• Spucks

    Vilken mobil

    Jag skulle behöva tipps på mobiler som passar som första smartphone och på vad som kan vara relevant när man väljer. Vad ska man titta på, vad ska man akta sig för? Den ska vara åt det billigare hållet men samtidig håller länge. 
    Jag tror inte att den behöver kunna s
    å mycket, några apps, men det är ju standard. Om man kan göra någorlunda fina foton med den är det inte heller fel. 

  • Svar på tråden Vilken mobil
  • Anonym (Sony)

    Sonys mobiler är väldigt enkla tycker jag och billigare. Men, att hålla länge är ju en sak.. Haft två sony som jag var annars nöjda med men dom klarar verkligen inte av mycket använding av tillexempel youtube... Ena häll ca 1 år och andra nästan 2 år. Jag kanske dock hade otur(?) Men min sambo sa att dom inte är gjorda för mycket användande (dvs till ex flera timmar youtube per dag)

  • Anonym (Samson)

    Samsung. Haft en billig i säkert 10 år nu. Enkel, med knappar. Kostade 300:-
    Har tappat den flera ggr, i asfalten till och med. Laddar den 1 gång i veckan.

    Köpte en Samsung smartphone också, en av dom billigare. Funkar perfekt. Inte tappat den än...

  • Spucks
    Anonym (Sony) skrev 2022-10-20 10:19:17 följande:

    Sonys mobiler är väldigt enkla tycker jag och billigare. Men, att hålla länge är ju en sak.. Haft två sony som jag var annars nöjda med men dom klarar verkligen inte av mycket använding av tillexempel youtube... Ena häll ca 1 år och andra nästan 2 år. Jag kanske dock hade otur(?) Men min sambo sa att dom inte är gjorda för mycket användande (dvs till ex flera timmar youtube per dag)


    1-2 år en väldig kort tid, även om jag inte tror att den används till mycket youtube.
    Anonym (Samson) skrev 2022-10-20 10:28:07 följande:

    Samsung. Haft en billig i säkert 10 år nu. Enkel, med knappar. Kostade 300:-
    Har tappat den flera ggr, i asfalten till och med. Laddar den 1 gång i veckan.

    Köpte en Samsung smartphone också, en av dom billigare. Funkar perfekt. Inte tappat den än...


    Hehe, jag har alltid haft Nokia som mobil man kan tappa 100 gånger på asfalten. Jag har haft en som jag älskade, men efter 10 år klarade jag att ha sönder den. Jag torde vara en av väldig få människor i världen som fick sönder en gammal Nokia Skrattande
    Men den nya generationen är tyvärr mycket sämre - min nuvarande är ungefär 5-6 
    år gammal och strular ibland, så jag funderar om det nu blir dags att ge upp min vägran av en smartphone.

    Är Samsung smartphones inte bland de dyrare?
  • Anonym (Samson)
    Spucks skrev 2022-10-20 20:23:38 följande:
    1-2 år en väldig kort tid, även om jag inte tror att den används till mycket youtube.
    Anonym (Samson) skrev 2022-10-20 10:28:07 följande:

    Samsung. Haft en billig i säkert 10 år nu. Enkel, med knappar. Kostade 300:-
    Har tappat den flera ggr, i asfalten till och med. Laddar den 1 gång i veckan.

    Köpte en Samsung smartphone också, en av dom billigare. Funkar perfekt. Inte tappat den än...


    Hehe, jag har alltid haft Nokia som mobil man kan tappa 100 gånger på asfalten. Jag har haft en som jag älskade, men efter 10 år klarade jag att ha sönder den. Jag torde vara en av väldig få människor i världen som fick sönder en gammal Nokia Skrattande
    Men den nya generationen är tyvärr mycket sämre - min nuvarande är ungefär 5-6 år gammal och strular ibland, så jag funderar om det nu blir dags att ge upp min vägran av en smartphone.

    Är Samsung smartphones inte bland de dyrare?
    Aldrig haft Nokia men de gamla är kult. Som du säger, de nya är inte alls samma. Var väl nåt kinesiskt bolag som köpte upp licensen.
    Min kostade runt 1600:-, så ingen toppmodell. Men har den mest när jag måste använda bankID.
  • Spucks
    Anonym (Samson) skrev 2022-10-20 21:25:04 följande:
    Aldrig haft Nokia men de gamla är kult. Som du säger, de nya är inte alls samma. Var väl nåt kinesiskt bolag som köpte upp licensen.
    Min kostade runt 1600:-, så ingen toppmodell. Men har den mest när jag måste använda bankID.
    Vilken modell är det du har? Jag behöver ingen toppmodell, det är nog mest WhatsApp och några andra appar som mobil kundkort, biljetter, stadskarta osv. Kanske något spel och så tar jag några foton av barnen.
  • Anonym (Samson)
    Spucks skrev 2022-10-21 13:27:40 följande:
    Vilken modell är det du har? Jag behöver ingen toppmodell, det är nog mest WhatsApp och några andra appar som mobil kundkort, biljetter, stadskarta osv. Kanske något spel och så tar jag några foton av barnen.
    Galaxy A12
  • Anonym (Ulefone)

    Då maken är expert på att ha sönder sina telefoner så köpte vi en Ulefone till honom, finns på netonnet och ska vara näst intill oförstörbara :) den låg på ca 2500, köpte den billigare varianten för 1500 till 10åringen efter att hans skärm sprack i somras, han är jättenöjd och älskar den, maken tycker att den är lite tung och klumpig men det får han ta :)

    Jag vet att dom har en ännu billigare modell strax över 500 och det är nog den jag köper när det är dags för lillebrors första telefon.

  • Spucks
    Anonym (Ulefone) skrev 2022-10-24 09:10:51 följande:

    Då maken är expert på att ha sönder sina telefoner så köpte vi en Ulefone till honom, finns på netonnet och ska vara näst intill oförstörbara :) den låg på ca 2500, köpte den billigare varianten för 1500 till 10åringen efter att hans skärm sprack i somras, han är jättenöjd och älskar den, maken tycker att den är lite tung och klumpig men det får han ta :)

    Jag vet att dom har en ännu billigare modell strax över 500 och det är nog den jag köper när det är dags för lillebrors första telefon.


    Den ser verkligen rätt klumpig ut, det är nog inget för mig. Men tack för tippset!
Svar på tråden Vilken mobil