• Sanlin90

Addison/cushings?

Hej!
    sitter här och är asnojjig för läkarna lanit mina provsvar innan dom pratat med mig Jag ska ringa imorgon men behöver input för att ens kunna tänka på annat!

jag kan berätta symtom i första hand. 

jag har alltid varit knubbig men vikten bara går upp upp och det ökade fort efter att jag fick barn 2020 jag har även alltid haft mycket ont i kroppen som oxå förvärrades efter barn Speciellt leder  

jag har sen länge extrem skäggväxt trots att jag är kvinna ganska extrem hårväxt över lag. 

Jag fick tidigare i år misstänkt gallsten men efter ul visa det sig inte finnas några stenar utan jag hade bara jävligt ont sedan dess har det gått smärtsamma strålningar typ från vänster sida övre buk över till höger sida jag har även sedan dess haft mycket huvudvärk. 

jag är alltid trött och vaknar massor om nätterna, sätter mig ofta på sängkanten och halvsover, går i sömnen sen ett tag tillbaka, gjorde det när jag va liten men nu har det börjat igen. 

har haft psykiska besvär sedan barndommen och har en schizoaffektiv diagnos men är stabil och mår bra sedan flera år. 

jag blir ofta sjuk i förkylningar. 

idag såg jag mina provsvar asat och alat är förhöjda. 

acth ligger på 44 kl 8:20 och kortisol låg på 340. 

glukos låg precis över referens på 6,1. 

är det stor risk att jag skulle ha tex cushings eller addison?

• Svar på tråden Addison/cushings?
  • Sanlin90

Glömde skriva att jag har mensturationsrubbningar och noll sexlust med. 

• Ellie

Jag kan inte svara på din fråga, men just dessa värden skulle i så fall luta mer åt addison (brist på kortisol) än cushing (för mycket kortisol). Dina värden säger inte att du säkert har detta.

Har du blivit utredd för PCOS? Det låter som om mycket av dina symtom kan komma vid detta.

Svar på tråden Addison/cushings?