• Anonym (Vilsen)

Autism hos kvinnor, ensamhet, vänner i vuxen ålder

Jag är en 28-årig tjej med en diagnos inom autismspektrumet. Jag har inga vänner, inget förhållande, inget socialt liv överhuvudtaget bortsett från några få familjemedlemmar.
    Det har varit så här för mig sen tidiga tonåren så jag är extremt socialt ovan samtidigt som jag har autism. Jag vill inte vara ensam men vet inte hur jag ska göra.
    Det verkar omöjligt att skaffa vänner som vuxen. Jag har börjat på komvux men de andra där är någon helt annanstans i livet, de har jobb, barn osv, de har upptagna liv. Så är det med de flesta andra i min ålder, vi har helt olika intressen och prioriteringar.
    Jag skulle vilja träffa någon likasinnad vän, någon på samma nivå eller i liknande situation eller hur man ska säga.
    Jag har väldigt svårt att prata i grupper och med folk jag inte känner väl, men jag lär ju aldrig känna någon.
    Tips brukar vara föreningar, kurser, hobbies, men jag vet inte hur man får kontakt med någon där, träffar ingen igen när aktiviteten är slut. Jag har inga speciellt sociala intressen heller så det finns inte så mycket, kanske bokcirklar eller nåt sånt. Krogen vill jag inte gå till.
    Det känns mest som jag misslyckas och gör bort mig socialt hela tiden, för att jag inte kan svara tillräckligt snabbt eller blir tyst.
    Förhållande är jag inte intresserad av men jag undrar på allvar om vänskap är nåt som fortfarande existerar när man kommer upp i den här åldern (såvida det inte är gamla vänner från barndom/skola/jobb).
    Andra tjejer med AST verkar klara sig bättre än mig, jag har svårt att tro att det finns någon som är lika misslyckad bland tjejer/kvinnor med samma diagnos. Många verkar nöjda med att endast umgås med sin partner, vänner verkar mycket svårare att hitta. Ibland undrar jag om ett förhållande är det enda alternativet för att bryta ensamheten men jag vill inte tvinga mig till det när det känns helt fel.
    Stämmer detta? Finns det några kvinnliga autister här? Någon som känner igen sig eller har nån synpunkt?
  • Svar på tråden Autism hos kvinnor, ensamhet, vänner i vuxen ålder
  • Anonym (Autistisk. 33 år)

Jag är autistisk kvinna på 33 år och kanske kan svara. 

Det går att träffa vänner i vuxen ålder.  Men visste det är svårare än när man var 6 år och kunde säga "ska vi leka?" till vem som helst.  
    Oftast träffar man nya människor genom arbetet eller genom fritidsintressen.  
    Du skriver att du inte har några "sociala intressen" ,  men jag tänker att det säkert finns intresseklubbar/föreningar för dessa hobbies också. 
    Eller så kanske du vill testa någon ny hobby? 

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Autistisk. 33 år) skrev 2022-10-20 23:21:39 följande:

Jag är autistisk kvinna på 33 år och kanske kan svara. 

Det går att träffa vänner i vuxen ålder.  Men visste det är svårare än när man var 6 år och kunde säga "ska vi leka?" till vem som helst.  
    Oftast träffar man nya människor genom arbetet eller genom fritidsintressen.  
    Du skriver att du inte har några "sociala intressen" ,  men jag tänker att det säkert finns intresseklubbar/föreningar för dessa hobbies också. 
    Eller så kanske du vill testa någon ny hobby? 

Min uppfattning är att det funkar så för normala människor, men jag vet verkligen inte hur man börjar umgås privat eller utvecklar det till en vänskap. Jag kan inte kallprata. Jag blir oftast ofrivilligt tyst.
    Jag tänker plugga vidare inom mina intressen när jag är klar med komvux men det lär bli samma problem med det sociala.
    Jag föredrar stillsamma aktiviteter, inte stora grupper och mingel. Är ingen föreningsmänniska, jag står alltid utanför.
  • Anonym (Autistisk. 33 år)
    Anonym (Vilsen) skrev 2022-10-22 23:05:05 följande:
    Min uppfattning är att det funkar så för normala människor, men jag vet verkligen inte hur man börjar umgås privat eller utvecklar det till en vänskap. Jag kan inte kallprata. Jag blir oftast ofrivilligt tyst.
    Jag tänker plugga vidare inom mina intressen när jag är klar med komvux men det lär bli samma problem med det sociala.
    Jag föredrar stillsamma aktiviteter, inte stora grupper och mingel. Är ingen föreningsmänniska, jag står alltid utanför.
    Du kan inte tänka dig att testa en ny hobby då, som kanske är mer fysik? 
    Att motionera är ju ändå hälsosamt. 

Det låter bra i vart fall att du ska plugga vidare inom dina intressen. Kanske träffar du vänner på högskolan/ yrkeshögskolan som delar dina intressen. 
  • 8airam8

Testat någon förening eller organisation för folk med ett specialintresse? Biodling, segelflyg, veteranbilar, reinactment, teater, militärhistoria, foto, dataspel, lajvare, vad det nu kan vara? Jag kan nästan garantera att om du har ett intresse som fler har intresse av så kan ni umgås kring det. Mer fokus på aktiviteten än på det sociala. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
Svar på tråden Autism hos kvinnor, ensamhet, vänner i vuxen ålder