• Anonym (Visstidsanställd)

Känner mig lurad

Hej! 

För 2 veckor sedan, fick jag en visstidsanställning som timvikarie inom skola- och förskola, via ett bemanningsföretag i Stockholm. När vi "diskuterade" om lön, sa rekryteraren att de kunde erbjuda mig 124 kr/h. Jag tyckte att det lät lågt, då jag är mellan 30-35 år. Jag studerar även till grundskollärare och har jobbat innan, dock inte inom förskola/skola. 

Jag sa att 124 kr/h kändes alldeles för lågt, och att jag kunde tänka mig en timlön på 135 kr. Det gick hon inte med på, utan sa att de kunde höja lönen efter årsskiftet. 

Jag gick med på 124 kr/h, fastän det kändes fel och alldeles för lågt, då jag verkligen behöver ett jobb. 

Ni som jobbar inom förskola och skola, eller har jobbat som timvikarie, är denna lönen "ok"? 

Jag vet att jag inte nu, i efterhand, kan kräva att de höjer min timlön, men vill gärna veta på ett ungefär, vad timanställda som jobbar inom förskola tjänar.

• Svar på tråden Känner mig lurad
  • Anonym (Beror på)

Ja det är lite på den låga sidan, men å andra sidan är du inte utbildad för tjänsten eller har erfarenhet inom yrket.

• Anonym (A)
    Anonym (Visstidsanställd) skrev 2022-10-24 13:01:55 följande:
    Känner mig lurad

Hej! 

För 2 veckor sedan, fick jag en visstidsanställning som timvikarie inom skola- och förskola, via ett bemanningsföretag i Stockholm. När vi "diskuterade" om lön, sa rekryteraren att de kunde erbjuda mig 124 kr/h. Jag tyckte att det lät lågt, då jag är mellan 30-35 år. Jag studerar även till grundskollärare och har jobbat innan, dock inte inom förskola/skola. 

Jag sa att 124 kr/h kändes alldeles för lågt, och att jag kunde tänka mig en timlön på 135 kr. Det gick hon inte med på, utan sa att de kunde höja lönen efter årsskiftet. 

Jag gick med på 124 kr/h, fastän det kändes fel och alldeles för lågt, då jag verkligen behöver ett jobb. 

Ni som jobbar inom förskola och skola, eller har jobbat som timvikarie, är denna lönen "ok"?