Min bettskena gör ont och tandläkaren tror mig inte
Jag hade en bettskena på nedre tänderna som jag fick jätteont i en tand av och tre tänder framför den onda ömmade av den. Det var 1-4 sett längst bakifrån. (kan inte tandnummer) Det var alltså tänderna som satt fast i skenan så att säga som ömmade.
Beställde en ny (också från tandläkaren) som sitter på övre tänderna istället. Den tryckte på även den på motsatta tänder nertill 1-4, samma som gjorde ont förut alltså. Så dom tänderna ömmar var bettskenan än sitter.
Nya skenan slipades en gång för att ta bort trycket på tand 1 (längst in) och då kändes den tanden bra men då började det trycka på tand 3 och 4 så bettskenan slipades lite över 3 och 4 och trycket försvann men inte helt och hållet. Däremot började det trycka mer på tand 1 igen och den tanden ömmar hela dagarna tillskillnad från 3 och 4 som bara ömmade en timme när jag vaknade.
Ringde tandläkaren som sa att jag skulle sluta tänka på tänderna. Men det går ju inte! Det är ju något som är fel när tänderna ömmar och gör ont när man vaknar och hela dagen eller hur?!
Att få bort trycket på tand 1 är ett måste för den gör faktiskt ont dygnet runt av bettskenan och ömmar när jag äter också men tandläkaren säger att om han slipar där så blir det mer tryck på 2-4 igen. Men det ömma på 2-4 försvinner ju ganska fort iaf.
Det här blev långt och kanske svårt att förstå men jag antar att mina frågor är:
Inte ska väl en bettskena göra så att tänderna ömmar varken under bettskenan eller på motsatta tänderna?
Är det inte något fel på mina skenor om två stycken bettskenor gör så att mina tänder ömmar?
Är det inte bättre att få bort trycket på tand 1 som faktiskt gör ont om den har tryck och låta det vara lite mer tryck på resten av tänderna som åtminstone försvinner på en timme?
Ska det inte vara jämnt tryck över hela käken av en bettskena?
Varför är det alltid samma sida som jävlas när den andra sidan alltid känns bra?
Är det farligt för tänderna att ömma/göra ont av bettskenan? Tänker om dom typ dör i längden.
Många och kanske krångliga frågor men svara på det du orkar och har lust med.
Berätta gärna hur era bettskenor känns.