• Kvinna1989

Lärt sig stå, gråter?

Nu har min lilla tjej (13 månader) lärt sig ställa sig upp själv, men.. Varje gång hon gör det ler hon först några sekunder men sen gråter och skriker hon som om någon för tortyr! :O

Är det för att hon blir rädd? Eller gör det kanske ont? Hon gråter tills någon kommer och "räddar henne" , stackarn! 

Hon står alltså helt stel, rör varken händer eller fötter.

Har dessutom ingen aning om detta kanske bara är helt normalt eller om kanske behövs kollas upp? Har aldrig hört någon annan nämna ens liknande och detta är mitt första barn. :)

• Svar på tråden Lärt sig stå, gråter?
  • brb92

Om du busar till det och du sitter på golvet och håller henne uppe i sidan, kan hon stå utan att gråta då?
    Har du lekt med henne så att du håller henne i händerna och hon går lite?

Lek fram att hon står och lek att hon rör på fötterna. Det kan ju vara att hennes balans inte är stadig än och det gör att hon är rädd. Träna fram balansen då genom lek. Uppmuntra och visa med hela dig att du är glad för alla små framsteg hon gör. Avled när hon tänker börja gråta så hon skrattar istället. Gör det läskiga kul.

Om inte det fungerar så tala med bvc så kan hon guida dig vidare.

• bananmilkshake

Bara en gissning, men jag tror hon tycker det är lite läskigt. Min lilla har börjat ställa sig på alla fyra och gunga, och i början gjorde hon som din, först glad, sedan ledsen. Hon blev också ledsen för hon inte förstod hur hon ska komma ur den positionen. 

• Kvinna1989

Nu gör hon det i sängen också. Gått fram och tillbaka i 2 timmar nu. Förut började hon sova direkt när vi la henne men nu ställer hon sig upp var 5:e minut och gråter eller rent ut sagt skriker? Vad ska man göra.. 

• bananmilkshake
    Kvinna1989 skrev 2022-10-25 21:44:33 följande:

Nu gör hon det i sängen också. Gått fram och tillbaka i 2 timmar nu. Förut började hon sova direkt när vi la henne men nu ställer hon sig upp var 5:e minut och gråter eller rent ut sagt skriker? Vad ska man göra.. 

Jag tror man bara måste härda ut. :( 
  • Kvinna1989
    bananmilkshake skrev 2022-10-26 06:18:27 följande:
    Jag tror man bara måste härda ut. :( 
    Tog 3 timmar igår... Försökte allt som funkat innan men inget funkade. Och det var liksom inte gråt utan mer vrål skrik. Hoppas detta inte varar länge :/ 

Kan de hjälpa om vi går ut på kvällen och gungar osv för läggdags (?) Det är dock väldigt mörk ute då nu.
  • bananmilkshake
    Kvinna1989 skrev 2022-10-26 09:05:00 följande:
    Tog 3 timmar igår... Försökte allt som funkat innan men inget funkade. Och det var liksom inte gråt utan mer vrål skrik. Hoppas detta inte varar länge :/ 

Kan de hjälpa om vi går ut på kvällen och gungar osv för läggdags (?) Det är dock väldigt mörk ute då nu.
    Åh fy vad tufft!! Ser inte fram emot den här fasen? ingen aning, kanske? Värt ett försök! 
  • Kvinna1989
    bananmilkshake skrev 2022-10-26 09:08:04 följande:
    Åh fy vad tufft!! Ser inte fram emot den här fasen? ingen aning, kanske? Värt ett försök! 
    Väntar nr 2 faktiskt, ingen kul fas atf gå igenom igen.. men har dock inte hört eller läst någon annan skriva liknande .

Men det är samma nu när hon är vaken, ställer sig upp mot soffan/border och gallskriker, men annars glad på golvet. Man börjar ju verkligen fundera på om det gör ont :O

Annars har hon oftast varit så enkel att lägga. När hon väl somnade sov hon 10 timmar, bra det iallafall..
  • Spucks

Har hon nyss börjat ställa sig upp? Jag kan tänka mig att det kanske är lite läskig för henne om det är något nytt. Och att hon sedan kanske inte vet vad hon ska göra - kan hon sätta sig ner själv efter hon stått upp eller gå medan hon håller i sig?

• Kvinna1989
    Spucks skrev 2022-10-26 21:57:40 följande:

Har hon nyss börjat ställa sig upp? Jag kan tänka mig att det kanske är lite läskig för henne om det är något nytt. Och att hon sedan kanske inte vet vad hon ska göra - kan hon sätta sig ner själv efter hon stått upp eller gå medan hon håller i sig?

Ja det är helt nyt. Hon kan inte sätta sig ner än stackarn! 🤭 Hon lärde sig detta ca 3-4 dagar sedan. Hon kan heller inte ta steg om man håller i händerna och blir väldigt rädd snabbt,  gråter osv.
  • Spucks
    Kvinna1989 skrev 2022-10-26 22:09:39 följande:
    Ja det är helt nyt. Hon kan inte sätta sig ner än stackarn! 🤭 Hon lärde sig detta ca 3-4 dagar sedan. Hon kan heller inte ta steg om man håller i händerna och blir väldigt rädd snabbt,  gråter osv.
    Men då är det förståelig att hon börjar gråta - det kommer snart bli bättre, så fort hon har lärt sig hur hon kan komma tillbaka på golvet utan hjälp! Även att hon sover sämre är inte konstig - det händer oftas när de lär sig något nytt som är stort för dem, för det måste ju bearbetas.
  • Kvinna1989
    Spucks skrev 2022-10-26 22:34:22 följande:
    Men då är det förståelig att hon börjar gråta - det kommer snart bli bättre, så fort hon har lärt sig hur hon kan komma tillbaka på golvet utan hjälp! Även att hon sover sämre är inte konstig - det händer oftas när de lär sig något nytt som är stort för dem, för det måste ju bearbetas.
    Ja är väll så. Igår la hon sig utan problem för natten redan kl 19 och sov faktiskt äsä 14 timmar! Tog nog på hennes krafter kvällen tidigare. Hoppas verkligen det går bättre nu, men annars är det väll bara att hålla ut. 

Nu står hon mot soffan/bordet hela tiden och står ändå 5-10 min innan hon gråter, förut var de max 2 minuter så ja framgång!
Svar på tråden Lärt sig stå, gråter?