• Blomväxt17

    Svärmor påtvingad resa

    Hej!
    Jag har ett problem och det är hans mamma.


    Jag är 25 år och min kille 24 år.
    Han kommer från polen men bott här hela sitt liv nästan, medans hans föräldrar kom till Sverige i sitt vuxna liv när min kille var en bebis alltså. 


    Jag har alltid varit trevlig mot henne, ansträngt mig för att få en bra relation med henne, alltid artig, gör disken hemma hos dom ibland, håller låg profil, och försöker vara mitt bästa jag. 


    Hon är ibland trevlig mot mig och ibland extremt otrevlig utan att hon skäms. 


    Svärmor bjöd med mig och min kille (hennes son) att semestra under sommaren i en annan stad o hyra hus för något år sen. 


    när vi väl va där var hon så extremt otrevlig och kall mot mig, hon pratade inte en enda gång med mig under de 4 dagarna vi var där: 
    Jag försökte få kontakt o trevlig o erbjöd hjälp vid matlagning men fick nej som svar men fick så kalla kårar av henne, kände som att hon hatar mig eller någonting. Ändå bjöd hon med mig dit? 


    Tiden har gått efter de och när vi går hem till hans föräldrar så kan hon bli jätte otrevlig från ingenstans. 


    hon och jag kollade på ett tv program o drack vin (lite påtvingat då min kille o hans pappa skulle till garaget). 


    de är hela tiden så spänt mellan oss, o så fort jag kommenterar eller säger nått om programmet; eller om att himlen Är blå, eller vad som helst så ska hon ALLTID ta illa upp, typ tjafsa emot o säga emot. oavsett om jag skrattar o säger nått om en tv show eller nått

    När hon fyllde år köpte jag en dyr lock-gång till henne som hon ville ha enligt min kille. Hon sa knappt tack. 

    sedan för 1 år sedan efter nyår så kom jag och min kille hem till dom o åt hans mammas mat. min kille hade blivit full och spytt på nyår haha o hade lite röda prickar Runt ögonen. 


    från ingenstans när vi ätar börjar mamman hetsa upp sig och skälla att han ser så sliten ut , o han tar inte hand om sig, o hon gör drama framför mig. 


    min kille AVGUDAR sin mamma fast att hon beter sig som bipolär / borderline och han blir ledsen. Jag viskar till min kille ?ta de lugnt , andas? , medans hans mamma börjar skrika på mig ?VADÅ TA DE LUGNT??! ? och jag får klump i halsen och går därifrån. mamman går ut, jag säger till min kille att jsg aldrig mer vågar träffa henne och vill åka hem. 


    vi möter henne på vägen och hon hån flinar. Sedan kommer ett Påtvingat sms från henne med en ursäkt efter att min kille tvingat henne att säga förlåt. 


    Efter de går de bra.  vi firar jul o allt. Jag vågar inte prata om något eller säga något längre för att hon börjar skälla o säga emot o ska veta bäst o skryta om sig själv hela tiden. 
    När vi är där igen har hans mamma betalt resturang mat till oss som hon tar hem. Och vi äter. Hon frågar min kille när han ska till tandläkaren och han sa att han ska dit o kolla de datumet osv. 


    Jag skojar med min kille ?då får vi se hur många hål du har fått i tänderna eftersom du är lite slarvig? 
    hans mamma blir skit förbannad och allvarlig och påstår att hennes son har inga hål, i deras familj har dom bra tandkött o tänder o hon rabblar upp en föreläsning. 


    jag tänkte oj, ursäkta då. 


    sen frågar hon hur de går med mitt jobb o studier. Jag svarar att de går bra , att mitt jobb ger mig bra erfarenhet osv 
    då börjar hon förminska mig och mitt jobb ?du gör ju BARA de här på ditt jobb ju? ? 
    o hon säger spydiga kommentarer 🤮🤮 
    själv skryter hon om att hon är bäst, blir uppgraderad på jobbet, fick A i betyg i alla ämnen när hon pluggar ledarskaps kurser o gör allt i hemmet.  
    efter de blev jag lite obekväm o tänkte att jag bara ska va tyst. Svara kort o va tyst.

    NU FÅR JAG VETA att hon har bokat o betalat biljetter i 2 veckor till Polen hela deras familj plus för mig. 
    Jag känner mig så ILLA till mods med henne.
    mår dåligt med henne , är rädd för henne, och jag vägrar åka i 2 veckor med hans mamma. 


    Korta stunder OK, men inte 14 nätter. 


    speciellr inte till ett land där jag inte kan språket, hon är otrevlig och hon frågade inte ens mig eller min kille om detta först. 


    min kille har sagt att jag vill med bara för han vill de , men ingen har pratat med mig om de. Han vill göra slut om jag inte följer med o vi bråkar om de. 


    jag e så illa behandlad av hans mamma ibland o jag kan inte bo med henne o va med dom i 14 dagar.
    jag skulle må för dåligt 
    jag va i hans land för 5 månader sen o träffade hela hans familj där nere o dom va trevliga , så har redan träffat alla där. 


    min kille vägrar säga ifrån till hans mamma eller något.


    Jag sorterar hellre strumpor i lådan i Sverige än åka med
    Jag kan inte äta när jag vill, inte dricka när jag vill, inte vakna när jag vill, inte välja vad jag vill från menyn ens när vi äter ute, allt ska vara efter hennes pipa o deras sätt 
    ingen respekt för mig som människa 
    utan krävs bara respekt för dom av mig!!

  • Svar på tråden Svärmor påtvingad resa
  • Anonym (E)

    Killen väljer sin mamma framför dig, han låter henne behandla dig illa och tänker göra slut om du inte följer med på en resa?

    Du har inte bara ett killens-mamma-problem, du har ett killproblem.

    Följ inte med på resan. Låt honom göra slut för den sakens skull. Då vet du att han ändå inte älskade dig.
    Eller så synar du bluffen och börjar stå på dig, du måste faktiskt inte träffa hans mamma någonsin igen.

  • Anonym (Turkisch)

    Enkelt, polacker o män från spanien, Turkiet, Bulgarien etc har en mamma som gör allt för dom. mamman vill det bara det bästa för sina söner inget annat duger.. han är hennes ängel. ingen kvinna kommer duga i deras ögon. om du inte tar tjuren vid hornen och har ett privat samtal med din svärmor. Där du förklarar att du älskar honom över allt annat och nu är du som bestämmer. Han ska bli välutbildad och tjäna massa pengar, ge dej massa barn, ta hand om hus och hem. hon blir förtjust. kommer acceptera dej och tycka om dej..  va han tycker är nog ovensentligt..

  • Anonym (saffran)

    Hur orkar du? När jag läste så hoppades jag på att jag snart skulle komma till biten då din kille faktiskt försvarar dig och ryter ifrån. Men istället så tar du upp att han hotar med att göra slut om du inte följer med?! Allt detta låter urjävligt och jag vill att du tar dig en funderare på om detta verkligen är det liv du vill leva. Din kille bryr sig uppenbarligen inte om ditt välmående och din svärmor kommer aldrig förändra sitt beteende. Skit i resan och låt killen din göra slut, om han inte gör det så ta saken i egna händer. 

  • AstridElizabeth

    Han har inte klippt navelsträngen än. Han är fortfarande mammas lilla pojke och hon vill vara nummer ett. Hon arbetar hårt på att trötta ut dig och få bort dig, men bjuder med dig för att det ska se ut som att hon accepterat dig. Då kan ingenting hållas emot henne den dagen du brakar ihop. Kallt och beräknande. Hon låter narcissistisk. 

    Eftersom killen inte ser igenom hennes charader och inte står upp för dig så är mitt råd att du lämnar relationen och ser dig om efter en partner med en normal, vuxen föräldrarelation. I den här relationen kommer ni alltid vara tre; du, han och hans morsa. Det kommer inte bli bättre. Spring!

  • Anonym (---)

    1. Åk inte med så klart
    2. Vad du ska göra med din kille vet jag inte, men det kommer ju vara så här tills mamman inte finns mer.

    Hur blir det om ni skulle få barn, funderar jag på? Kommer farmor vilja bestämma mycket över hur ni gör runt barnen? 

  • Anonym (C)

    Din svärmor är narcissist. Du ska inte acceptera att bli behandlad så här av henne. Din kille avgudar nog inte sin mamma egentligen, utan är medberoende. Hon har sannolikt utsatt honom för psykisk misshandel under hela hans uppväxt och har en enorm makt över honom. Jag tror inte han egentligen vill göra slut med dig, utan han är rädd för sin mamma.


    Det är osannolikt att situationen kommer att ändras. Du måste ju sluta träffa hans mamma, vilket han inte kommer att acceptera. Enda sättet att få det att funka är om också han bryter kontakten med sin mamma och det lär ju inte hända. Tyvärr är nog enda lösningen att ni gör slut. Jag förstår att det gör dig ledsen, men tänk på att du då slipper hans elaka mamma i alla fall.

  • Anonym

    Din pojkvän är rädd för sin mamma, Hon dominerar honom. Han behöver förmodligen hjälp för att kunna se sig själv som vuxen.
    Ditt enda val är naturligtvis att avstå från resan. Det finns inget som blir bättre bara för att du utsätter dig för ännu mer av hennes elakheter. Det kommer bara befästa era roller ännu hårdare.
    Bara att hon beställer en resa utan att ni är tillfrågade är anledning att tacka nej. 
    Du måste visa din kille att du bestämmer över dig själv. Hans mamma bestämmer inte över ditt liv.
    När du har sagt nej till resan får ni ta det därifrån.
    Han kanske gör slut. Men då slipper du ett liv där en elak svärmor dominerar er familj. Du slipper en man som ser sig som en pojke och har svärmor som överhuvud för sin egen familj. Svärmor kommer bestämma över dina barn. Det vill du inte och har du inte tagit konflikten innan ni får barn så kommer helvetet bryta löst efter du får barn. Nu känner du irritation men då kommer du bli galen för då har du modersinstinkter.
    Eller också är det bara ett hot för att få dig att göra som hans mamma vill. Och då är det jätteviktigt att visa att du bestämmer själv.  Men då rekommenderar jag att ni tar några samtal hos professionell för ni behöver verktyg för att freda er mot svärmor.

  • Anonym

    Varför är du så angelägen om att behaga svärmor när du bara får skit tillbaka?
    Sluta bryt ryggen av dig för att tillfredsställa henne.

  • Blomväxt17

    Tack för alla svar!! Uppskattas så mycket. 


    För min kille är det så viktigt att jag är på god fot med hans familj vilket jag kan förstå. 


    men han kan inte tillåta att hon behandlar mig illa. 


    Han svarar med att ?du ska visst resa med min familj o träffa alla oavsett vad?.
    Nej det vägrar jag I 2 veckor när hans mamma kan bli så obehaglig och elak. Han säger att han hatar mig nu och tog sina saker och stack.


    Han menar att jag inte gör det för hans skull och är oförskämd  
    Jag tänker inte må dåligt för att tillfredsställa svärmor som sagt. han vägrar prata med sin mamma om att ändra resan eller någonting heller 
    han vågar inte ta diskussioner med sin mamma

Svar på tråden Svärmor påtvingad resa