• Anonym (Rådvill)

Skyhög ångest av sertralin - värt att prova nåt annat ssri?

Fick sertralin mot ångest och depression men var jätte-tufft att sätta in den?. Skyhög ångest som inte gav med sig. 

Är det värt att prova nåt annat ssri? 

har tidigare provat escitalopram men den passade inte mig. Och snri känns inte aktuellt då det innehåller noradrenalin som kan trigga ångest?

• Svar på tråden Skyhög ångest av sertralin - värt att prova nåt annat ssri?
  • Anonym (Lamotrigin & Lyrica)

Jag fick också skyhög ångest av både SSRI och SNRI. Det är serotoninet jag inte tål därför fungerade inte SNRI heller. Nu tar jag Lamotrigin mot depression och Lyrica mot ångesten det fungerar jättebra. 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Lamotrigin & Lyrica) skrev 2022-10-22 10:48:10 följande:

Jag fick också skyhög ångest av både SSRI och SNRI. Det är serotoninet jag inte tål därför fungerade inte SNRI heller. Nu tar jag Lamotrigin mot depression och Lyrica mot ångesten det fungerar jättebra. 

Lyrica har jag hört man bygger tolerans rätt så snabbt så många som varnat för det. Läkaren var inte så pigg på att skriva ut den.
  • Kockobello
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-10-22 11:05:49 följande:
    Lyrica har jag hört man bygger tolerans rätt så snabbt så många som varnat för det. Läkaren var inte så pigg på att skriva ut den.
    Ja, psykmediciner ska man akta sig för. 
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-10-22 11:05:49 följande:
    Jag har tagit Lyrica i 10 år och aldrig behövt åka dosen. Men jag vet att det är svårt att få, när jag började var det inte narkotikaklassat. Jag tror läkaren kommer vara mer pigg på att skriva ut när du testat lite fler mediciner, Lamotrigin är inte beroendeframkallande så läs gärna på om det och se om det är något för dig. 
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Lamotrigin & Lyrica) skrev 2022-10-22 11:29:40 följande:
    Jag har tagit Lyrica i 10 år och aldrig behövt åka dosen. Men jag vet att det är svårt att få, när jag började var det inte narkotikaklassat. Jag tror läkaren kommer vara mer pigg på att skriva ut när du testat lite fler mediciner, Lamotrigin är inte beroendeframkallande så läs gärna på om det och se om det är något för dig. 
    Har faktiskt testat lamotrigin. Blev väldigt rastlös av den och arg som ett bi. Förstod inte varför tills jag läste bipack-sedeln att irritation och ilska var en vanlig biverkan.
    hur stor dos lamotrigin tar du?
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-10-22 11:35:59 följande:
    Har faktiskt testat lamotrigin. Blev väldigt rastlös av den och arg som ett bi. Förstod inte varför tills jag läste bipack-sedeln att irritation och ilska var en vanlig biverkan.
    hur stor dos lamotrigin tar du?
    Synd att den inte fungerade, hoppas du hittar något som passar dig bättre. Jag tar 150mg per dag. 
  • Anonym (hj)

Jag reagerar också dåligt på lamotrigin (och de andra som är stämningsstabiliserande, reagerar även dåligt på SSRI och SNRI)

Jag har också lyrica idag, den hjälper verkligen mycket mot min ångest. Inte så den är helt borta, men den tar inte längre över mitt liv.

• Anonym (:))

Hur länge har du tagit sertralin? För mig tog det ca 2 månader (!!) innan jag kände full effekt och mådde bättre. 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (:)) skrev 2022-10-22 19:31:03 följande:

Hur länge har du tagit sertralin? För mig tog det ca 2 månader (!!) innan jag kände full effekt och mådde bättre. 

1 månad.. å mår bara sämre och sämre?
Svar på tråden Skyhög ångest av sertralin - värt att prova nåt annat ssri?