• Anonym (Emmy)

Kollegor och utanförskap

Har bytt avdelning på jobbet och fått nya kollegor. Varit där ungefär ett halvår. Upplevde från början att det var svårt att komma in i gruppen, att de glömde bort att fråga om man ska med på fika. Tänkte det skulle ge med sig med tiden men lika: börjar bli tröttsamt och funderar på hur jag ska göra. Försöker ibland att ta egna intiativ men tror jag ger upp, frågade idag om jag fick hänga med och köpa kaffe, var några stycken som skulle gå. Fick som svar att,  ja det tror jag väl att det ska gå bra att du gör.  Kändes inte direkt inbjudande. Överreagerar jag? Känns så tråkigt att inte känna mig som en i gänget tycker jag gett det tid.  Hur löser man en sån här situation finns det något att göra? 

• Svar på tråden Kollegor och utanförskap
  • Anonym (.)

Sluta försöka.
    Gå till jobbet och utför ditt arbete. Vänner kan du hitta utanför jobbet.

• Anonym (Emmy)

Man behöver inte nödvändigtvis ungås med kollegor på fritiden men vill inte heller känna mig utanför gemenskapen helt. Är mer på jobbet än hemma vill gärna trivas bär jag är där.

• Anonym (.)
    Anonym (Emmy) skrev 2022-10-20 19:13:14 följande:

Man behöver inte nödvändigtvis ungås med kollegor på fritiden men vill inte heller känna mig utanför gemenskapen helt. Är mer på jobbet än hemma vill gärna trivas bär jag är där.

Ja, men nu vill dina kollegor inte inkludera dig i gemenskapen, dvs, umgås med dig under fika/lunch-tider (såvida du inte bjuder in dig själv) och då får du acceptera det. Vad är alternativet? Att du desperat försöker få dem att gilla dig? Du är inte en tonåring längre. Du är där för att jobba.
    Det finns inget krav på att de måste umgås med dig utanför arbetstiderna (lunch och fika) och eftersom det inte räknas som vuxenmobbning eller utfrysning så får man som vuxen acceptera att man inte alltid kommer komma överens med alla sina kollegor.
    Om du fortsätter försöka kommer det tära på ditt självförtroende men om du slutar så kommer det stärka dig då du tar tillbaka "makten" .
    Återigen, ibland måste man som vuxen lära sig att kollegor är just det; kollegor. Det är enbart ett bonus om man kommer varann närmare och finner nån slags gemenskap där alla gillar varandra och umgås.
  • Jårdi

Jag tycker det är tråkig stil av dina kollegor att inte inkludera dig. Hade också blivit besviken, som sagt man spenderar ju många timmar på sitt jobb och Vill trivas. ändrar de sig inte hade jag nog slutat Försöka. finns det fler som inte inkluderas? Kanske lättare att få kontakt med dem, eller försöka lära känna personer en och en istället för som grupp? 

• Anonym (A)
    Jårdi skrev 2022-10-20 21:52:33 följande:
    Jag tycker det är tråkig stil av dina kollegor att inte inkludera dig. Hade också blivit besviken, som sagt man spenderar ju många timmar på sitt jobb och Vill trivas. ändrar de sig inte hade jag nog slutat Försöka. finns det fler som inte inkluderas? Kanske lättare att få kontakt med dem, eller försöka lära känna personer en och en istället för som grupp? 
    Håller med
  • Anonym (R)
    Jårdi skrev 2022-10-20 21:52:33 följande:

+1
  • Anonym (Emmy)

Jag tänker mer tvärtom när jag är på jobbet är jag trevlig mot alla även de jag inte skulle ha umgåtts med på fritiden och försöker inkludera alla. Just på grund av att man faktiskt är ?tvingad? att vara där och i den arbetsgrupp som tilldelats. Jag försöket istället se det som något positivt när man på jobbet umgås med andra personligheter än de man brukar. Att det kan öppna upp nya perspektiv. att sitta ensam fik och lunch medan andra umgås tillsammans får mig att känns stor ensamhet. Vi är bara ca 30 personer totalt på arbetsplatsen och på min avdelning är vi fem personer med mig. Ganska liten arbetsgrupp.

• Ascendere

Oavsett om det är att klassa som mobbing eller utfrysning eller inte så är det inte OK att du känner dig utanför. Ta upp det med din chef. Om han eller hon inte kommer tillrätta med det hela så byt jobb. Det är viktigt för ens välbefinnande att man trivs på sitt jobb. 

• Anonym (Byt jobb)

Jag hade ärlig talat bytt jobb. Det låter ju förjävligt rent ut sagt. Antingen bytt jobb eller bara slutat försöka. Men hur länge pallar man jobba på en sån arbetsplats när det finns andra jobb där man hade haft en fin gemenskap med sina kollegor. Dålig stil av dina kollegor TS! 

Svar på tråden Kollegor och utanförskap