• Gullvivor

Barn som vägrar byta om med de andra barnen

Finns det några här som haft barn som vägrat byta om efter skolans idrott bland de andra barnen? Hur har ni isåfall löst det? 

Mitt barn har hittat sin lösning och det är att byta om på toaletten, men det uppskattades inte eftersom det tar lång tid och de andra barnen behöver toaletten också. De är 6 år.

Tydligen är det jag som ska lösa det och jag förstår inte hur då hon inte vill, går ju inte direkt att tvinga henne att klä av sig bland de andra. Kan inte vara ensam om detta och undrar som sagt hur ni isåfall löst det? Är det inte skolans ansvar att lösa om det är de som ser problem med det?

• Svar på tråden Barn som vägrar byta om med de andra barnen
  • sextiotalist

För det första. Jag anser att barn ska ha samma rätt till samma integritet som oss vuxna.
    Jag byter också ogärna om i offentliga miljöer.
    Som förälder kan du däremot fråga varför. Sedan agera utifrån svaret 

• Anonym (Elin79)
    sextiotalist skrev 2022-10-25 14:12:08 följande:

För det första. Jag anser att barn ska ha samma rätt till samma integritet som oss vuxna.

Jag håller med!
    Jag förstår att toaletten kanske inte är det bästa alternativet eftersom den behöver kunna användas som just toalett för alla barn.
    Men att skolan i så fall får lösa det på annat vis, som att hänga upp draperier eller liknande (gärna fler så att inte EN elev känner sig utpekad när hen väljer att gån in där bakom). 
    Jag har varit med både om att man går lite omlott på lektionen så att man är färre i omklädningsrummet samtidigt = tryggare. Samt att man på en av barnen skolor var föredömligt tidiga med att skapa omklädningsrum som både hade flera toaletter, fler duschbås med draperier, två små "duschrum" där man helt ensam kunde låsa om sig och duscha OCH byta om och så förstås en större yta med klädhängare mm som det brukar se ut. Men där behövde verkligen ingen känna sig utsatt eller ifrågasatt.
    Hoppas att det löser sig för ditt barn! 
  • Citronella

Finns det någon annan toalett som kan användas som är lämpligare? Om inte så är lösningen att ditt barn inte är med tills skolan löst det. Det är inte ditt problem. 

• LFF
    Gullvivor skrev 2022-10-25 14:07:20 följande:
    Barn som vägrar byta om med de andra barnen

Finns det några här som haft barn som vägrat byta om efter skolans idrott bland de andra barnen? Hur har ni isåfall löst det? 

Mitt barn har hittat sin lösning och det är att byta om på toaletten, men det uppskattades inte eftersom det tar lång tid och de andra barnen behöver toaletten också. De är 6 år.

Tydligen är det jag som ska lösa det och jag förstår inte hur då hon inte vill, går ju inte direkt att tvinga henne att klä av sig bland de andra. Kan inte vara ensam om detta och undrar som sagt hur ni isåfall löst det? Är det inte skolans ansvar att lösa om det är de som ser problem med det?

Nej, vi har problemet att barnen (tredje klass) inte får byta om vid idrotten just för att vissa barn tycker att det är en jobbig situation. Så innan de löst det får barnen bli svettiga på gympan och sen fortsätta skoldagen i samma kläder eftersom "De blir ju lika svettiga när de leker ute på rasten". 
  • Gullvivor
    Citronella skrev 2022-10-25 15:33:28 följande:

Finns det någon annan toalett som kan användas som är lämpligare? Om inte så är lösningen att ditt barn inte är med tills skolan löst det. Det är inte ditt problem. 

Finns bara en toalett i det omklädningsrummet men får kolla upp om det finns någon annan toalett där hon kan byta om istället, men det är ju många barn och få lärare så tror inte de har den tiden för att hålla koll på just henne.
    sextiotalist skrev 2022-10-25 14:12:08 följande:

Jag håller verkligen med om att barn borde ha samma rätt men tydligen inte. Hon är blyg och har alltid varit så är svårt att veta hur man bör lösa det på bästa sätt utan att tvinga henne. 
  • Gullvivor
    LFF skrev 2022-10-25 16:03:59 följande:
    Nej, vi har problemet att barnen (tredje klass) inte får byta om vid idrotten just för att vissa barn tycker att det är en jobbig situation. Så innan de löst det får barnen bli svettiga på gympan och sen fortsätta skoldagen i samma kläder eftersom "De blir ju lika svettiga när de leker ute på rasten". 
    Vad konstigt.. borde ju istället vara frivilligt så kan de barn som vill byta om göra det medan de andra slipper. Eller att man ser till så att idrotten alltid sker sist under skoldagen så man kan gå hem direkt och duscha/byta om. 
  • Anonym (Förälder)

Nu är min son 15 år men han har senaste åren fått använda eget omklädningsrum. Ca sen i 3:an tror jag. Innan fick han byta om på toan och duscha antingen först el sist. 

• LFF
    Gullvivor skrev 2022-10-25 19:45:35 följande:
    Vad konstigt.. borde ju istället vara frivilligt så kan de barn som vill byta om göra det medan de andra slipper. Eller att man ser till så att idrotten alltid sker sist under skoldagen så man kan gå hem direkt och duscha/byta om. 
    Det blir jäkligt jobbigt om 9 årskurser med 3 klasser i varje årskurs ska ha gympan sist på skoldagen. I hela lågstadiet slutar de kl 13.30 måndag till torsdag och kl 13 på fredagar. Mina tredjeklassare har gympa två dagar i veckan. Så Vi har 9 lågstadieklasser gånger 2 tillfällen i veckan. Det ger 18 gympatillfällen varje vecka. Vi har två salar. Det ger möjlighet till 10 tillfällen varje vecka. Så att lägga det sist på skoldagen är inte ett alternativ eftersom det inte fungerar praktiskt. 

Jag har tvillingar i varsin klass, den övriga klassen slutar senare just pga sen gympa en dag i veckan. Sen har vi fortfarande att majoriteten av alla barnen i lågstadiet går på fritids, så att gå hem direkt efter skolan är liksom inte ett alternativ. 

Så det finns så otroligt många problem med lösningen "Det är bara att lägga den sist så får barnen gå hem direkt efter och duscha och byta om".
  • Anonym (...)

Äldsta sonen vägrade dusch efter idrotten under en period i lågstadiet, jag märkte att handdukarna kom tillbaka torea och vikta sä var ju inte så svårt att räkna ut :) han sa att det var jobbigt när alla var nakna och skrattade, inte specifikt åt honom utan snoppar och rumpor i allmänhet. Jag tog upp detta med skolan och de löste det snabbt och enkelt genom att alltid ha en personal med i omklädningsrummet, då blev det mindre trams. 

• Gullvivor
    LFF skrev 2022-10-26 08:07:03 följande:
    Det blir jäkligt jobbigt om 9 årskurser med 3 klasser i varje årskurs ska ha gympan sist på skoldagen. I hela lågstadiet slutar de kl 13.30 måndag till torsdag och kl 13 på fredagar. Mina tredjeklassare har gympa två dagar i veckan. Så Vi har 9 lågstadieklasser gånger 2 tillfällen i veckan. Det ger 18 gympatillfällen varje vecka. Vi har två salar. Det ger möjlighet till 10 tillfällen varje vecka. Så att lägga det sist på skoldagen är inte ett alternativ eftersom det inte fungerar praktiskt. 

Jag har tvillingar i varsin klass, den övriga klassen slutar senare just pga sen gympa en dag i veckan. Sen har vi fortfarande att majoriteten av alla barnen i lågstadiet går på fritids, så att gå hem direkt efter skolan är liksom inte ett alternativ. 

Så det finns så otroligt många problem med lösningen "Det är bara att lägga den sist så får barnen gå hem direkt efter och duscha och byta om".
    Ja det blir inte enkelt isåfall.. trodde att det handlade om en enda klass och inte en hel skola. Kan väl inte vara ett problem i varenda klass i just denna skola att många elever tycker att det är en jobbig situation? Låter som det är något annat som ligger bakom.
  • Anonym (Lärare)

Nej, det är inte du som ska lösa det utan skolan. Om ditt barn vill byta om separat så har hen rätt att göra det. Hänvisa till kroppslig integritet om skolan krånglar.

• LFF
    Gullvivor skrev 2022-10-27 12:05:29 följande:
    Ja det blir inte enkelt isåfall.. trodde att det handlade om en enda klass och inte en hel skola. Kan väl inte vara ett problem i varenda klass i just denna skola att många elever tycker att det är en jobbig situation? Låter som det är något annat som ligger bakom.
    Jag har helt ärligt ingen aning om hur det är i mellanstadiet och högstadiet (är en F-9 skola, trippelparallelig) men jag vet att inga barn i lågstadiet eller förskoleklass gör det och få av de barnen går hem direkt efter skolan utan är kvar på fritids.
  • LFF
    Gullvivor skrev 2022-10-27 12:05:29 följande:
    Och problemet ligger i att det finns några elever som tycker att det är jobbigt eftersom de aldrig fått träna på det pga pandemibarn och nu funderar skolan på hur de ska lösa problemet. Det uppdagades i mina barns årskurs på våren i tvåan då de skulle ha simträning i skolan och åkte till badhuset. När de gick första terminen i förskoleklass (pandemin började på våren i f-klass) så bytte de om och ingen reflekterade över att det var något problematiskt.
  • Anonym (Orsak)

Frågan är varför …vissa barn är mer reserverad än andra, vissa barn byter ogenerat om var de än är medan andra helst inte byter om offentligt övh eller kör handuksdansen .. detta utan att det har med uppfostran att göra.. utan personlighet ,två syskon kan mycket väl uppvisa var sitt av dessa beteenden.

Innan man byter om efter gympan duschar de väl? .. funkar inte det heller då..hoppar hon över duschen? 

Hur gör ni på sommaren om ni åker och badar / övriga året i badhus ?

Är det för att hon är otrygg,  så kanske det skulle hjälpa henne om läraren är precis bredvid henne då hon ska byta om en period tills hon känner sig trygg med de andra tjejerna ,

Det ni kan göra är att åka till badhus och öva på att byta om i ett omklädningsrum där det finns andra tjejer 

tyvärr har inte skolorna kommit så långt med omklädningsrum och duschutrymmen ännu… många skulle behöva byggas om men dels finns inte pengarna och dels handlar det om uppsikt för att förhindra kränkningar …med många bås är det svårare för en lärare att se till att ingen elev kränker en annan 

• Gullvivor
    Anonym (Orsak) skrev 2022-10-27 13:07:25 följande:

Frågan är varför ?vissa barn är mer reserverad än andra, vissa barn byter ogenerat om var de än är medan andra helst inte byter om offentligt övh eller kör handuksdansen .. detta utan att det har med uppfostran att göra.. utan personlighet ,två syskon kan mycket väl uppvisa var sitt av dessa beteenden.

Innan man byter om efter gympan duschar de väl? .. funkar inte det heller då..hoppar hon över duschen? 

Hur gör ni på sommaren om ni åker och badar / övriga året i badhus ?

Är det för att hon är otrygg,  så kanske det skulle hjälpa henne om läraren är precis bredvid henne då hon ska byta om en period tills hon känner sig trygg med de andra tjejerna ,

Det ni kan göra är att åka till badhus och öva på att byta om i ett omklädningsrum där det finns andra tjejer 

tyvärr har inte skolorna kommit så långt med omklädningsrum och duschutrymmen ännu? många skulle behöva byggas om men dels finns inte pengarna och dels handlar det om uppsikt för att förhindra kränkningar ?med många bås är det svårare för en lärare att se till att ingen elev kränker en annan 

Hon är blyg så det handlar nog främst om personlighet. Hon är okej med att duscha, men tror det mer handlar om att hon kan ha med sig sin handduk till duschen då medan det blir svårt att försöka byta om (som 6 åring) medan man täcker sig med en handduk.

Hon har aldrig åkt till badhus så vet inte om det skulle vara samma sak där.. kan ju såklart vara att hon är ovan och behöver öva. Men behöver en mer snabb lösning nu och andra i tråden skriver att det är skolans ansvar så får prata med dem. 
  • Anonym (Undran)

Jag har för mig att det inte står i skollagen att de ens behöver byta om till idrotten. Ingenting om dusch heller. Skippa dusch. Kan duscha hemma på kvällen ist 

• Anonym (Hysteriskt med dusch)

Känns ju lite hysteriskt att alla barn måste duscha efter gympan. Innan puberteten luktar man definitivt inte illa om man inte duschar efter gymnastiken så länge kroppen är ren innan. Tänk på sommaren hur många vuxna som svettas mycket under en promenad på stan, inte sjutton stinker alla svett för det. Och som sagt, många blir svettiga varje rast utan att det luktar illa.

På vår skola duschar i princip aldrig högstadieeleverna, har inte varit så på minst 10 år. De verkar överleva det. När de går till badhuset utgår jag från att det funkar bra, har inte hört om motsatsen. 

Om nu varje droppe varmvatten räknas och man ska spara in på varmvatten så borde det definitivt vara valfritt att duscha i skolan. För många slarvduschar ju så de behöver iaf duscha hemma i alla fall. 

• Censur

Ena lektionen får mitt barn lov att gå tidigare än de andra för att duscha och/eller byta om. Hon är den enda i klassen men det specifika problemet så det har gått bra att anpassa på detta sätt. Den andra lektionen är sist på dagen så då kommer hon ombytt på morgonen och cyklar sen hem och duschar hemma efteråt. 

Svar på tråden Barn som vägrar byta om med de andra barnen