• Anonym (Sunshine)

Studera på sommaren och under julen

Hej!

Jag studerar ett program just nu, men jag vet inte hur det fungerar med sommaren och eventuellt julen...
    Det brukar vara ett glapp mellan terminerna utan CSN-inkomst då, eller hur?

Så då måste man antingen jobba eller söka en kort kurs under den tiden?

Ni som studerar eller har studerat, hur brukar/brukade ni göra, söka sommarjobb/jobb under julen, eller söka sommarkurs på distans?

• Svar på tråden Studera på sommaren och under julen
  • BuoBä

Under sommaren får du inte studiemedel. Det vanliga är att sommarjobba. Du kan gå en sommarkurs också, men då gör du av med CSN-veckor, så du får i så fall kolla upp så de räcker hela utbildningen.

Under julen minns jag inte hur det var. Det kan ha varit så att man fick en halv utbetalning i december... Men om du loggar in på CSN så tror jag man kan se de planerade utbetalningarna där. Under julen finns det inga extra kurser. De flesta tar nog ledigt då, men har du möjlighet att jobba så är det såklart trevlig med extra pengar.

• Anonym (Sunshine)
    BuoBä skrev 2022-10-25 15:56:30 följande:

Under sommaren får du inte studiemedel. Det vanliga är att sommarjobba. Du kan gå en sommarkurs också, men då gör du av med CSN-veckor, så du får i så fall kolla upp så de räcker hela utbildningen.

Under julen minns jag inte hur det var. Det kan ha varit så att man fick en halv utbetalning i december... Men om du loggar in på CSN så tror jag man kan se de planerade utbetalningarna där. Under julen finns det inga extra kurser. De flesta tar nog ledigt då, men har du möjlighet att jobba så är det såklart trevlig med extra pengar.

Okej!
    Tack då mycket.

Jag ska börja söka jobb nu då... :)
  • Anonym (Ulrika)