Autism hos kvinnor, ensamhet, vänner i vuxen ålder
Stämmer detta? Finns det några kvinnliga autister här? Någon som känner igen sig eller har nån synpunkt?
Jag är autistisk kvinna på 33 år och kanske kan svara.
Det går att träffa vänner i vuxen ålder. Men visste det är svårare än när man var 6 år och kunde säga "ska vi leka?" till vem som helst.
Oftast träffar man nya människor genom arbetet eller genom fritidsintressen.
Du skriver att du inte har några "sociala intressen" , men jag tänker att det säkert finns intresseklubbar/föreningar för dessa hobbies också.
Eller så kanske du vill testa någon ny hobby?
Jag är autistisk kvinna på 33 år och kanske kan svara.
Det går att träffa vänner i vuxen ålder. Men visste det är svårare än när man var 6 år och kunde säga "ska vi leka?" till vem som helst.
Oftast träffar man nya människor genom arbetet eller genom fritidsintressen.
Du skriver att du inte har några "sociala intressen" , men jag tänker att det säkert finns intresseklubbar/föreningar för dessa hobbies också.
Eller så kanske du vill testa någon ny hobby?
Testat någon förening eller organisation för folk med ett specialintresse? Biodling, segelflyg, veteranbilar, reinactment, teater, militärhistoria, foto, dataspel, lajvare, vad det nu kan vara? Jag kan nästan garantera att om du har ett intresse som fler har intresse av så kan ni umgås kring det. Mer fokus på aktiviteten än på det sociala.