det väl så. Så tråkigt bara när det är så uppenbara skillnader på barn i samma familj.
    Ja, det är tråkigt, är det föräldrarna som gör skillnad eller mor- och farföräldrarna? 
  • Anonym (Förälder)

Kan förstå henne till viss del. Går det att ni köper något el att ni är med lite på julklapp som ni Säter hennes namn på, blir ju inte heller rätt men barnen märker inget.
    Hur gamla är barnen,  reagerar de?

• Anonym (Avig)

Får nog säga att det är föräldrarna som sett till att det är så och det innebär att tre av barnen inte är med på allt som familjen gör.
    Hur som, det var bara som en parallell till det ts skrev om att hennes mamma gör skillnad på barnen och att det finns familjer som själva gör det. Att det inte är helt ovanligt. 

• Mrs Moneybags

Barn förstår mer än man tror. De är medvetna om att hon inte är deras mormor. För oss som vuxit upp med halvsyskon är detta en självklarhet och inget som har stört mig i alla fall. Som din mamma säger har de ju en mormor. Det betyder att de faktiskt får dubbelt upp, såvida inte deras mormor också handlar till din brors barn? 

Svar på tråden Bonusmormor gör skillnad på barnen