• Anonym (Visstidsanställd)

Känner mig lurad

Hej! 

För 2 veckor sedan, fick jag en visstidsanställning som timvikarie inom skola- och förskola, via ett bemanningsföretag i Stockholm. När vi "diskuterade" om lön, sa rekryteraren att de kunde erbjuda mig 124 kr/h. Jag tyckte att det lät lågt, då jag är mellan 30-35 år. Jag studerar även till grundskollärare och har jobbat innan, dock inte inom förskola/skola. 

Jag sa att 124 kr/h kändes alldeles för lågt, och att jag kunde tänka mig en timlön på 135 kr. Det gick hon inte med på, utan sa att de kunde höja lönen efter årsskiftet. 

Jag gick med på 124 kr/h, fastän det kändes fel och alldeles för lågt, då jag verkligen behöver ett jobb. 

Ni som jobbar inom förskola och skola, eller har jobbat som timvikarie, är denna lönen "ok"? 

Jag vet att jag inte nu, i efterhand, kan kräva att de höjer min timlön, men vill gärna veta på ett ungefär, vad timanställda som jobbar inom förskola tjänar.

• Svar på tråden Känner mig lurad
  • Anonym (Beror på)

Ja det är lite på den låga sidan, men å andra sidan är du inte utbildad för tjänsten eller har erfarenhet inom yrket.

• Anonym (A)
    Anonym (Visstidsanställd) skrev 2022-10-24 13:01:55 följande:
    Känner mig lurad

Hej! 

För 2 veckor sedan, fick jag en visstidsanställning som timvikarie inom skola- och förskola, via ett bemanningsföretag i Stockholm. När vi "diskuterade" om lön, sa rekryteraren att de kunde erbjuda mig 124 kr/h. Jag tyckte att det lät lågt, då jag är mellan 30-35 år. Jag studerar även till grundskollärare och har jobbat innan, dock inte inom förskola/skola. 

Jag sa att 124 kr/h kändes alldeles för lågt, och att jag kunde tänka mig en timlön på 135 kr. Det gick hon inte med på, utan sa att de kunde höja lönen efter årsskiftet. 

Jag gick med på 124 kr/h, fastän det kändes fel och alldeles för lågt, då jag verkligen behöver ett jobb. 

Ni som jobbar inom förskola och skola, eller har jobbat som timvikarie, är denna lönen "ok"? 

Jag vet att jag inte nu, i efterhand, kan kräva att de höjer min timlön, men vill gärna veta på ett ungefär, vad timanställda som jobbar inom förskola tjänar.

Lurad är du definitivt inte, du visste vilken lön som de var villiga att betala, och bestämde själv att du accepterade lönen. Och nej, du kan inte kräva att de höjer din lön. 
    Varför ens bry dig, det är tre månader kvar, sedan får du din nya lön. Dessutom är du inte utbildad. 
  • Anonym (Jaha)

Du är outbildad vikare, är väl bättre med 124kr i timmen än ingenting? Annars får du väl fortsätta söka om det inte duger

Själv ligger min timlön på nästan samma i vården, nöjd är jag ju inte och håller därför på att kolla vidare, det som är positivt nu är ju att jag redan har ett jobb så behöver inte ta första bästa utan kan vänta tills jag hittar det som är rätt

• Anonym (Lärarvikarie)

Är det Bilda personalmäklare eller någon Stockholms baserad vikarie pool?. Jag får 158kr/h anställd via ett bemanningsföretag i Göteborg men verksam i Stockholm. Av alla vikarie pooler är Humly lätt det bästa alternativet. Enkelt att få heltid,  helt ok lön & bra support. Bilda personalmäklare & lärarvikarie Stockholm är riktiga skit företag.

• Citronella

Man tjänar mer i kassan på ICA, jag hade inte tackat ja till den lönen om jag inte var helt desperat. Ingen har lurat dig, du visste vad lönen låg på och du valde att tacka ja till tjänsten ändå. 

• Egon den stora

Man blir ju inte lurad om man tackar ja till ett erbjudande.  Men just i skolvärlden är det väl större utbud på tillgängliga vikarier i stora städer och därför lite lägre lön. 

• Anonym (Beror på)
    mammatill6 skrev 2022-10-25 19:23:19 följande:

Min dotter som är 19 år o helt oerfaren har börjat som vikarie. Har138:-

Kul för henne. Då kanske ts ska flytta till er stad och jobba där då?
  • mammatill6
    Anonym (Beror på) skrev 2022-10-25 19:26:42 följande:
    Kul för henne. Då kanske ts ska flytta till er stad och jobba där då?
    Va? Varför så
    spydig?
  • Anonym (Beror på)
    mammatill6 skrev 2022-10-25 20:00:40 följande:
    Va? Varför så
    spydig?
    Värt att veta för ts att någon som knappt är torr bakom öronen tjänar så mycket mer, då kan du väl åtminstone vara sjysst och tala om var det är så ts kan bo där också?
Svar på tråden Känner mig lurad