• Anonym (Linser)

Någon som vet mycket om linser till ögonen och vad ett års förbrukning kostar inklusive rengöring?!!!

Har glasögon och funderar på linser då det verkar mer praktiskt.

Hur mycket kostar de mest billiga månadslinserna hos fysisk budget Optiker butik som man kan ha en hel månad inklusive tillbehör som rengöringsvätska m m ? 

• Svar på tråden Någon som vet mycket om linser till ögonen och vad ett års förbrukning kostar inklusive rengöring?!!!
  • Fjäril kär

Jag köper linser via nätet, det är mest prisvärt. 

Gå först till en optiker och kolla vilken typ av lins du behöver och köp första omgången på plats. Sen när du vet vad linserna heter, vilken sorts lins just dina ögon behöver samt styrka kan du i fortsättningen köpa via nätet. Använd dig av sajten Prisjakt för att jämföra priser. 

Jag har samma styrka på mina ögon så jag köper en förpackning var tredje månad och snittar ca 100 spänn per beställning. Linsvätskan räcker länge och jag köper oftast på Apoteket. Kostar ca 80 kronor och för mig räcker en flaska minst ett halvår. 

• Anonym (Linser)
    Fjäril kär skrev 2022-10-24 21:33:49 följande:

Jag köper linser via nätet, det är mest prisvärt. 

Gå först till en optiker och kolla vilken typ av lins du behöver och köp första omgången på plats. Sen när du vet vad linserna heter, vilken sorts lins just dina ögon behöver samt styrka kan du i fortsättningen köpa via nätet. Använd dig av sajten Prisjakt för att jämföra priser. 

Jag har samma styrka på mina ögon så jag köper en förpackning var tredje månad och snittar ca 100 spänn per beställning. Linsvätskan räcker länge och jag köper oftast på Apoteket. Kostar ca 80 kronor och för mig räcker en flaska minst ett halvår. 

Sover du med dina linser och tar det tid att rengöra?
    Vad gjorde att du valde linser framför glasögon? 

Kostar linser mer än glasögon långsiktigt?
  • Gullvivor

Köper mina från Specsavers, kostar exakt 2200 kr per år plus linsvätska. 

• Fjäril kär
    Anonym (Linser) skrev 2022-10-24 21:45:50 följande:
    Sover du med dina linser och tar det tid att rengöra?
    Vad gjorde att du valde linser framför glasögon? 

Kostar linser mer än glasögon långsiktigt?
    Jag sover med linserna ja. Har alltid linserna i förutom när jag är sjuk, då blir det glasögon istället pga risken för infektioner i ögonen.
    Jag tar ur på morgonen och rengör och stoppar in igen. Tar mig max 30 sekunder per öga. 

Jag har haft linser i 25 år nu och det var av praktiska skäl jag valde då jag vid den tiden hade småbarn och glasögon är dyrt. Jag har under åren haft skitiga jobb så jag är glad att jag har linser och slipper böka med glasögon och risken att dom går sönder. Jag har alltid ett par extra linser på jobbet om något skulle hända. 

Svårt att säga angående pris eftersom det beror på vilka synfel du har och vilken typ av lins du behöver. Det finns ruskigt dyra linser också just därför. 
  • Anonym (Bea)
    Fjäril kär skrev 2022-10-24 23:29:24 följande:
    Jag sover med linserna ja. Har alltid linserna i förutom när jag är sjuk, då blir det glasögon istället pga risken för infektioner i ögonen.
    Jag tar ur på morgonen och rengör och stoppar in igen. Tar mig max 30 sekunder per öga. 

Jag har haft linser i 25 år nu och det var av praktiska skäl jag valde då jag vid den tiden hade småbarn och glasögon är dyrt. Jag har under åren haft skitiga jobb så jag är glad att jag har linser och slipper böka med glasögon och risken att dom går sönder. Jag har alltid ett par extra linser på jobbet om något skulle hända. 

Svårt att säga angående pris eftersom det beror på vilka synfel du har och vilken typ av lins du behöver. Det finns ruskigt dyra linser också just därför. 
    Varför sover du med linserna?
    Du behöver ju inte se på natten.

Jag bär lins från tidig morgon till sängdags, och ibland vilar jag ögat under helgen. Använder bara en lins för att slippa läsglasögon då progressiva linser både är dyrt och inte helt enkelt att få att fungera.
    Började med linser 1989, då var det halvårslinser som gällde.
  • Anonym (L)

Har haft linser i 20 år. 

Köper på nätet, 2-veckorslinser men tar oftast ut dem varje dag och rengör. 3 par kostar ca 200 kr, jag har dock linserna mer än 2 v då jag tar ut dem ofta. Gör man inte det så rekommenderas det att ta nya efter 2 veckor. Men jag gör av med 3 par på ca 2,5 månad. Så säg runt 100 kr/månad. Rengöring max 100 kr/månad. 

Börja med att gå till en optiker och få ett recept på linser så du kan köpa rätt styrka och storlek!

Svar på tråden Någon som vet mycket om linser till ögonen och vad ett års förbrukning kostar inklusive rengöring?!!!