• fannylovisa

    Emmaljunga NXT90 vs Britax smile

    Ja, som rubriken lyder - är det någon som haft båda vagnarna och kan ge ett utlåtande? 


    Emmaljunga har alltid varit mitt favoritmärke (jobbar/umgås mycket med barn) så har alltid sagt att jag ska ha en när jag får mitt första. Däremot har jag aldrig kört just NXT, har bara kört äldre modeller.


    På senare tid har jag nu istället förälskat mig i Britax smile då jag provkört flera bekantas. Den enda konkreta fördelen jag ser med emmaljungan nu är outdoor-däcken (vi bor intill skogen), förutom magkänslan för själva märket då :) 

    Vad säger ni? Flört

  • Svar på tråden Emmaljunga NXT90 vs Britax smile
  • Millan644

    Åh har tyvärr ingen erfarenhet men velar själv mellan just de två vagnarna. Provkörde bägge i helgen, Britax känns lite mindre och smidigare på nåt sätt. Dock mindre framhjul.
    Men älskar outdoor hjulen på Emmaljunga till vintern. Har två hundar så är ett måste att kunna ta sig ut i alla väder. 

  • fannylovisa
    Millan644 skrev 2022-10-24 14:34:06 följande:

    Åh har tyvärr ingen erfarenhet men velar själv mellan just de två vagnarna. Provkörde bägge i helgen, Britax känns lite mindre och smidigare på nåt sätt. Dock mindre framhjul.
    Men älskar outdoor hjulen på Emmaljunga till vintern. Har två hundar så är ett måste att kunna ta sig ut i alla väder. 


    Ja men då tänker vi precis lika! Har liten bil också och britaxen blev något mindre ihopfälld. Vi har också hund och har mycket grusvägar här runtomkring så tror att outdoor hjulen skulle vara perfekta. Men ja, emmaljungan är absolut klumpigare
  • MagganTop

    Emmaljungan upplevs mer tung och otymplig (främst vid ihopfällning i bil) men samtidigt mer robust mot britax som jag tycker känns plastig. Har själv emmaljunga

  • gossegrisen14

    Valde mellan nxt90 och britax smile. Blev britax smile. Enklare att köra, blir mindre ihopfälld. Man kan klicka fast babyskydd utan adapter. 

    Emmaljungan upplevde jag som stor och otymplig. Jätte jobbig att köra med flat sittdelen. Tung och då va det utan barn i. 

  • ElaineBenes

    Hade Britax Go Next och älskade den. Var också lite sugen på nxt90 men tyckte ändå den verkade lite klumpig. 

    Har även bekanta som tyckt att smile var för liten så barnet växte ur den supersnabbt och de var tvugna att köpa ny vagn

  • fannylovisa
    MagganTop skrev 2022-10-25 07:23:23 följande:

    Emmaljungan upplevs mer tung och otymplig (främst vid ihopfällning i bil) men samtidigt mer robust mot britax som jag tycker känns plastig. Har själv emmaljunga


    tack för svar! ja jag har nog också upplevt britaxen något plastig
  • fannylovisa
    gossegrisen14 skrev 2022-10-27 20:52:29 följande:

    Valde mellan nxt90 och britax smile. Blev britax smile. Enklare att köra, blir mindre ihopfälld. Man kan klicka fast babyskydd utan adapter. 

    Emmaljungan upplevde jag som stor och otymplig. Jätte jobbig att köra med flat sittdelen. Tung och då va det utan barn i. 


    ja precis, och det är flat vi vill ha isåfall. lutar nog åt britaxenFlört
  • Torna

    Har inte erfarenhet av båda men valde mellan dessa vi också! Valet föll på Britax smile då den var mer lättkörd och smidigare att fälla ihop och bära med. Är såå nöjd med Britax som vi har nu. Jättesmidig att ta med i bilen, ta in och ut, byta mellan liggdel och bilstol samt går väldigt bra i terräng! Går mycket i skogen och tar sig över rötter och småsten utan några större problem.

Svar på tråden Emmaljunga NXT90 vs Britax smile