• Eakp05

    Är jag påväg mot ätstörning?

    Hejsan! 


    i vintras utreddes jag för min mage då jag hade väldiga problem med toalett rutiner, och ibland kunde jag gå veckor utan att göra nummer 2, medan jag ibland kunde behöva springa på toalett flera gånger om dagen, hade otroliga gaser och ont i magen. läkaren kom fram till att jag mest troligt hade IBS.. 
    nu till min fråga, i och med mina besvär med toalett besök har jag dragit ner väldigt mycket på maten, för att slippa ha ont eller behöva springa på toa på jobbet. jag äter ungefär 1 till 1,5 portioner om dagen. Undviker att äta för jag inte har någon matlust eller blir äcklad, tycker dessutom det är väldigt jobbigt att tugga mat. Jag har gått ner över 12 kilo på mindre än ett halvår? är det en ätstörning jag börjat utveckla?

  • Svar på tråden Är jag påväg mot ätstörning?
  • Anonym (tes)

    Låter så men hur gammal är du, väger, längd, tränar?
    Har du provat att variera vad du äter? Det finns inget standardsvar på vad som är bra vid ibs så det får man mer eller mindre prova sej fram. Tyvärr tar det ju rätt lång tid att vänja sej vid nya koster men helt klart värt besväret om det skulle lyckas på något sätt.

  • Ettledigtanvändarnamn

    Det låter som det. Och det låter som allvarliga magproblem, som borde utredas mer och bättre. Nöj dig inte med ?IBS?. Varför har du de magproblem du har? Är du allergisk mot något? Parasiter? Andra magåkommor eller problem med andra organ? Läs också på själv så gott du kan. Om man inte får i sig näring så blir man också sjuk på sikt och får problem, så det är viktigt att du får ordning på magen av den anledningen och att du vågar äta. Ge inte upp!

  • Eakp05
    Anonym (Lm) skrev 2022-10-25 21:23:34 följande:

    Kan FODMAP vara något?


    Läkaren föreslog detta, och jag har försökt att gå efter detta, problemet är att det inte riktigt spelar någon roll vad jag äter just nu, det är själva tuggandet och äckelkänslan som är det jobbiga!
  • Eakp05
    Anonym (tes) skrev 2022-10-25 21:18:45 följande:

    Låter så men hur gammal är du, väger, längd, tränar?
    Har du provat att variera vad du äter? Det finns inget standardsvar på vad som är bra vid ibs så det får man mer eller mindre prova sej fram. Tyvärr tar det ju rätt lång tid att vänja sej vid nya koster men helt klart värt besväret om det skulle lyckas på något sätt.


    Jag är 24 år och 161cm, idag visade vågen 51kg. tränar Inget för tillfället men har precis skaffat ett gymkort. har ett tungt fysiskt jobb och går över 1 mil om dagen.
  • mammabitch

    Det låter inte som en regelrätt ätstörning i ordets vanligaste bemärkelse om du inte utelämnat t.ex. fixering vid att tappa vikt och att självbilden styrs av förmåga att kontrollera mat.
    Däremot har du fastnat i ett mönster som mycket väl kan bli skadligt i långa loppet, så ta hjälp att vända det och utreda orsaken till dina magproblem.

    Det är inte till hjälp för tarmarna att ha för litet matinnehåll!

  • Jag är bara jag
    Eakp05 skrev 2022-10-25 21:29:57 följande:
    Jag är 24 år, 161 cm lång och idag visade vågen 51kg. jag tränar ingenting men har precis skaffat gymkort, men har ett väldigt tungt jobb där jag dessutom går över 1 mil varje dag!
    Ditt nuvarande BMI är 19,7 vilket är normalt. Men det kommer ju inte stanna där eftersom du hela tiden ligger på kaloriunderskott och alltså kommer fortsätta gå ner. Och då hamnar du snabbt på undervikt. Jag tror att det som började som ett sätt att må bättre nu mer eller mindre har utvecklats till en ätstörning. I vilket fall behöver du hjälp med maten och kosthållningen.
  • Eakp05
    Ettledigtanvändarnamn skrev 2022-10-25 21:19:53 följande:

    Det låter som det. Och det låter som allvarliga magproblem, som borde utredas mer och bättre. Nöj dig inte med ?IBS?. Varför har du de magproblem du har? Är du allergisk mot något? Parasiter? Andra magåkommor eller problem med andra organ? Läs också på själv så gott du kan. Om man inte får i sig näring så blir man också sjuk på sikt och får problem, så det är viktigt att du får ordning på magen av den anledningen och att du vågar äta. Ge inte upp!


    gjorde allergitest för gluten som inte visade något, och alla andra prov såg bra ut vid utredningen, vet dock inte hur det ser ut idag om dem har ändrats på snart ett år. Jag sitter som en tok och försöker läsa på varje dag, men blir inte klok på det. och känns inte som vården tar en på allvar för mina problem..
Svar på tråden Är jag påväg mot ätstörning?