• Um Hamza
    Tue 25 Oct 2022 22:57
    24475 visningar
    1 svar
    1
    24475

    Peppa upp mig inför förlossningen, hur?

    Hur lyckas man peppa sig själv till att se fram emot bebis och förädlaledighet? Jag är dels ganska upptagen med tvååringen, dels så jävla orolig för ekonomin. Kan jag läsa och få studiebidrag samtidigt som f-pengen? Av flera olyckliga omständigheter kommer jag ha 5000 mindre/månad än jag hade med 2 åringen, och det var innan bensinen kostade skjortan, maten pch elen blev jättedyr. Vi har också Barnomsorgsavgift nu och avbetalning på en bil som tillkommit. Min sambo säger att han ska backa upp, men hur mycket vi väl hjälps åt sen är jag osäker på. Jag gillar inte att det ska hänga på hans välvilja. Han kan tex säga, vi ska dela lika på inkomsterna och se till att vi har lika mycket var, och sen i nästa andetag, att han ska betala sina egna räkningar först och därefter dela. Han planerar att jobba övertid så mycket han bara kan, han har ett jätteslitsamt jobb och går redabån nu och lägger sig kl 20. Han orkar inte göra något hemma så jag får räkna med 0 avlastning. 
    Jag vet att jag är väldigt duktig på att inte konsumera, men det betyder ju samtidigt att det inte finns mycket mer att dra in på. Detta är så jobbigt psykiskt att oroa sig, jag har inte ett arbete som jag kan göra hemifrån för att få in extra pengar. Men jag känner att jag måste förbereda mig på att ta emot barnet och vara glad för det. Hur gör jag det? 

  • Svar på tråden Peppa upp mig inför förlossningen, hur?
  • Wed 26 Oct 2022 00:01
    #1

    Men du är väl inte ensam om att skaffa bebis. Varför skulle han inte kunna täcka upp och betala mer nu när du inte kan arbeta och få inkomst.

    Förstår inte det där med mitt är mitt när man bor ihop och skaffar barn tillsammans. Då får pengarna vara lite flytande emellan. Det betyder ju inte att man ska utnyttja att shoppa loss för den andres pengar.
    Ta ett snack med honom lägg fram ekonomin och berätta om han glömt att han är delaktig i att skaffa detta barn. Ekonomin ska kunna lösas och det finns flera sätt att lösa det på. Bestäm hur ni kan gemensamt spara pengar, vilka utgifter ni har och hur ni vill att det ska vara under föräldraledigheten.

Svar på tråden Peppa upp mig inför förlossningen, hur?