• Anonym (Orolig)

Räntor el mat bensin

Jag är ensamstående och är jätteorolig för alla höjningar. 

Jag bor i hus med mina barn (deltid). Hur ska jag klara att behålla deras barndomshem o trygghet? 

Räntan stiger, elen är dyr, maten kostar mycket och bensinen också. Jag har inte så här stora marginaler att jag klarar en sådan räntehöjning som befaras. Hur klarar ni det?
    När experter säger att man får sluta unna sig saker så har jag inget att dra in på. Jag shoppar inte mycket, går inte på skönhetsbehandlingar eller sånt. 

Vill inte flytta. Sedan är det ju ändå svårt att sälja o hyror på lägenheter höjs också. Får magsår av oron. 

• Svar på tråden Räntor el mat bensin
  • Tow2Mater

Hitta en ny man som kan flytta in och bidra till kostnaderna.

Hyr ut ett rum.

Om barnen är tillräckligt gamla kan de hitta extrajobb och bidra till kostnaderna.

Be exet / barnens pappa/pappor om extra underhåll, och om du har riktigt tur går han/de med på det.

• Dexter dot com

Det kan ju inte ha kommit som en överraskning direkt med ökade omkostnader så jag antar att du har gått igenom din ekonomi så du vet gränsen för vad du har råd med . 
    Personligen använder jag bara bilen när det är absolut nödvändigt, kommer ha ca 16grader inomhus, äta mycket mer vegetariskt, gå upp i arbetstid, köpa begagnat om jag absolut behöver något och kommer ändå förmodligen behöva ta av sparpengar för att behålla huset om elpriserna blir så höga som dom varnar för.

• NilsKPyss

Det drar ju med sig en hel del problem om strömmen stängs av, hela vårt samhälle är ju beroende av el. Affärerna kan ju lika väl stänga igen under tiden elen ev. är avstängd, dels är det becksvart vintertid och dels behöver alla kassa- och betalsystem elektricitet. Mobilmaster fungerar inge heller utan el, så det blir inga samtal, inte ens 112 går att nå isf. Förhoppningsvis blir ev. planerade avbrott väl genomtänkta. Nedsläkta områden i städer blir dessutom ett mecka för kriminella..

• Mrs Moneybags

Hyr ut ett rum till någon. Det är ju toppen att du har ett hus, där har du din inkomstkälla. 

Om du kan göra åtgärder för att sänka dina elkostnader så gör det. 

Kan ni hyra ut hela huset under sommarlovet några veckor kan det också bli ett fint tillskott. 

• Anonym (Matkostnaderna)

Tror att de flesta kan sänka sina matkostnader om dom vill. 
    Väldigt många tror att dyr mat = bra mat. 
    Gå tillbaka och kolla vad man åt förr, då åt man billig mat men ändå bra. Man gjorde mycket själv och tog vara på allt vad skog och natur gav.

• Anonym (T)

Klart de inte kommer stänga ner så 112 inte går att nå och tvivlar på mataffärer heller. Finns mindre viktiga att stänga ner.

• Anonym (Y)
    Anonym (Matkostnaderna) skrev 2022-10-25 08:42:19 följande:

Tror att de flesta kan sänka sina matkostnader om dom vill. 
    Väldigt många tror att dyr mat = bra mat. 
    Gå tillbaka och kolla vad man åt förr, då åt man billig mat men ändå bra. Man gjorde mycket själv och tog vara på allt vad skog och natur gav.

Väldigt många köper sådant som är onödigt också som man faktiskt klarar sig utan. Då menar jag inte läsk, godis och andra sötsaker. 
  • Anonym (Matkostnaderna)
    Anonym (Y) skrev 2022-10-25 08:57:17 följande:
    Väldigt många köper sådant som är onödigt också som man faktiskt klarar sig utan. Då menar jag inte läsk, godis och andra sötsaker. 
    Precis, både vad gäller mat, prylar eller kläder. I flera år nu har konsumtionen och nya "måstesaker" har uppfunnits. Går vi tillbaka några årtionden och tänker till så skulle många klara sig utan problem.
  • Anonym (Spara)

Det första man får göra är att kolla upp vart ens pengar egentligen tar vägen. De flesta upptäcker då att det faktiskt finns områden man kan spara in. Jag tex som handlat på loppis i ca 30 år har ju sparat enorma summor på att inte köpa nytt. Mataffärer har Svinn-varor man kan köpa. "Måste" man fika på stan är det mycket billigare på Citygross än det fina caféet nere i centrum. Bilen används när den måste och man samlar ihop alla ärenden så man slipper åka extra. Övrigt man får kolla igenom är försäkringar, medlemsavgifter, små impulsköp och kort sagt allt man lägger pengar på.

• Anonym (Snåla)

Bor också i hus med barn, man får snåla överallt där det går. Dra ner värmen i huset, snåla på varmvatten. Isoleringslister runt dörrar o fönster (om dom är dåliga). Sätt ett tjockt draperi vid ytterdörren. Kör bara fulla maskiner. Ät mer rotsaker, soppa, pannkaka - kolla på under tian. Handla på extrapris. Ta bort ?skräp? som chips. läsk och godis. Låt bilen stå och ta cykeln. Köp kläder på loppis /second hand. Byt till billigare abonnemang på mobil och internet. Byt bolånegivare. Byt försäkringsbolag, elbolag.

Många bäckar små kan göra större skillnad än man tror.

• Anonym (Tips från coachen)

Sluta shoppa helt. Minska dina utgifter öht. Se över abonnemang osv, säg upp eller hitta billigare.

En stor bov är uppvärmningen: kan du göra förändringar där? Kanske ta ett litet lån och sätta in solceller eller någon annan lösning?

Kan man låta bilen stå ibland? Storhandla en gång i veckan och cykla eller ta buss sedan.

Tycker inte du ska sälja huset iaf. En hyreslägenhet kostar ungefär lika mycket men med stor risk för höjningar framöver. Hyr ut ett rum till student om du har plats. Bor du i en stad med universitet kan du hyra ut en säng bara över natten också, det finns många som läser på distans och behöver sova över någon enstaka gång bara.

Dra ner på "lyxmat", laga mat från grunden, gör storkok, var noga med att kolla kg-priser, ät vegetariskt ett par dagar i veckan.

Det finns mycket man kan göra men svårt att ge annat än generella tips.

• Anonym (Flera justeringar)

Man får göra justeringar på flera plan. 
    Tex:

*Storhandla mat och handla billigare råvaror 
    *Handla mat efter säsong 
    *Köp inte kläder om absolut inte nödvändigt 
    *Köp begaande kläder
    *Kör inte bil om inte nödvändigt 
    *Hyt ut bil via snappcar 
    *Sälj saker som inte används 
    *Öka inkomster (tex extrajobba, gör undersökningar etc)
    *Hyr ut bostad, landställe etc
    *Jobba som hundvakt för extra peng 
    *tillverka något som du kan sälja. Tex virka nallar eller annat 
    *Lägg ut prylar på hygglo, cyklar, Barnvagnar etc
    *Cykla istället för att åka kommunalt 
    *Använd spotpriser på elen och tvätta laga mat etc när elen är billig
    *Dra ner temperaturen i hemmet
    *Tumla inte kläder
    *Duscha snabbt

Svar på tråden Räntor el mat bensin