• Maggie1

    Så ledsen - blir aldrig gravid

    Har hängt och läst oändligt många trådar här på familjeliv men aldrig skrivit något, förrän nu. Ska försöka fatta mig kort.. 

    När jag var 30 år bestämde jag och mitt ex för att skaffa barn. Månaderna gick och drygt två år senare och ca 26 misslyckade försök (aldrig ett + på stickan) så gick vi isär. Under denna tid gjorde vi en utredning där man undersökte livmodern, äggstockarna och äggledare med kontrastvätska och ultraljud samt blodprover. Fick kommentaren att det såg utmärkt ut där "inne" av läkaren. Blodprovet visade något höga värden på sköldkörteln tsh på lite över 4 så medicinerar med Levaxin sedan drygt 7 år. Spermaprovet var bra. 

    Nu lever jag ihop med en annan kille som har ett barn sedan tidigare och vi har försökt skaffa barn sedan maj i år och jag har hunnit fylla 38 år. Men ingenting har hänt och jag är så himla ledsen. Hur kan livet vara så orättvist? ALLA runt omkring 

    blir gravida och oftast på första första försöket. Det känns som att jag står på en tågperrong och tåg efter tåg går men jag blir kvar och det börjar bli ensamt. Pratar endast med några få vänner om detta men de kan inte förstå för de har inte varit i denna sits själva. Och i min vänskapskrets har de flesta småbarn/bebisar och i princip alla textkonversationer eller samtal handlar om barn...det gör så ont att hela tiden bli påmind om min egen olycka..

    Min mens är hyffsat regelbunden (30-33 dagar) och jag har känner tydligt av ägglossningen med lite värk och ägglossningssekret i 2-3 dagar (har även bekräftat med stickor). Jag har ett normalt bmi och lever ett ganska sunt liv. Nästa steg är väl en ny utredning och ev behandlingar men vi bor långt från sjukhus och det är långa köer så känns väldigt tufft att ta tag i det plus att jag vet att processen är tung i sig.
    Vill gärna få ventilera med er som är i samma sits och även få veta om det är någon som vill bjuda på en solskenshistoria där ni varit i liknande sits men att det ändå tog sig...

    Hoppas ni orkade läsa, kram till alla er som kämpar där ute 🌸
  • Svar på tråden Så ledsen - blir aldrig gravid
  • Anonym (Homeopat)

    Hej!

    kanske inte svaret du vill ha men jag har fått ett tips;

    jag har en vän som testat ivf men det gick inte direkt, så hon gick till en homeopat. Blev gravid direkt! Då hade de försökt i tre år. så hon säger åt mig att informera alla jag hör som som har svårigheter att testa detta. Det kanske kan vara ett alternativ i väntan på ivf om ni väljer att göra det. Tänker att det kan ju inte skada att testa. ☺️

    lycka till och hoppas du får din bebis inom snar framtid

  • Nova2

    Hej
    jag är i ungefär samma sits, mensen kom i morse så hoppet börjar tryta och det är dags att på allvar prata IVF med min partner. Försökt aktivt i snart två år och varit tillsammans i 5,5 år utan preventivmedel. Är inget fel på mig enligt alla undersökningar och hans spermaprov va bra. Testade Letrozol i nio månader men Inget resultat där heller. Blev gravid i våras men fick missfall v7 så vi hann inte ens få till något ultraljud utan missfallet började samma dag som vi blev inskrivna hos barnmorskan. Sökte då landstingsfinansierad ivf men pga missfallet får man söka först ett år senare, fast vi försökt så länge utan att lyckas innan? 


    min partner har två barn sen innan så för honom är det inte lika stressande så jag kan känna mig väldigt ensam ibland. Är 37 år nu så man börjar känna att tiden inte riktigt räcker till heller snart. 


    blev faktiskt också tipsad att prata med en homeopat men har inte gjort det än, men det kanske kan vara värt att testa det med när jag nog testat allt annat man kan testa själv. 


     

  • Anonym (Nittiofemma)

    Hej kära du. Jag vet inte om detta är sant men jag har en tjekompis som var i samma sits som du och hon fick tips av en annan att sluta micra maten för att det skulle påverka hennes chans att bli gravid. Hon slutade helt med micro och blev gravid efter 4 månader.... det kanske var en slump men jag kan säga att hon hade provat i ca 4 år att bli gravid och hade gjort alla tester som fanns därute. Medan hon väntade på ivf så tog hon till sig detta och blev gravid. Det kanske kan hjälpa.... önskar dig lycka till och hoppas du snart får en bebis. 

  • Maggie1
    Nova2 skrev 2022-10-22 12:21:26 följande:

    Hej
    jag är i ungefär samma sits, mensen kom i morse så hoppet börjar tryta och det är dags att på allvar prata IVF med min partner. Försökt aktivt i snart två år och varit tillsammans i 5,5 år utan preventivmedel. Är inget fel på mig enligt alla undersökningar och hans spermaprov va bra. Testade Letrozol i nio månader men Inget resultat där heller. Blev gravid i våras men fick missfall v7 så vi hann inte ens få till något ultraljud utan missfallet började samma dag som vi blev inskrivna hos barnmorskan. Sökte då landstingsfinansierad ivf men pga missfallet får man söka först ett år senare, fast vi försökt så länge utan att lyckas innan? 


    min partner har två barn sen innan så för honom är det inte lika stressande så jag kan känna mig väldigt ensam ibland. Är 37 år nu så man börjar känna att tiden inte riktigt räcker till heller snart. 


    blev faktiskt också tipsad att prata med en homeopat men har inte gjort det än, men det kanske kan vara värt att testa det med när jag nog testat allt annat man kan testa själv. 


     


    Tack för ditt svar ❤️  Även om det inte är någon rolig sits att vara så tröstar det faktiskt lite med att få kontakt med någon som sitter i samma situation.. Jag fick också min mens imorse och man blir ju såååå besviken...trots att jag aldrig fått se ett + så får jag ändå upp hoppet inför varje bim och analyserar symptom så det står härliga till. Beklagar ditt missfall, så brutalt livet kan var ibland alltså! Tycker det låter konstigt att ni ska behöva vänta ett år när ni totalt sett försökt såpass länge. Och brukar det inte vara att man försökt i 6 månader när man är över 35 🤔 eller det kanske är olika beroende på Landsting? Homeopat har jag funderat på men har nyligen börjat hos en med kinesisk akupunktur och hoppas på det bästa 🙈
  • Anonym
    Anonym (Homeopat) skrev 2022-10-22 10:46:00 följande:

    Hej!

    kanske inte svaret du vill ha men jag har fått ett tips;

    jag har en vän som testat ivf men det gick inte direkt, så hon gick till en homeopat. Blev gravid direkt! Då hade de försökt i tre år. så hon säger åt mig att informera alla jag hör som som har svårigheter att testa detta. Det kanske kan vara ett alternativ i väntan på ivf om ni väljer att göra det. Tänker att det kan ju inte skada att testa. ☺️

    lycka till och hoppas du får din bebis inom snar framtid


    Fast man blir inte gravid eller något annat heller, förutom lite fattigare, av vatten. Ja, otörstig också såklart.
  • smye193
    Anonym skrev 2022-10-22 16:46:25 följande:
    Fast man blir inte gravid eller något annat heller, förutom lite fattigare, av vatten. Ja, otörstig också såklart.
    Många har lyckats bli gravida efter behandling med homeopat trots flera års försök genom t ex ivf osv. Jag gick själv till en kinesisk akupunktur för att jag hade en otrolig smärta i magen som flertalet sjukhusbesök till akuten och läkarvård inte kunde hjälpa mig med. De hittade ens vad felet var! Men den här kinesiska naturläkaren gav mig en mix med örter att koka och dricka innan läggdags 40 kvällar och vips så blev jag botad redan efter 20 dagar. Jag trodde inte ens på att det skulle fungera. Visst blev jag några tusenlappar fattigare men det var värt! Jag går nu först till honom vid hälsoproblem. Jag har även en tjejkompis som haft problem med tarmarna och trots massa allergi tester osv fick hon fortsätta leva med dessa problem enda tills hon träffade en homeopat som tog en titt på hennes tunga och sa "sluta ät tomater". Hon slutade med tomater och hennes besvär började minska och nu är hon helt smärtfri.

    Jag tror på detta med homeopati och även om jag inte känner en ofrivillig barnlös som lyckats bli gravid genom en homeopatisk behandling så tycker jag det är värt att pröva efter så mänga år av misslyckande på vanlig väg TS! Lycka till.  
  • Anonym (Mimmi)
    smye193 skrev 2022-10-22 17:07:46 följande:
    Många har lyckats bli gravida efter behandling med homeopat trots flera års försök genom t ex ivf osv. Jag gick själv till en kinesisk akupunktur för att jag hade en otrolig smärta i magen som flertalet sjukhusbesök till akuten och läkarvård inte kunde hjälpa mig med. De hittade ens vad felet var! Men den här kinesiska naturläkaren gav mig en mix med örter att koka och dricka innan läggdags 40 kvällar och vips så blev jag botad redan efter 20 dagar. Jag trodde inte ens på att det skulle fungera. Visst blev jag några tusenlappar fattigare men det var värt! Jag går nu först till honom vid hälsoproblem. Jag har även en tjejkompis som haft problem med tarmarna och trots massa allergi tester osv fick hon fortsätta leva med dessa problem enda tills hon träffade en homeopat som tog en titt på hennes tunga och sa "sluta ät tomater". Hon slutade med tomater och hennes besvär började minska och nu är hon helt smärtfri.

    Jag tror på detta med homeopati och även om jag inte känner en ofrivillig barnlös som lyckats bli gravid genom en homeopatisk behandling så tycker jag det är värt att pröva efter så mänga år av misslyckande på vanlig väg TS! Lycka till.  
    Jag säger ingenting om akupunktur eller örter. Jag vet att det fungerar. 
    Att dricka utspätt vatten gör det inte.

    All vetenskap är enig om det. 

    Men visst, placebo har ju visat sig fungera så varför inte?
  • Nova2

    Ja man blir frustrerad och ledsen, och nyfiken och förväntansfull, man väntar och väntar och hoppas och känner. varenda liten sak som känns i kroppen ge en hopp, månad efter månad för att varje gång sluta i besvikelse. 


    mådde så otroligt bra de två veckorna jag fick bara gravid och längtar sååå tillbaka till den känslan, i hopp om att den ska vara i kilo månader då i stället förstås. även om jag fick hutlöst ont i ryggen och mådde illa så älskade jag känslan i alla fall, så för min del kommer jag kämpa mig igenom allt tills jag får uppleva det igen eller tills det visar sig vara helt kört ☺️ 


    vad för metoder har ni testat?

    har aldrig hört att man bara behöver vänta 6 månader så det gäller nog inte i Skåne. Dom avfärdade oss direkt fast vi försökt så länge och trots att min barnmorska och remitterade efter att hon hörde att vi fick avslag. 

  • Anonym (blev 2 till sist)

    Superjobbig period i livet.
    Men man överlever.
    Gå inte på allt om vad man ska göra köpa homeopati piller och annan skit.
    Lyssna på evidens.
    Det andra bryter bara ner mer.

    Till sist fick jag 2 barn.

  • Anonym (Freja)

    Är inte i samma sits men ha koll så d-vitaminet är bra för din del. 

Svar på tråden Så ledsen - blir aldrig gravid