• Hanna Phil

    Graviditetskris vid 36

    Jag fyllde 36 för ett par månader sedan och jag och min man försöker få ett barn. Vi började i början av året när jag var 35, jag hade egentligen ingen längtan efter barn men kände att det är lite "nu eller aldrig". Min man är 2,5 år yngre än mig och var inte stressad men fattade att han är gift med en äldre dam så vi började försöka. Efter ett missfall i våras kom en graviditet i början av juli, tyvärr fick vi dåliga resultat på kub och moderkaksprov och fick avbryta graviditeten i v 17. Nu sitter jag här, 36, och har lite allmän panik över min ålder och undrar över skicket på mina ägg.


    Vi kommer att försöka igen så fort min kropp är tillbaka i funktion men finns det någon som har någon framgångssaga att dela om att få ett friskt barn i den här åldern? Ska man köra på IVF privat, även om man kan bli gravid, för att förbättra oddsen? Jag vet inte om de kollar äggen? Så fort jag googlar kommer en vägg av artiklar om hur stora riskerna är efter 35 och hur dåligt det är att försöka så sent. Jag får bara ångest. Blir ändå lite irriterad på alla förmaningar, när jag var 30 träffade jag min blivande man och var dessutom nyexad från universitetet. Har inte direkt funnits så mkt utrymme att börja tidigare...  

  • Svar på tråden Graviditetskris vid 36
  • Jag är bara jag

    Jag känner många som fått barn efter den åldern. Efter 40 och tom 45 och alla har haft lätt att bli gravida och fått friska barn. 36 är fortfarande inte gammalt ur fertilitetssynpunkt. Något sämre chans, men absolut inte radikalt sämre.
    Eftersom du haft så pass lätt att ändå bli gravid finns det inget som talar emot att du kommer bli det igen och jag tycker inte det är dags för IVF alls. Man kan f.ö inte kolla äggens kvalitet vid IVF. Undantag färdiga embryon där man kollar genetiska sjukdomar. 
    Fortsätt ni att försöka. Om det inte går inom ett halvår till så kan ni söka hjälp då. Jag tror absolut det kan gå! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym4848

    Jag var 34 och sambon 42 när vi började försöka, första barnet för oss båda. Tog ett tag men blev gravid strax innan jag fyllde 35. Det blev missed abortion och kändes hopplöst då. Plussade direkt igen efter skrapning och dottern föddes 1 månad efter att jag fyllde 36, fullt frisk efter en okomplicerad graviditet och förlossning. Vi vill nog bara ha ett barn men ingen verkar tro att något med åldern borde hindra oss att skaffa ett till, men man kan ju inte vänta hur länge som helst förstås.

    Lycka till! <3

  • bananmilkshake

    Jag blev gravid som 35-åring. Blev gravid på första försöket, sedan andra (MA båda gångerna). Sedan tog det fyra försök innan min bebis blev till, då var jag 36. Man behöver inte vara uråldrig vid 36! 

  • Hanna Phil

    Vi har kommit igång med försöken igen nu, hoppas att det går och att det inte tar för lång tid. Jag kommer hinna fylla 37 före födseln om vi får till en lyckad graviditet inom ett år. Min man är yngre men det är inte han som är primära riskfaktorn. Jag har verkligen gått in i full blown ålderskris. Det känns som att jag klivit in i medelåldern i en handvändning och jag förstår inte riktigt hur det gick till.

Svar på tråden Graviditetskris vid 36