• Um Hamza

    Skulle ni lämna barnet?

    Jag har varit sjuk över 3 veckor, gravid i v 36. Jag är fortfarande inte bra. Men min son har varit hemma från förskolan i två veckor nu, och jag är lite rädd att han får för lite stimulans med mig, som bara vill vila. Han är två år och går 15 timmar, tis-torsd. Jag har precis slutat jobba för att vila fram till bf. Jag vet inte om jag orkar bli sjuk igen, om sonen drar hem något. Hur ska jag prioritera? Ska han få gå och träffa lite kompisar för att han ändå kommer vara hemma sen när bebisen kommer? Eller ska jag fokusera på att bli ordentligt frisk och inte dra på mig nåt mer? Han har varit frisk hela hösten, den här skiten vi haft nu fick han av mig och mitt jobb som också är på förskola.. 

  • Svar på tråden Skulle ni lämna barnet?
  • MrsJenka

    Hur länge får han vara hemma utan att bli av med platsen? 
    Hos oss är det 3 månader.
    Jag tänker spontant att den månad han är hemma innan förlossningen kommer väl ledigheten när syskonet väl är fött att kortas med? 
    Så då kommer han börja på fsk igen nån gång i mitten av januari om du föder kring bf?
    Känns det ok eller kommer du vara rädd för tex. rs efter julledigheten? 

  • Um Hamza
    MrsJenka skrev 2022-10-23 22:46:51 följande:

    Hur länge får han vara hemma utan att bli av med platsen? 
    Hos oss är det 3 månader.
    Jag tänker spontant att den månad han är hemma innan förlossningen kommer väl ledigheten när syskonet väl är fött att kortas med? 
    Så då kommer han börja på fsk igen nån gång i mitten av januari om du föder kring bf?
    Känns det ok eller kommer du vara rädd för tex. rs efter julledigheten? 


    Ja det är ju det, att man inte heller vill att bebisen ska bli smittad med något. Jag är bara lite kluven eftersom jag fortfarande hostar och är täppt och inte orkar med någonting.. Att jag kanske ska hålla honom hemma lite till och att han får gå nästa vecka. Man vill ju inte mista platsen, det är tre månader här också. Men räknas det om på nytt då så fort man kommit en dag? Borde kunna sånt här eftersom det är mitt jobb.. 
  • nernu

    Vår förskola föreslog att barnet kan komma och vara med vid utevistelse för att behålla kontakten med förskolan. Kan det vara ett alternativ?

  • MrsJenka
    Um Hamza skrev 2022-10-23 22:54:57 följande:
    Ja det är ju det, att man inte heller vill att bebisen ska bli smittad med något. Jag är bara lite kluven eftersom jag fortfarande hostar och är täppt och inte orkar med någonting.. Att jag kanske ska hålla honom hemma lite till och att han får gå nästa vecka. Man vill ju inte mista platsen, det är tre månader här också. Men räknas det om på nytt då så fort man kommit en dag? Borde kunna sånt här eftersom det är mitt jobb.. 
    Jag skulle ringt kommunen och frågat om hur det räknas för att vara på den säkra sidan.
    När jag fick barn 27 dec 2018 så ansökte jag om ledigt för mjtt äldre barn i 3 månader framåt - men i mitten av mars fick jag ett mail där det stod att hans plats skulle sägas upp eftersom han även varit ledig från ons veckan innan julafton. Så jag fick i panik ringa hans avd och be dem om att korta ledigheten med 2 veckor så att han inte miste platsen. 
    Så numer ringer jag alltid och kollar med den schemaansvariga på kommunen och försöker se till att allt blivit rätt. 
  • Moder1

    Svårt det där.
    Är ni i affärer, på badhuset, gallerior?
    Isåfall hade jag lämnat 15 h för barnets skull.
    Om ni är helt isolerade pga smittorisken hade jag behålla barnet hemma.
    Det räcker att du lämnar någon dag de 3 månaderna tex vid utevistelse för att behålla platsen.
    Kolla med er förskola vad de tänker.
    Har han språket? Sociala koder osv?

  • Mortiscia80

    Om du ska tänka att du inte vill riskera att bli sjuk så kommer han att behöva vara hemma ett tag till, ditt immunförsvar är inte helt återhämtat direkt efter en sjukdom utan det tar lite tid att bygga upp helt igen. Låt honom gå i förskolan om han är frisk.

  • villervaller

    När hade du tänkt släppa tillbaka honom?
    I min värld är det mycket värre att familjen drar på sig något direkt efter förlossning för nyföddas skull än under förlossningen.

  • Um Hamza
    Moder1 skrev 2022-10-24 06:56:07 följande:

    Svårt det där.
    Är ni i affärer, på badhuset, gallerior?
    Isåfall hade jag lämnat 15 h för barnets skull.
    Om ni är helt isolerade pga smittorisken hade jag behålla barnet hemma.
    Det räcker att du lämnar någon dag de 3 månaderna tex vid utevistelse för att behålla platsen.
    Kolla med er förskola vad de tänker.
    Har han språket? Sociala koder osv?


    Ja, han fungerar väldigt bra med andra barn och han pratar som en vanlig tvååring. Jag jobbar som förskollärare, så jag stimulerar ju honom en del hemma, men jag orkar inte gå ut. Så jag tycker ändå synd om honom 
Svar på tråden Skulle ni lämna barnet?