• Anonym (hundproblem)

Grannens hund är aggresiv, vad gör man?!

Hej. Vi Bor i ett hyreshus på 5 våningar med hiss. Vi har en grannfamilj sim har en otroligt obehaglig och aggressiv schäferblandning! Han skäller, ställer sig på bakbenen och försöker hugga när man möter den här hunden vid både hissen och utanför porten. Vi har 4 barn och det bor ävrn flera barnfamiljer i portarna runt om oss. För några månader sedan blev en grannkompis till ett av våra barn biten av den här hunden! Den slet sig. sprang ikapp den här stackars 8 åriga flickan och bet så pass i skinkan att hon fick sy! Därefter fick hunden endast en munkorg. Ägarna är totalt nonchalanta nät flera försökt prata om det här problemet och att dom måste göra något åt hunden då det vistas barn här och dom uppenbarligen intr kan ens hålla i sin hund. 
    Vart vänder man sig? Jag är jätte orolig självklart  för fler barn ska råka illa ut och att ägarna skiter totalt i hur hunden uppför sig mot andra människor!

• Svar på tråden Grannens hund är aggresiv, vad gör man?!
  • Anonym (hundproblem)
    Yllop skrev 2022-10-20 14:58:16 följande:

Kontakta hyresvärden.

Vi har gjort det förut, men dom säger att dom inget kan göra? Och polisen känns inte helt rätt insats heller. Länsstyrelsen, kan det vara något tro? 
  • Anonym (Ja)

Det är Länsstyrelsen ja, och polisen om ni känner er hotade.

• exandthecity
    Anonym (hundproblem) skrev 2022-10-20 15:09:57 följande:
    Vi har gjort det förut, men dom säger att dom inget kan göra? Och polisen känns inte helt rätt insats heller. Länsstyrelsen, kan det vara något tro? 

Jag har varit med om samma (mitt barn blev bitet) och lyckades hävda mitt barns rätt. Men jag behövde bli väääldigt barsk innan det hände nåt. Det var dock på ett hotell så inte helt ekvivalent. En bostadshyresgäst har ju andra rättigheter än en hotellgäst.

Nästa steg skulle kunna vara att ni skriver brev till hyresvärden där ni säger att ni kommer att börja deponera hyran hos annan part (t.ex. hyresgästföreningen eller juristfirma) tills dess att relevanta åtgärder vidtagits. 

Diskutera igenom upplägget med hyresgästföreningen kan vara smart.

• Anonym (moth)

Blev attacken anmäld?
    Är ägarna dömda till att ha munkorg på hunden eller är det ett frivilligt val?

• Anonym

Vänd dig till polisen. En hund får inte ens skrämma folk. Denna hund har attackerat och bitit ett barn.
    Polisen är helt rätt att vända sig till.

• Dexter dot com

Det vanligaste om en anmälan gjorts till polis är att hunden ska bära munkorg och hållas kopplad. Ring polis och LS och hör vad som bestämts ang hunden och berätta att du upplever att ägaren inte kan kontrollera hunden.

• Anonym (hundproblem)
    Anonym (moth) skrev 2022-10-20 15:26:12 följande:

Blev attacken anmäld?
    Är ägarna dömda till att ha munkorg på hunden eller är det ett frivilligt val?

Som jag uppfattat så är attacken anmäld till polis. Nej ägarna har själva valt munkorg, men han upplevs ändå som ett hot av oss boende i området
  • fornminne

Det är givetvis inte ok med en hund som ofta gör utfall mot människor samt har bitit ett barn. Tyvärr händer i praktiken väldigt lite om ingen blir allvarligt skadad. Det är tyvärr så att någon måste råka ganska illa ut innan polisen omhändertar och avlivar hunden. Och så långt ska det ju inte behöva gå.

Jag är stor djurvän och just därför menar jag att man inte ska ha hund om man inte kan hantera det. Detta handlar inte om hundrädsla (en del blir rädda bara en hund skäller eller kommer nära, det är något annat). Detta handlar om en aggressiv hund som ägarna inte verkar ha bli på, i en trappuppgång med andra människor. Helt oacceptabelt. 

Jag tycker att du ska kontakta både Hyresgästföreningen och polis och rådfråga TS. Ni ska inte behöva ha det så här.

• fornminne

Så länge hunden har munkorg kan den ju inte bita någon, men i alla fall. 

Gällande flickan som blev biten, är det extra allvarligt att den slet sig och sprang fram till henne. Detta är något ni kan trycka på om ni går vidare med detta. Det hade delvis varit en annan sak om barnet själv hade kommit fram till hunden och varit oförsiktig, det ska man lära sina barn att inte göra. Fast hundägaren har fortfarande det yttersta ansvaret för att hunden inte biter någon. Men som sagt, det är extra allvarligt HUR det gick till. 

Svar på tråden Grannens hund är aggresiv, vad gör man?!