• Ellapellaaaa

    Utmattning någon?

    Hej! 


    Har diagnostiserat med utmattningssyndrom  / funktionell neurologisk sjukdom, vilket innebär psykosomatiska symtom. 
    Jag undrar om någon mer har samma när det kommer till andning? Nu menar inte jag panikattack -hyperventilerande. Utan jag menar att den känns ansträngd, svårt att andas med magen, andas in & ut med magen är hopplöst, suckande, lätt andfåddhet förekommer och en känsla av andnöd trots 100% syre. känns som man är så svag så man behöver hjälpa till att ?hålla igång? andningen? Inga dumma svar TACK! 

  • Svar på tråden Utmattning någon?
  • Inteutanproblem

    Har du haft covid? Om ja. Försök fundera på om problemet uppstått innan, eller kommit efteråt. Många (Postcovid eller ej) som får ett stört andningsmönster efter infektionen, man andas ytligt/snabbare och då sker mycket av andningen uppe i bröstkorgen. Istället för vid nederdelen av revbenen/magen. Detta kan göra det jobbigt att andas, och man känner sig andfådd. Du andas även inte ut all gammal luft då, så det blir mixat gammalt syre med nytt. 


    Man brukar prata om att behöva återaktivera rätt andningsmuskulatur, och avslappnad andning. Så oavsett orsaken bakom i ditt fall TS. Kan säkert olika andningsövningar som riktar in sig på dom djupa andningsmusklerna kunna ge effekt på sikt. En sådan övning är att linda en elastisk gasbinda runt den nedre delen av revbenen. Där du då ska fokusera på att få det området att expandera vid inandning och kontrahera vid utandning. Tänk dig att bröstkorgen skall expandera i ut åt sidorna, och att bröstet skall ligga kvar lugnt. Alltså inte fara upp. Att ligga på rygg kan underlätta att hitta rätt muskler i början. Gasbindan gör det ofta lättare att få direkt feedback i övningen, särskilt om man sitter eller står. Men man kan också göra den utan. 


    Jag har astma i grunden, så har haft diverse andningsrelaterade besvär länge. Brukar alltid förvärras vid exempelvis förkylning och liknande. Men, med covid tog det 3-4 månader innan andningen hade blivit mer normal igen. Då är dock jag medveten om att vara uppmärksam på det. Hade väldigt ytlig/övre delen av bröstkorgen andning nu sist. Kändes omöjligt att andas i nedre delen/med magen. Så fick öva upp. 

Svar på tråden Utmattning någon?